Hej. Jag tänkte sänka taket med 45mm reglar och slänga upp nya takgips. Ha Led lampor. Som är 2w.

Det är en två plans hus med flera lägenheter efter varandra.
Taket är betong platta, och jag skulle behöva skruva upp cirka 70/80mm skruv/plugg

45 för regel och restarande 25mm in i betong taket.

Jag är rädd att det kan finnas el rör och avlopp.
Så vad är min gräns och skruva upp på betongentak?

Ni som har varit med om det eller sitter på kunskap hade varit bra om ni kunde dela med er.,
 
Är taket "naket" nu? Har du bilder? Då är det lättare att svara på vilket djup ev. installationer ligger på.

Även planritningar på lägenheten ovan hjälper till, då kan man troligtvis utesluta t.ex. vatten och avlopp.
 
Spontant skulle jag säga att du har för korta Expanderspik. Man kan aldrig eliminera risken att träffa el- eller vattenrör men risken är liten. Vill du minimera antalet fästpunkter sätter du glespanel 22x70 eller 28x70 med CC 1200mm och sen åt andra hållet (som du då skruvar i det första lagret) med CC 300mm. Det går fortare och kör gärna 28x70 om du kan. Med denna metod minskar antalet infästningar i betongen. Sen en sak till, 2W spottar är i minsta laget, vad är det för utrymme?
 
C C.Lundin skrev:
Är taket "naket" nu? Har du bilder? Då är det lättare att svara på vilket djup ev. installationer ligger på.

Även planritningar på lägenheten ovan hjälper till, då kan man troligtvis utesluta t.ex. vatten och avlopp.
Hej nu har tagit lite bilder på taket och även bild inuti in i dosa för taklampa. Ritningar får jag vänta tills 3 januari då jag får dem, senast få dem.
Men vatten ledningar går igenom väggen där det är gips vidare till ovan lägenheten.

Det som bekymrar mig mest är avloppet och elen.

Hej. Just nu är det
 
  • Vitt tak i ett rum under renovering med synlig skarv och en del av ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med ommålat tak, väggar i förberedelsetillstånd och en stege, utan synlig taklampa eller dosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dosan för taklampa med öppet elarbete och ett måttband som visar dimensioner i centimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är minst 50 mm till någonting du kan skada. Till avloppen är det troligtvis det dubbla.
Men som Johan var inne på är det lite lite att fästa 25 mm.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Spontant skulle jag säga att du har för korta Expanderspik. Man kan aldrig eliminera risken att träffa el- eller vattenrör men risken är liten. Vill du minimera antalet fästpunkter sätter du glespanel 22x70 eller 28x70 med CC 1200mm och sen åt andra hållet (som du då skruvar i det första lagret) med CC 300mm. Det går fortare och kör gärna 28x70 om du kan. Med denna metod minskar antalet infästningar i betongen. Sen en sak till, 2W spottar är i minsta laget, vad är det för utrymme?
Tack för infon. Kanske man ska använda den metoden med glespanel.
Men vilka expanderspik kan man använda för 28/70? /storlek?

Finns lite olika ledspottar jag tittar på just nu.
Kommer eventuellt vara mellan 3-6w. Har hittat några på www.Vare44.se
Dem har olika tjockleken varierar. Så jag kommer anpassa det som passar bäst. Men runt 37mm kan nog funka.

Men här har jag gjort en liten skiss som du menade. Om jag förstod rätt så menar du väl så.

1. Använder glespanel 28/70 med 1200cc
2. Använder 22/70 andra hållet
3. Eller så lägger jag 45x45 regel på glespanel. Men då kommer taket sjunka lite mer en det vanliga
28+45+13 takgips. 86mm.
 
  • Handritad skiss av glespanel 28/70mm med 1200cc och en alternativ konstruktion med träreglar 22/70mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C C.Lundin skrev:
Det är minst 50 mm till någonting du kan skada. Till avloppen är det troligtvis det dubbla.
Men som Johan var inne på är det lite lite att fästa 25 mm.
C C.Lundin skrev:
Det är minst 50 mm till någonting du kan skada. Till avloppen är det troligtvis det dubbla.
Men som Johan var inne på är det lite lite att fästa 25 mm.
Testade idag med en kabelsökare kopplade in i takdosan och följde kabeln i längst med taket då var det på ett djup 18-20cm och det var lite olika djup på längden. Vet ej om man ska tro på det måttet.
Men när jag använder den för å söka kablar i jorden brukar den träffa rätt så troligen så kan det stämma.
Men får kanske avvakta till ritningar.
 
