Hej,

Har fått nya golvbrunnar installerade vid stambyte. Undrar om jag ska sätta en golvbrunnssil på denna brunn eller inte?, Själva locket verkar va samma diameter som brunnen, men den där hårda kanten som går runt sticker liksom ute på sidan av solens kanter...är tanken att det ska döljas av kaklet... Sätter man silen på ändå, eller kör man utan sil när det ser ut så här? Större sil?
 
  • Nytt golvbrunn lock intill en installerad golvbrunn omgiven av betong och en ask med etiketten "PURUS".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny golvbrunn med lock ligger på ett betonggolv bredvid dess förpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gerg Zöld
  • Laddar…
plastsilen används inte bara klämmringen när du sätter dit den rostfria ramen med silen ihop med klinkern
 
T tergo skrev:
plastsilen används inte bara klämmringen när du sätter dit den rostfria ramen med silen ihop med klinkern
Tack för svar. Ska jag ta bort den yttersta plastringen ringen på nåt vis? Den verkar sitta gjuten men kanske jag som inte sett ordentligt.
God Jul frå man ju säga också dagen till ära :)
 
Hela brunnen kommer att spacklas emot silen i rostfritt täcker sedan golvbrunnen i samma höjd som klinkersen
 
Dessvärre verkar det som att golvbrunnen sitter för högt för att jag ska kunna få det i nivå med liggande klinker med en sil. Den jag har bygger ca 2-3 mm drygt. Undrar om jag mäter fel eller har missat nåt annat. Kan det vara så trist att rörisarna dabbat sig...hela yttersta kanten på golvbrunnen ska sitta kvar antar jag? Om man kan ta bort den så kan jag nog få till det, då faller silen liksom ner längre, de där kanterna tar liksom emot nu.
 
Det ska ju flytspacklas då hamnar sargen på brunnen exakt i höjd med golvet
 
S Sigward skrev:
Dessvärre verkar det som att golvbrunnen sitter för högt för att jag ska kunna få det i nivå med liggande klinker med en sil. Den jag har bygger ca 2-3 mm drygt. Undrar om jag mäter fel eller har missat nåt annat. Kan det vara så trist att rörisarna dabbat sig...hela yttersta kanten på golvbrunnen ska sitta kvar antar jag? Om man kan ta bort den så kan jag nog få till det, då faller silen liksom ner längre, de där kanterna tar liksom emot nu.
Så högt som den där brunnen sitter kan du inte montera den rostfria ramen och silen på om du inte lägger ny klinker på hela golvet.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det ska ju flytspacklas då hamnar sargen på brunnen exakt i höjd med golvet
Nej, tanken har hela tiden varit att bara lappa hålen och spara befintlig klinkers runtom, så flytspackling är inte tanken
 
GoC GoC skrev:
Så högt som den där brunnen sitter kan du inte montera den rostfria ramen och silen på om du inte lägger ny klinker på hela golvet.
Nej, är rädd för det. Då undrar jag om det finns alternativ. Är alltså en oisolerad platta. Kan man liksom spackla runt brunnen istället för att lägga en sil?
 
Ska det bara lappas ihop är det bara att lägga ett vattenpass mot brunnen borde vara 15-18
Mm höjdskillnad annars får man sänka brunnen.
 
S Sigward skrev:
Nej, är rädd för det. Då undrar jag om det finns alternativ. Är alltså en oisolerad platta. Kan man liksom spackla runt brunnen istället för att lägga en sil?
Det är redan en plastsil i brunnen. Den sitter under skyddslocket som tas bort när det är spacklat och klart.
Så du kan gott lämna tillbaka den rostfria ramen, den skall du bara använda när du lägger ny klinker
 
Det ska ju läggas ny klinker på golvet eller?
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det ska ju läggas ny klinker på golvet eller?
Hade du läst TS tidigare svar på samma fråga så hade du sett att svaret är nej.
 
Så det ska ligga klinkers i delar av rummet men inte runt brunnen? Lämpligen bör det läggas ny (eller begagnad) klinkers även runt brunnen så ja jag har läst tråden och uppfattat att dom har bytt brunnen och att det ska kompletteras med klinkers runt brunnen.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Så det ska ligga klinkers i delar av rummet men inte runt brunnen? Lämpligen bör det läggas ny (eller begagnad) klinkers även runt brunnen så ja jag har läst tråden och uppfattat att dom har bytt brunnen och att det ska kompletteras med klinkers runt brunnen.
Ja och det lär inte fungera då brunnen ligger för högt och är anpassad mot befintliga klinkerlagda golvet som det ser ut av bilderna att döma.
Skall det som TS tänkt bara lappas ihop runt brunnen så ligger brunnen för högt för att även få plats med en klinkerram med sil.
Med den lösningen att lappa ihop så borde man använt en annan brunn än den med bred sarg och massa skruvhål. Finns ju bättre ämnade brunnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.