En ventil nederst under värmepumpen (IVT490) står och droppar konstant. Det är en ventil som för med sig ”rent” vatten rakt ut i avloppet. Slangarna bredvid förstår jag tar med sig kondensvatten ut, men varför ska den andra ventilen stå och droppa? Det går inte att stänga av den helt. Det går att öppna den och släppa ut mer vatten, men det går inte att helt få stopp på droppandet.

är det något fel på anläggningen?
 
En bild kanske?
 
Kan det vara säkerhetsventilen till varmvattenberedaren? Med lite otur kalkar den igen och får svårt att stänga.
Man tar in kallvatten i varmvattenberedaren. Det vattnet expanderar vid uppvärmningen. Överskottsvolymen måste ut någonstans, ibland går överskottet tillbaka till stadsnätet, har man backventil mot stadsnätet, går överskottsvolymen ut genom säkerhetsventilen.
Men et här är en spekulation, jag vet inte heller hur det ser ut nedtill i din värmepump.
 
  • Gilla
Nils Henrikson
  • Laddar…
Så här ser den ut:
 
  • Bild på en värmepannas anslutningar och rör med termometer och flera ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarta till höger säkerhetsventil VV, ska droppa lite då och då, mest när många har duschat, i bland börjar dom att läcka ändå och då blir det att byta, lätt och göra själv, köp en ny 9 bar, stäng inkommande vatten öppna vattenkarnar i källaren, gänga bort den och sätt dit en ny klart stäng kranar och sätt på vattnet . På inkommande kommunalt vatten ska det vara en backventil,, sitter normalt i vattenmätaren
 
  • Gilla
Nils Henrikson
  • Laddar…
Teorin om säkerhetsventil låter rimlig. Att den kan ha kalkat ihop låter också rimligt. finns det i så fall något sätt att ”avkalka” den utan att montera bort den?
 
Nej bara byta kostar inte många kronor på varuhuset OBS ska vara en för 9 bar , storleken stor på den . ser bar 1/ och något mer, köp lika
 
  • Gilla
Nils Henrikson
  • Laddar…
Tack för input! Det blir nog till att beställa en ny och försöka montera. Förhoppningsvis krävs inte lin och linolja. Gängtejp kanske räcker.
 
Beställ lin och gängpasta - mycket lättare att hantera. Med lin får man lossa skruven om det gick fel. Med gängtejp måste man börja om.

Gängtejp är mycket svårare att få in snitsen med.
 
I I98_dgn skrev:
Tack för input! Det blir nog till att beställa en ny och försöka montera.
Enkelt men tänk på att stänga inkommande vatten, annars blir det dusch
 
  • Gilla
Nils Henrikson
  • Laddar…
jag tror inte du behöver lin eller gängtejp till en säkerhetsventil om jag nu minns rätt så sitter där tätning på ventilen när man köper den
 
  • Gilla
I98_dgn
  • Laddar…
Beställde en ny ventil och bytte ut den läckande ventilen. Det visade sig vara lätt som en plätt. Ventilen hade t.o.m. tätande packning ”inbyggt” så det var bara att skruva på. Nu funkar det kanon!
 
J jonaserik skrev:
Enkelt men tänk på att stänga inkommande vatten, annars blir det dusch
Inte helt korrekt att ställa frågan här kanske men snubblade på här när jag var ute och snurra på nätet. Jag har ivt 490. Det står avstängning och utgår ifrån att det är där man stänger inkommande vatten. Såg på bilden i flödet. Hur stänger man av. Snurrar man bara den svarta "knappen" där det står avstängning på och vrider till höger tills det tar stopp eller är det sådan funktion att man ska trycka in först och vrida till höger? Ja, hur gör man. Lång text.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.