För egen del skrattar jag fortfarande åt Monthy Pyton, men smaken är som...
 
Henrik1 skrev:
För egen del skrattar jag fortfarande åt Monthy Pyton, men smaken är som...
Det får du jättegärna göra. Ville bara skämta lite. Där ser man hur det går... ;)

mvh
David
 
piakanutte skrev:
Nu har vi flyttat in, katten har väl troligtvis skitit i grannens rabatter, MÅNGA GÅNGER,  och av de sjukligt nyfikna grannarna har inte satt sin fot på vår tomt!  
Det verkar att din egen inställning badar inte heller för grannnsämjan... tråkigt...
gaia
 
Ursäkta Gaia, du får ju gärna tro vad du vill, men jag var faktiskt ironisk när jag skrev det med katten. Annars är jag faktisk både snäll, ödmjuk,hänsynsfull och gästvänlig :-*. Nästa vecka kommer alla grannarna på gatan in på grillparty. Så tråkigt kan du spara till nån annan!"

Det enda jag inte har gillat är att mina nya grannar tog som en vana att gå in i vårt hus så fort det kom en hantverkare, under byggtiden.
 
De var väl nyfikna och ville kolla om det ej var nån inbrottstjuv... Så var tacksam ;)
 
Ska man vara tacksam för nyfikna grannar nu oxå ???
Nyfiken till en viss grad e väl ganska sunt men att som granne bete sig så här....


När jag öppnar ytterdörren och ropar halloo, är det en röst som svarar; -Jag kommer snart!! När jag kommer in i köket står vår blivande granne där och pratar med målaren, han tittar lite på mig och så säger han att han trodde att det var hans fru som kom.


Då har man väl som sagt ´gått över tröskeln´
 
Både jag och maken håller med om att det är magstarkt av din granne att knata in i ert hus utan er vetskap och utan ert godkännande.

Dels för att han tar upp dyrbar tid för hantverkarna, dels för att han springer i vägen, dels för att det är j--ligt ohyfsat rent ut sagt och dels för att ni aldrig sagt att det är ok. Men lika mycket för att man väl vara först med att se sitt eget hus?!

Jag skulle bli GALEN om våra grannar hade sett vårt hus före oss! Hur löjligt som helst kanske, men jag vill vrida om nyckeln i låset och andäktigt gå in i det sprillans nya huset för första gången BARA jag och min man - och veta att inte grannen redan spanat in alla detaljer innan vi ens satt vår fot i huset!

Vår granne har inte ens varit på tomten under hela byggtiden. De har även varit bortresta en hel del. Möjligen har de kikat in genom fönstren - vad vet jag? - men det stör mig inte alls.

När vi schaktade och grävde hela förra sommaren trodde jag att jag skulle få ett raseriutbrott på alla som envisades med att avbryta grävaren i tid och otid. Varenda levande varelse på två ben hade tydligen något att diskutera med honom, allt medan tiden rann iväg. Så respektlöst, tycker jag!
 
Haagbard skrev:
Alla som lyfter tråden beter sig precis som Ford hoppas, med tillräckligt bra reklamfilm behöver de ju inte ens betala för att få sin reklam spridd ;D

Vill man tro att en katt och en duva.......(eller med omtagningar kanske 10 katter och 10 duvor) har offrats av Ford i nämnda reklamfilmer så bör man väl i första hand fundera över vart ens egna arvsanlag kom ifrån.......
Naturligtvis är filmerna om Ford SportKa fejkade. Skulle vara både opraktiskt och oetiskt att ta ihjäl en massa duvor och katter för en reklamfilms skull. Man kan ju som bekant göra en HEL del med videoteknik idag. Kan man få dinosaurier att leva igen kan man nog få en katt ligga död.....

Filmerna är äkta (sett dom på TV) och går ju ut på att SportKa är en liten elak biljävel. Ful som stryk men elak....
 
