Hej!

Vi har en relativt nybyggd villa (2013) med tillhörande uterum på cirka 30 kvadratmeter. Nu har vi börjat drömma om att slå bort delar av en vägg och omvandla uterummet till en vanlig del av huset. Det vore underbart att kunna sitta där året om och äta middagar...

Det positiva: det är ett "seriöst" uterum med välisolerade väggar/tak, luftspalt i taket och tagelpannor. Utifrån ser det redan ut som en tillbyggnad.
Det negativa: i nuläget finns det ingen värme i uterummet. I plattan är det 200 mm isolering. (Vi borde naturligtvis ha tagit 300 mm, det är lätt att vara efterklok).

Vår ambition är att ha vattenburen golvvärme som kopplas på det ordinarie värmesystemet. Plattan där uterummet står är några centimeter lägre än huset, så det borde funka ur det perspektivet. De nuvarande fönsterpartierna (vår-höst) kommer bytas ut mot fönster med godkända U-värden.

Vad tror ni, är det här ett rimligt projekt? Eller är isoleringen i plattan för dålig? Finns det andra hinder? Förstår att det lär bli dyrt, men vill i alla fall undersöka möjligheten :)
 
Hemmakatten
Hur är uterummet klassificerat? Som boarea? Byggarea?
 
Har kollat igenom alla papper, men hittar ingen klassificering. I bygglovet från kommunen står det ”Tillbyggnad av inglasat uterum på enbostadshus”.

Plattan är cirka 36 kvadratmeter. Räknar man bort ytterväggarna och fönsterpartier återstår 29-30 kvadrat.
 
Då blir det bygglov igen när ni gör om från uterum till bostadsyta.
 
Vart går gränsen när ett vinterbonat uterum blir bostadsyta?
 
  • Gilla
Andreas Dickson
  • Laddar…
För att det ska vara ett uterum så har du något som avskiljer från bostadsytan. Altandörr/vägg/fönster.
Vill man öppna upp väggen så flyttar man ju ut ytterfasaden.
Uterumspartier eller vinterträdgårdspartier är för dåligt isolerade och har oftast ingen godkänd låsning för att sitta i en ytterfasad.. Vill du ha skjutpartier som sitter i en ytterfasad så heter det fasadparti.
Fasadpartier är typ dubbelt så dyra som vinterträdgårdspartier.
Enklast är att boka en tid hos bygglovsenheten i din kommun och fråga dem vad som krävs.
Om jag inte missminner mig så krävs bla energiberäkning och ventilation samt tillgänglighetsanpassning.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
20 cm isolering i platta måste väl vara helt tillräckligt. Det låter extremt välisolerat tycker jag. Antagligen bättre än 90 % av alla hus i Sverige.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S s97danl skrev:
För att det ska vara ett uterum så har du något som avskiljer från bostadsytan. Altandörr/vägg/fönster.
Vill man öppna upp väggen så flyttar man ju ut ytterfasaden.
Uterumspartier eller vinterträdgårdspartier är för dåligt isolerade och har oftast ingen godkänd låsning för att sitta i en ytterfasad.. Vill du ha skjutpartier som sitter i en ytterfasad så heter det fasadparti.
Fasadpartier är typ dubbelt så dyra som vinterträdgårdspartier.
Enklast är att boka en tid hos bygglovsenheten i din kommun och fråga dem vad som krävs.
Om jag inte missminner mig så krävs bla energiberäkning och ventilation samt tillgänglighetsanpassning.
Jag funderar på något liknande, men kräver det tillgänglighetsanpassning?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag funderar på något liknande, men kräver det tillgänglighetsanpassning?
Högst troligt ja. Men är det ingen höjdskillnad så är det inga konstigheter. Men prata med kommunen vad som gäller i ditt fall. Då får ni reda på vad som gäller. Men ändrat användningsområde från uterum till boyta kommer att kräva bygglov.
 
Två funderingar angående golvvärme:
* När man fixar golvvärme i efterhand... hur mycket bygger det på höjden? I nuläget är vår uterumsplatta 2,5-3 cm lägre än husplattan.
* Är det dyrt/krångligt att koppla på det ordinarie värmesystemet? Vi har ju inte förberett för det... Vår golvvärmecentral är placerad i en garderob 4-5 meter från dagens uterum.

Jag ska ta kontakt med en byggare efter jul och nyår. Helt perfekt att jag kan få hjälp med några av mina frågor fram till dess. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.