Kan man få tips på gersågar med mjukstart som är ngt att ha? Tänkte mig mellan 1500 - 3500:- spannet.
 
Metabo KGS 216
Metabo KGS 254
Bosch GCM 8 SJL

Välj till ett bord också, det är riktigt skönt!

Skulle nog gå på en KGS 254 och ett bord 2695+1390 på Bauhaus
 
Kgs 216 har inte mjukstart
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Inte kgs 254 heller? Hittar inget om det.
 
A andfra skrev:
Inte kgs 254 heller? Hittar inget om det.
Nej det har den inte.
 
Klingdiametern är större på metabon 254 jämfört med bosch, hur skulle ni har gjort?
 
Vad är poängen med mjukstart?
 
  • Gilla
amazingwanderer
  • Laddar…
A andfra skrev:
Klingdiametern är större på metabon 254 jämfört med bosch, hur skulle ni har gjort?
Beror helt på vad du tänkt såga. Är det mindre finsnickerier så är det ju bättre att lägga pengarna på kvalitet på sågen än på en större klinga, är det grövre saker som stolpar till carport eller liknande du bygger så är en större klinga värd guld (istället för att hålla på och vända bitar).

Helst kombinerar man ju o köper en 12tums av bästa kvalitet men då bör man ju helst kunna motivera det.

Ska man ha något stort en kort period till grova toleranser kan man annars sikta på att köpa en större begagnad och hoppas kunna sälja den vidare för ungeför samma pengar efter bygget.

I övrigt skulle jag nog säga att sikta på en maskin som är kompakt så du har plats till den. Nästan oavsett hur mycket plats man har så blir det trångt förr eller senare och att ha en gersåg som inte bygger så mycket på djupet exempelvis kan göra att man kan ha den på bänken även när den inte används dagligen. Då är det ett par sekunder innan man kan såga ett snitt, istället för att lyfta upp sågen, koppla in och såga. (blir inte av). Jämför ex. bosch GCM12 GDL med andra som har långa stänger som sticker bak
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad är poängen med mjukstart?
När man siktar med en tand och sedan startar sågen är det bra om den inte startar med sådant ryck att arbetsstycket flyttar på sig. Det är lika illa för män som för kvinnor. Jag fattar inte hur den kommentaren var ägnad.
 
mattiasp mattiasp skrev:
När man siktar med en tand och sedan startar sågen är det bra om den inte startar med sådant ryck att arbetsstycket flyttar på sig. Det är lika illa för män som för kvinnor. Jag fattar inte hur den kommentaren var ägnad.
Ok, borde vara värre på större klingor eller? Tycker inte jag märkt det på min 216 mm dewalt...

(tänkte att jag bara ignorerade den kommentaren, det är väl något litet jultroll som inte fått gröt utställd idag...)
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Jag hade en DeWalt 700, och den startade snällt. Remtransmission och hög klinghastighet gjorde väl sitt till. Min Bosch GCM8s var väldigt ryckig innan jag monterade mjukstart. Det är fortfarande ryckigare än DeWalten
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag hade en DeWalt 700, och den startade snällt. Remtransmission och hög klinghastighet gjorde väl sitt till. Min Bosch GCM8s var väldigt ryckig innan jag monterade mjukstart. Det är fortfarande ryckigare än DeWalten
Just det, remtransmissionen, antog väl att den hade något mer syfte än att bara klämma ut max sågdjup!
 
Stod på prisjakt att det va mjukstart på Metabon. Har en GCM 8 SJ och tycker den startar tillräckligt mjukt, så det behövs väl egentligen inte mjukstart
 
Saknar boschen också mjukstart? Finns det verkligen inget såg upp till 3500:- med mjukstart??
 
Nä nyare bosch har mjukstart. Den som diskuteras tidigare är ursprungsmodellen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.