galento
Hej , har en HP Envy 7134 som bläcket verkar torka så utskrifterna blir dåliga. Använder enbart original bläckpatroner. Sätter jag i en ny patron funkar det , men tänkte om nån mer märkt detta.
Kört rengörnings program utan att det bli bättre.
Blir ju kostsamt att byta patroner när de visar halvfullt. Men eftersom skrivhuvud sitter i patronen nån som testat att tvätta med nåt medel ?
 
MultiMan
Allt bläck torkar så skriver du ut sällan finns inget annat än att välja en annan typ, såsom laser där man använder plastpulver istället som aldrig torkar. En del skrivare har automatisk regelbunden rengöring (typ var 2-3e dag) om skrivaren alltid är påslagen, då brukar man klara sig men det går åt mer bläck såklart. Min HP Officejet pro multifunktion hade det.
 
Mikael_L
Har gjort samma upptäckt för nästan 20 år sedan, och sen alltid hört sedan dess att folk har problem med detta, så jag tjackade min första laser redan då, nästan 20 år sedan, och har aldrig haft annat än laser, eller ens övervägt annat.


Jo, ett litet tag övervägde jag en av de mer framstående skrivarna som skrev ut fotobilder i superbra kvalitet om man använde speciellt fotopapper, en kompis hade en sån uppsättning, och det var riktigt bra, inte så väldigt långt från riktig framkallning.
Men denna skrivare körde på bläck, och hade väl typ 5-6-7 färger nåt ...

Men priserna och möjligheterna och snabbheten att framkalla på diverse olika sätt gjorde snabbt denna lösning mindre attraktiv, så jag köpte aldrig någon sådan skrivare, mest pga min långsamma beslutstakt.


Men till ämnet, Kasta bläckskrivarhelvetet så långt bort du orkar, och köp en laser, du kommer aldrig ångra dig.
De finns i hyggliga kvalitéer från runt 800 spänn (monkrom) och uppåt.

Men visst, laser har ju också för det mesta en irriterande sak.
De flesta, om inte alla, lägre prissatta lasrar, har tonerpatroner med räknarchip, som bestämmer hur många sidor du får skriva ut innan skrivaren vägrar eller krånglar, att fortsätta.
Detta oavsett hur mycket toner det är kvar.
Har man skrivit ut 1000 sidor med en enda bokstav i arial 12p på varje sida, så är det nästan 100% pulver kvar, men skrivaren vägrar acceptera detta, utan man blir tvingad att köpa en ny toner.
Detta är ju för att tillverkarna rabatterar maskinen och räknar med att ta vinsten på förbrukningsmaterialet.
 
  • Gilla
whatever och 1 till
  • Laddar…
R
Hehe påminner om min vaxskrivare jag hade ett tag, vilka jävla utskrifter det blev men den åkte ut ganska snabbt. Sen dess har jag inte haft skrivare hemma på 13 år, vad använder folk ens dessa till längre hemma?

vill jag skriva ut nått nån enstaka gång så gör jag det på jobbet...:cool:
 
hsd
Bläckeländet fixade sig med laserskrivare :cool:
Men jag fick tips på den tiden det begav sig att fukta en bit hushållspapper med lite vatten och ställa patronens kladdiga skrivarhuvud på pappret 4-5 minuter och sen köra rengöringsprogrammet, vet inte om det funkar på dagens bläckskrivare men förr funkade det
 
MultiMan
R RalleB skrev:
Hehe påminner om min vaxskrivare jag hade ett tag, vilka jävla utskrifter det blev men den åkte ut ganska snabbt. Sen dess har jag inte haft skrivare hemma på 13 år, vad använder folk ens dessa till längre hemma?

vill jag skriva ut nått nån enstaka gång så gör jag det på jobbet...:cool:
Vax har väl funnits olika varianter. Den jag använt var ett stort as på nära 100kg där man laddade med fasta vaxblock som sedan maldes eller hackades bort material från (under kraftigt oljud) som sedan värmdes på papperet. Blev fantastiskt blank kvalitet. Vaxet var billigt, skrivaren dyr.
Min poäng var iaf att den aldrig torkade, vaxblocken var typ som färgkritor som normalt sett inte heller torkar. Så din måste varit av någon annan variant.


