Vi ska bygga nytt intill ett gammalt 1800 tals torp och vill gärna att husen ska harmonisera med varandra. En stor faktor är fönster och dörrar. Helst skulle vi vilja sätta in 1+1 fönster med kittad spröjs även på innerbågen i det nya huset. Man skulle ju i så fall kunna välja energiglas på insidan och kommer ner på ett u-värde på 1,9. 1+2 fönster ligger på ca 1,3.

Jag är extremt osäker vad man ska välja. Är det idag, med tanke på energikraven, helt galet att sätta in 1+1 fönster i ett nytt hus? Inte värd att ens fundera på det? Bör man absolut inte göra det med tanke på vilken energi man sparar med isolerglaskassett?

Tacksam för tips och erfarenheter!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Att gå från 1+1 till 1+2 med kassett i innerbågen gör rätt stor skillnad. Sedan finns det inte så mycket att hämta med olika gasfyllda glaskassetter. Vi räknade på detta vid nybygget och 2+1 Med standardkassett gav bäst ”bang for the buck”.
Kolla RM Snickeriers data för olika fönstertyper för att få en uppfattning.

https://www.rm.se/sv/produkter/varme---ljudvarden/
 
S skogenslilla skrev:
Vi ska bygga nytt intill ett gammalt 1800 tals torp och vill gärna att husen ska harmonisera med varandra. En stor faktor är fönster och dörrar. Helst skulle vi vilja sätta in 1+1 fönster med kittad spröjs även på innerbågen i det nya huset. Man skulle ju i så fall kunna välja energiglas på insidan och kommer ner på ett u-värde på 1,9. 1+2 fönster ligger på ca 1,3.

Jag är extremt osäker vad man ska välja. Är det idag, med tanke på energikraven, helt galet att sätta in 1+1 fönster i ett nytt hus? Inte värd att ens fundera på det? Bör man absolut inte göra det med tanke på vilken energi man sparar med isolerglaskassett?

Tacksam för tips och erfarenheter!
Jag hade gjort som du skriver. Det blir otroligt mycket nättare på det viset. Det är så skönt att ta ut innanfönstren på våren tycker jag.

Om jag inte skulle gjort så som du föreslog hade jag gjort ett "modernt tillägg". Dvs ett helt annat hus, som ju skulle kunna ha helt andra fönster.
 
Tack för svaren! Ja, helst 1+1 men det verkar ju inte vara det smidigaste ur energisynpunkt. Vi får fundera och kolla vidare...

Jag hittade det här huset igår där de verkar ha 1+2 fönster och sen dessutom ett innanfönster med kittad spröjs. Någon som har erfarenhet med det?

https://xnvillan.se/inspiration/minienergihus-i-1800-talsstil/
 
Finns det fler anledningar än att det ska harmoniera med befintligt hus?

Spontant tänker jag att med rätt karmar och bågar så ser du inte skillnad på 1+1 eller 2-glasfönster, och så slipper du att behöva putsa dubbelt så många fönster, jag upplever också 1+1-fönster som mer ljudgenomsläppliga.
 
Nej det är mest tyckande. Jag håller med att utifrån är 1+2 ju helt ok med de kittade spröjsen! Men jag skulle nog sakna spröjsen och det genuina utseendet inne i huset. Det är mest det jag tänker. Men antagligen kommer vi inte ifrån att vi måste kompromissa.
 
  • Gilla
Telefu
  • Laddar…
Jag tror nog att ni klarar energi-kraven men ni kan inte få någon vanlig fönstertillverkare att räkna på det. Ta kontakt med någon som kan gamla fönster. En antikvarie tex. Eller någon som kan gamla fönster.
Edit:det finns företag som nytillverkar fönster enligt äldre koncept kolla hur de gör energiberäkning.
Dessutom, har ni förhandlingsmarginal gentemot kommunen eftersom ni kan peka på kulturvärden i ert hus. Ni kan även titta på helheten, dvs isolering, uppvärmning etc för att komma till en fullgod energiredovisning.
Ev kan ni ta hjälp av Svenska byggnadsvårdsföreningen.
Lycka till och god jul!
 
Redigerat:
Jag tycker ni ska köra på 3-glas med bra u-värde, helst under 1,0. Det finns många som gör energieffektiva fönster som passar bra i gammal stil.

u1,9 är ju rena skräpet
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Microkatten
Det är inte mycket som slår gamla smäckra kittade fönster med 2mm blåst glas, så jag förstår absolut tanken på 1+1. Tjockare och därmed tyngre glas, för att inte tala om kassetter, kräver grövre virke, vilket gör att moderna fönster med nödvändighet blir lite - eller ofta mycket - klumpigare. Men hittar man en bra fönstertillverkare, t.ex. rm-fönster, så kan man komma hyfsat nära de gamla estetiska idealen i alla fall, men med ett mer ’modernt’ energivärde, även om en glaskassett är en estetisk kompromiss.

Ett nybygge för permanentboende måste klara energikraven, men det finns vissa frihetsgrader där man t.ex. kan variera olika byggnadsdelars energiprestanda och relativa storlekar. Man kan också ha kallverandor som går att använda året om men som formellt inte behöver uppfylla energikraven, typen av uppvärmningssystem spelar också roll, fritidshus har inte samma energikrav, osv.

Estetisk spelar även typen av glas roll, där modernt floatglas kan bidra till ett lite platt exteriört intryck. Ytterbågar med lite mer livfullt glas kan ge en ganska stor skillnad i hur man upplever huset. Fönsternas placering i fasaden spelar också stor roll. T.ex. ett fönster indraget i fasaden ger lätt ett hålögt intryck.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi körde 1+1 med energiglas på inre rutan och riktiga spröjs på yttre i vår tillbyggnad. Detta för att harmonisera med gamla huset. Tycker 1+2 ser för klumpigt ut, vill åt de smäckrare bågarna. Rm snickeri levererade. Upplever inte alls de som kalla/kallras trots golvvärme. Så jag är helnöjd! En ska inte stirra sig blind på u-värde. Dessutom föredrar jag fönster med bra virke, målade med linoljefärg som går lätt att underhålla vid behov. Isolerglas kassetter har begränsad livstid, men går väl iofs byta de också.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Vi körde 1+1 med energiglas på inre rutan och riktiga spröjs på yttre i vår tillbyggnad. Detta för att harmonisera med gamla huset. Tycker 1+2 ser för klumpigt ut, vill åt de smäckrare bågarna. Rm snickeri levererade. Upplever inte alls de som kalla/kallras trots golvvärme. Så jag är helnöjd! En ska inte stirra sig blind på u-värde. Dessutom föredrar jag fönster med bra virke, målade med linoljefärg som går lätt att underhålla vid behov. Isolerglas kassetter har begränsad livstid, men går väl iofs byta de också.
Hur då begränsad livstid?
 
Tänker på alla kassetter som punkterat och blir immiga... Ser jag som begränsad livslängd.
 
B
Går det inte göra med 3-glas kasett och skippa kopplade fönster? De är ju så galet opraktiska att underhålla....
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Ska det harmonisera med 1800 tals torp så går ju 3 glas fetbort!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
S swirve skrev:
Tänker på alla kassetter som punkterat och blir immiga... Ser jag som begränsad livslängd.
RM:s kassetter går att byta från insidan innerbågen genom att plocka ur listverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.