Undrar om vi har samma grannar..jag tycker mej känna igen det där..kräfterna får man väl nästa gratis med..efter va jag hört.. ;)
 
Vänta bara till sommaren ..då du..får du nog springa in många ggr, o efter barna med, då grannen i ilska gör rivstater o inte vet hur hon kör..men vi är vana..hon körde nog i 90 här en gång ;D
 
galento


Grannen stoppade även mig en dag i början av bygget och sa att han hade sagt till snickarna att lägga överblivna brädor i en hög till honom, att elda. Eftersom det är så geggigt på tomten så kommer ju ni inte ha någonstans att lägga dem och dessutom kommer ni ju inte att behöva elda ännu. Jag måste ju säga att han gör mig svarslös iallafall.Vilka fräcka typer det finns,vore svårt att hålla sej mot att ge grannen ett par "extra solglsögon"
 
Har nyligen själv byggt och förstår nu varför inte snickarna hade dörrhantagen i under hela byggtiden. Stöld risk och nyfikenhet kanske. Är lite omringad av gångvägar där vi skall bo om sådär 2 veckor så jag funderar också på vintergrön häck. Har en känsla av var du har byggt när jag har läst alla dina inslag om grannsämjan. Kanske går bra att komma och titta på er häck när den har börjat växa.

Ps" Jag vet ej säkert om det är dig jag tror det är , men du kanske har byggt på västkusten någonstans"
Glada hälsningar verra. :)
 
fia_mstd skrev:
Åh vad fint ni gjort! Det var ju en jättebra lösning! Tyvärr tror jag inte det skulle funka för oss eftersom vi har hela FYRA katter och det skulle bli lite för trångt för dem då de är vana att röra sig helt fritt, och komma och gå som de vill. Däremot om man bara har en eller två och vänjer dem vid det från start tycker jag det var en underbar lösning!
Vi har fem st och det är inga problem för dem med en kattgård. I stugan har vi två kattgårdar och i huset planerar vi 4 st. två små med direktutgång från huset och två stora med anslutning till liten friggebod .
På så sätt får katterna omväxling också...
Fram för kattgårdar!
 
jureit skrev:
Vilka problem man kan ha.

Jag förstår att det inte är kul med kattpiss i sandlådan och barnvagnen men annars?

Vi har några strykarkatter som brukar komma förbi och kolla av läget. En av dem kommer varje morgon vi 5-6-snåret någonting. Det är bra. Då luktar det katt och det gillar inte möss och råttor. Vid den här tiden på året så slår han lite drillar här och var för att markerara att "Katten was here". Luktar fan med det hör till hur världen är skapt.

Skiter gör han säkert oxå på vår tomt. Det gör säkerligen även rådjuren. Inte har jag dött av det än. Den dagen vi vill ha kvar rosorna eller något annat växande så får jag väl starta krig med allsköns elstängsel och huskurer för att hålla dem stången.

Ibland när man kikar ut genom köksfönstret tidigt på morgonen så ligger universums snyggaste råbock på sitt favoritställe som bara är 5 m från huset.

Ibland kommer det någon hund springande. Brukar de göra för att de vill hälsa. Då hälsar man på dem och sedan brukar de springa vidare.

Vid något tillfälle när vi skulle grilla så stod det en stor trut och smaskade på laxen när vi vände ryggen till.

Nä, så vill man stänga ut världen och ändå inte vill låsa in sig i en lägenhet så är det nog bara en hög mur, alternativt en vinterträdgård, eller det gamla slöa luftgeväret som funkar.
Detta visar tjusningen med att bo i hus. Man är en del av världen på ett annat sätt än i lägeneht
 
Vintergrön häck har det inte blivit, men en häck och en rejäl spaljé med vintergröna och andra kläng och klätter växter. S k lager på lager variant. ;D

Efter att grannarna mittemot stått utanför sin ytterdörr och stirrat rakt in i köket, dag efter dag, i ca 6 månader så tröttnade hon. Han gjorde väl några till försök i samband med att vi byggde altan på baksidan av huset. Helt plötsligt stod han där med hanverkarna och ville få taklister tillsågade. Har nog aldrig sett någon få så låååång hals som när han försökte få till att se så mycket som möjligt av vår inre sfär. :surprised:

Verra!! Visst kan det väl hända att jag byggt på Bästkusten, vet vi vilka vi är?? 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.