Hej, har läst mig gråhårig för att försöka förstå om man kan ha två våningar över varandra alt förskjutet över varandra där båda våningarna som är byggda på väldigt brant, kuperad terräng med tre av fyra sidor helt under mark men där fasadsidan fram är frilagd räknas som källare? Hittat en bild på nätet som till viss del illustrerar hur jag tänkt det. Hur många våningar räknas detta hus ha. Sutterängvåning räknas med i våningsantal medan källare inte gör det.

Tänk ungefär lika brant, kuperad tomt men sidorna helt täckta av mark.

Har lusläst boverkets pdf om våningshöjder, våningsantal mm samt olika kommuners förklaringsmodeller/skisser. Är ändå i gränslandet då medelmarknivån är svårberäknad då tre av fyra sidor på två av våningarna blir helt täckta under mark. Moderna flervåningshus delvis under mark på kuperad terräng med frilagd fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt flervåningshus med överlappande våningar på brant sluttning, fasadsida öppen, resten inbäddad i mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
(y)Hej, skulle också kunna sätta mig och googla på detta i en halv evighet men låter bli det.
Min gissning är att källare räknas som under huset och är täckt på alla fyra sidor, ingången kan vara trappa i huset eller en garageport utanför.

Min kusin har en 2 plansvilla, där ingången är på 1a våning. 1 våning har bara framsidan som fri och resterande 3 täckta, detta hus har ingen källare trots att den ser ut som den gör. Kolla på hemnet eller liknande om du kan hitta ett sådant hus där bottenvåning är täkt på 3 sidor och ändå kallas källare
 
  • Gilla
BellaF
  • Laddar…
vi har ett suterränghus med bara en halv långsida fri. Därmed räknas hela undervåningen som biyta/källare. Enligt grannarna byggde de förra ägarna så (1970) för att komma undan att endast en våning (dessutom med en angiven maxhöjd) tillåts i detaljplanen. Även om det är 50 år sen så finns det väl ingen anledning att tro att det uppdaterats. Man har ju tex inte ändrat 1,5 plan som i princip bara finns för att man ska kunna bygga 2 våningar när man bara tillät en våning i detaljplanen.
 
  • Gilla
BellaF
  • Laddar…
Tack Lane, är så jag har skissat nedre plan. Tre sidor under mark helt samt halva fasadsidan. Då tomten är så kuperad hamnar även planet över under mark med tre helt täckta sidor men hela fasadsidan syns. Vi har tänkt att göra en tillbyggnad för att försöka få in en hiss och behöver komma upp från marknivå 31 till 40. Bergsrum som någon skrev om i en annan tråd känns ju nästan som ett alternativ. Tror dock att även det är svårt att få bygglov till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.