Handlar om Xerox men jag är tämligen säker på att skrivaren var en Tektronix jag såg.
 
galento
Tack för svar , ska kolla om den har funktionen regelbunden automatisk
rengörning . Tycker dock att utskrifter av foton på fotopapper blir bra med
skrivaren , hade tidigare en Epson 4 färgs skrivare som bläcket torkade på
och fick kastas , det är ju iaf bättre med skrivarhuvud i patronen.

Får nog titta närmare på en laserskrivares fotoutskrifter.

Får testa "hsd" och fukta skrivarhuvudet.
 
Hur ofta skriver du ut?
Skrivaren ska aldrig stängas av, den gör rengöringsprogram då och då men det som går åt dessa gånger är en bråkdel av det som går åt när du stänger av och startar upp din skrivare då och då. Fördelen är också att det är mindre chans att bläcket torkar i slangarna och munstyckena.
Använder du skrivaren en gång om året så blir det alltid problem och det är inte så konstigt egentligen.
 
Cheesen
Om bläcket i patronen torkat, skölj då munstycket lite försiktigt med hetvatten under kranen, torka sedan av med hushållspapper. Det som händer är att färgen torkar och sätter igen dom där supersmåa hålen i patronen, då funkar den inte.
 
galento
Har testat att tvätta/badda skrivhuvudet med hett vatten och sen
kört alla rengörningsprogram skrivaren har utan nåt bättre resultat.

Jag använder skrivaren minst en gång i månaden och skriver även
ut foton ibland på fotopapper.Senaste månaderna har det blivit
betydigt mer utskrifter men nu är det problem med det svarta bläcket
trots att det ska vara över halv nivå kvar.

Men jag stänger alltid av skrivaren efter jag använt den och det
kanske är ett misstag.Ska kolla mer i manualen om detta.
 
galento
Ok tack för tipset (y) Har skickat ett mail till inkclub där original patronerna
är köpta. Bara för att höra vad de säger,såg att HP skrev att garantin
för patronerna ska gälla tills de är tomma eller inom datumstämplingen

Det står inget om hur ofta skrivaren ska användas.
 
galento
Ps. Incklub skulle skicka ny patron omgående.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Har haft några bläckstråleskrivare men använder de för sällan så att de torkar ut. Blev nog i medelsnitt 20sidor på 4 patroner.

Sen brydde man sig inte om skrivaren på ett tag så torkade färgen in i deras rör. Var ett helvete till att få igång igen. Sista skrivaren hade fulla patroner men var så igensatt att jag inte lyckades få liv i den.

Nu köpte jag en larser. Skulle gjort det för länge sedan men så lite man skriver ut så blev det aldrig av.

Detta läste jag mig till när jag valde skrivare i september. Sambon sa att jag fick välja skrivare men att hon också ville veta varför jag valde den skrivaren som jag ville ha.



HP Color LaserjetPro MFP M281fdw
Wifi, touch screen, kopiator, scanner, fax
3089kr

HP Color LaserjetPro MFP M280nw
Wifi, touch screen, kopiator, scanner
2889kr

Alla Hp skrivare får man med svart färg 1400sidor, färg 400sidor.

Nya patroner kostar 1000kr st. 4färgpartorner.
Färgpatronerna har 1300sidor.


Brother DCP-L3550CDW
2990kr
Skriv ut, skanna och kopiera
LED-teknik för professionella utskrifter
9,3 cm pekskärm
Trådlösa utskrifter
1000sidor utskrift.
Nya patroner finns i 4pak 2000kr (1000sidor). Eller 1patron 600kr.