Y Yunus180701 skrev:
Testade idag med en kabelsökare kopplade in i takdosan och följde kabeln i längst med taket då var det på ett djup 18-20cm och det var lite olika djup på längden. Vet ej om man ska tro på det måttet.
Men när jag använder den för å söka kablar i jorden brukar den träffa rätt så troligen så kan det stämma.
Men får kanske avvakta till ritningar.
Högst osannolikt. Troligen är bjälklaget mellan 220-250 mm tjockt och att elinstallationen skulle ligga strax under överkant armering är inte alls troligt. Det är filigran som ligger och då kan jag nästan garantera att slangarna är dragna på denna, vilket blir på ungefär 60 mm djup.
 
  • Gilla
Karl P
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Högst osannolikt. Troligen är bjälklaget mellan 220-250 mm tjockt och att elinstallationen skulle ligga strax under överkant armering är inte alls troligt. Det är filigran som ligger och då kan jag nästan garantera att slangarna är dragna på denna, vilket blir på ungefär 60 mm djup.

Ja, precis så tänker jag också, men jag menade kabelsökare visade 190mm skriv innan 19cm.
 
Y Yunus180701 skrev:
Tack för infon. Kanske man ska använda den metoden med glespanel.
Men vilka expanderspik kan man använda för 28/70? /storlek?

Finns lite olika ledspottar jag tittar på just nu.
Kommer eventuellt vara mellan 3-6w. Har hittat några på www.Vare44.se
Dem har olika tjockleken varierar. Så jag kommer anpassa det som passar bäst. Men runt 37mm kan nog funka.

Men här har jag gjort en liten skiss som du menade. Om jag förstod rätt så menar du väl så.

1. Använder glespanel 28/70 med 1200cc
2. Använder 22/70 andra hållet
3. Eller så lägger jag 45x45 regel på glespanel. Men då kommer taket sjunka lite mer en det vanliga
28+45+13 takgips. 86mm.

Hm, just när det gäller längden så vågar jag inte säga vad branschen säger, spik ska normalt vara 2,5 ggr längden på det du fäster in. Tex. En 45-regel skulle behöva 45x2,5=112mm långa spik. Men en annan expanderspik i betong sitter hårdare än en spik i trä. Kör du 28x70 så köp minst 60mm långa, helst 70mm. Dessutom gärna 8mm. Så 8x60 eller 8x70.

Din skiss ser ok ut. Skalorna stämmer dock inte men det vet du. Första undre glesen sätter du i tak väggvinkeln på kortsidan, sen CC1200 hela vägen bort och avslutar med en i tak/väggvinkeln på andra sidan. Sen kör du åt andra hållet som du ritat CC300mm. Mät på en gipsskiva så kanten på den hamnar mitt på glesen där den ska skarvas. (Första får man räkna av 35mm på annars finns inget att skruva i. Dessa fäster du med 2st spånskiveskruv på varje av de undre glespanelerna.
Sen för att ha något att skruva i hela vägen på kortsidorna får du stoppa in småbitar mellan det nedre lagret.

spotlights då:
köp en som ger 500-600lm, placera denna cirka CC 1200mm. Jag tror det räcker med en rad i mitten. Första och sista armaturen ska sitta med halva CC-avståndet till vägg. Hur stor är hallen?

Din sänkning blir 28+28+12,5 De flesta downlights på 500-600lm (Normalt kring 6W) ryms med en sådan sänkning.

Jag skulle titta på downlights från Hide a lite eller SG-armaturen med förmonterad dimbart drivdon.
 
Y Yunus180701 skrev:
Testade idag med en kabelsökare kopplade in i takdosan och följde kabeln i längst med taket då var det på ett djup 18-20cm och det var lite olika djup på längden. Vet ej om man ska tro på det måttet.
Men när jag använder den för å söka kablar i jorden brukar den träffa rätt så troligen så kan det stämma.
Men får kanske avvakta till ritningar.
Vad är det för ritningar du ska vänta på? Tänker du på el- eller konstruktionsritningar så hjälper dessa dig inte. Elritningar redovisar endast schematiskt var rör ligger. konstruktionsritningar redovisar inte elrören.
 
Jag tittade på länken på armaturer. Jag skulle titta på ett annat märke. Det finns mkt man behöver ha koll på och jag tycker deras armaturer känns sådär:

ljusflöde: Mäts i lumen, ”hur mkt ljus du får ut”. Här blir det lite ointressant med antalet Watt (W)

Färgtemperatur: mäts i Kelvin (K). Glödljus är 2700K. Jag tycker man ska köra på 2700K, gärna ”dimtowarm” då blir ljuset varmare när man dimmrar ner precis som på en glödljusarmatur.

RA/CRI: Förgåtergivning. Glödlampan åter ger färger till 100%, LED gör inte det. Minst RA:80 men på denna typ av armatur finns flertalet som ger RA90 och även RA95.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.