Indirekt belysning i ett badrum med sänkt tak och kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Håller på att ska göra om badrummet. Taket idag är gips. Vi kommer att sänka taket och lämna en öppning motväggen och montera ledlist under kanten. Nån som gjort detta? Är lite osäker på hur mycket jag ska lämna ? 10 cm tänkte jag. Tänkte montera 14,4w per meter ska fungera som en snygg allmänbelysning.


Kommer sänka taket ca 10cm och placera led spottar där ingen isolering kommer att vara där är gips ovanför behöver jag sätta pottor då?
 
Det låter som ganska mycket ljus, typ 1000 lumen/m. Har du råkat på hur många Lux dvs lumen/m2 det blir i badrummet?

Jag tror inte du behöver pottor men kolla på ledlisten vilket avstånd den kräver runt om. Speciellt de IP klassade ledlisterna kan ha lite mer krav på hur mycket utrymme de kräver runt om.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Det låter som ganska mycket ljus, typ 1000 lumen/m. Har du råkat på hur många Lux dvs lumen/m2 det blir i badrummet?

Jag tror inte du behöver pottor men kolla på ledlisten vilket avstånd den kräver runt om. Speciellt de IP klassade ledlisterna kan ha lite mer krav på hur mycket utrymme de kräver runt om.
Den ger Ljusstyrka: 6120 lm. kanske blir för mycket men den ska sättas på det nya undertaket och lysa upp det gamla för att sedan falla ner mot väggen. Är tänkt som en allmänn belysning. Kanske ska sätta 9,7w istället ?
 
A Addde skrev:
Den ger Ljusstyrka: 6120 lm. kanske blir för mycket men den ska sättas på det nya undertaket och lysa upp det gamla för att sedan falla ner mot väggen. Är tänkt som en allmänn belysning. Kanske ska sätta 9,7w istället ?
På längden 5m är det nog beräknar Ljusstyrka: 6120 lm.
 
A Addde skrev:
[bild] Hej! Håller på att ska göra om badrummet. Taket idag är gips. Vi kommer att sänka taket och lämna en öppning motväggen och montera ledlist under kanten. Nån som gjort detta? Är lite osäker på hur mycket jag ska lämna ? 10 cm tänkte jag. Tänkte montera 14,4w per meter ska fungera som en snygg allmänbelysning.


Kommer sänka taket ca 10cm och placera led spottar där ingen isolering kommer att vara där är gips ovanför behöver jag sätta pottor då?
Tjena! Har tänkt göra samma sak i ett tv-rum. Hur avslutade du gipskanterna? Nån typ av avslutningslist?
Ha det gott!
 
Jag valde en takpanel. Plattor som man sätter med spår i. Dels för min fru ville ha sjärnhimmel och installationen skulle bli lättare. Vi byggde en ram i det befintliga taket, med reglar. Och monterade taket mätte ut skivorna kapade de med sänksåg och målade kanterna. Vi fäste ledlisten i en L-list på ovansidan så vi inte skulle få reflektioner i kaklet en vanlig plastlist från byggmax. Om jag skulle använt gips skulle jag sågat det för att få fina kanter.
 
  • Gilla
Pangpå
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.