HP Color LaserJet Pro MFP M479fdw
5 299kr
Skriv ut, kopiera, skanna och faxa
Dual band Wi-Fi och Wi-Fi Direct
Dubbelsidig utskrift
Har ej kommit ut ännu.
Modellen innan kostar patronerna 1100kr st men skriver ut 4000sidor.


Bläckstråleskrivare

EcoTank ET-7750
Skrivare, scanner
Fyller på själv med färg. Kostnad 40sidor svart 1kr.
Kostnad 20sidor färg 1kr.
5760x1440dpi
6400kr

EcoTank ET-7700
Endast skrivare
Annas samma
5500kr





_________


Larserskrivare
Fördel
Färgen torkar aldrig ut.
Snabbare
Finns bra papper till att skriva ut på muggar och kläder

Nakdel
lägre dpi(sämre bildkvalitet) än bläcksråleskrivare
Går ej att skriva ut på vanligt fotopapper
_________
Ledlarser
Fördel
Samma som förra
+ Bättre dpi än larser

Nakdel
Samma som förra.
_______
Bläckstråleskrivare

Fördel
Bättre bild (dpi).
Kan skriva ut på vanligt fotopapper.

Nakdel
Färgen torkar ut om man inte skriver ut minst en sida med alla färgerna i veckan.
Skriver man ut för sällan fasnar färgen så man kanske behöver kasta den.
Inte lika bra till att skriva ut på kläder.
Går ej till muggar.


........

I slutändan fick jag fram att det handlade om dessa två skrivare om man ska vara ekonomiskt jämfört med kvalitet:


Brother DCP-L3550CDW
2990kr

Skriv ut, skanna och kopiera
LED-teknik för professionella utskrifter
9,3 cm pekskärm
Trådlösa utskrifter
1000sidor utskrift på patronerna.

Nya patroner finns i 4pak 2000kr (1000sidor). Eller 1patron 600kr.

2kr per sida

Eller


Bläckstråleskrivare

EcoTank ET-7750
Skrivare, scanner
Fyller på själv med färg. Kostnad 40sidor svart 1kr.
Kostnad 20sidor färg 1kr.
5760x1440dpi
6400kr


Blev
Brother DCP-L3550CDW.
Supernöjd. Det ända som jag var lite orolig för var dpi med laser/ledlarser skrivare, men efter att skrivit ut flertal bilder kan jag bara säga att jag ser ingen skillnad jämfört med bläck skrivare.
Nu är detta ledlarser så jag vet inte hur stor skillnad det är på ledlarser och vanlig larser. Var som sakta högre dpi på ledlarser.
Jag har testat att tycka kläder, muggar med larserskrivaren och är väldigt nöjd med resultatet.
Blev muggar och tröjor som julklapp till många. Så skrivaren är betald med tryck, jämfört med att köpa massa presenter som ingen vill ha. Räknade ut att ett plagg med ett tryck med motiv som man tycker om blev mellan 35 - 170kr beroende på vad man tyckte på. Säg vart du hittar julklappar i de prisgrupperna som gör en glad?

3000kr kostade skrivaren så delar jag det på alla plaggen som är utskrivna 40st kostade plaggen 75kr mer.
 
Redigerat:
Mikael_L
galento galento skrev:
Tycker dock att utskrifter av foton på fotopapper blir bra med
skrivaren , hade tidigare en Epson 4 färgs skrivare som bläcket torkade på
och fick kastas , det är ju iaf bättre med skrivarhuvud i patronen.

Får nog titta närmare på en laserskrivares fotoutskrifter.
Där ringar du in det huvudsakliga problemet med laserskrivaren. Såvitt jag vet blir inga laserutskrifter som foton i närheten lika bra som med bläckstråletekniken (och rätt papper osv till).

Så har man behovet av att kunna producera rätt OK foton på direkten, så är kanske laser inte rätt att satsa på.

Själv har jag skalat bort förväntningen att kunna få ett foto på minuten, utan jag får nöja mig med att hämta fotot på fuji fotocenter dagen efter (eller annan valfri framkallningstjänst).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.