Hej jag har en gammal tegelvägg hemma (rött tegel) nu vill jag gipsa denna vägg för att kunna dölja teglet. Hur ska jag bära mig åt för att få gipsskivorna att fastna på teglet. Är förarbete
med gipsbruk det bästa sättet att få det snyggt och rakt, eller finns det andra ”enklare” sätt att göra det på? Väggen är ca 5*5m
 
Claes Sörmland
Enklaste är väl att slänga på gipsbruk (eller annat bruk för ändamålet) och trycka fast skivan. Gipset kommer att fästa på teglet och skivan.
 
ett par reglar att fästa skivorna i,
skruv & plugg i teglet
 
Hmm finns olika sätt att göra det på.. jag tror jag kör på gipsbruk då jag vill undvika att borra i teglet för mycket:)

tack för svar och God Julens!
 
J Johan41 skrev:
Hmm finns olika sätt att göra det på.. jag tror jag kör på gipsbruk då jag vill undvika att borra i teglet för mycket:)

tack för svar och God Julens!
Gipsputs som "lim" bakom gipskiva fungerar utmärkt men är det väldigt ojämnt tegel (som jag hade) så dra in några pluggar med skruv som du drar in jämt med hjälp av ett längre vattenpass som gör att du får upp gipsskivorna rakt utan buktningar.
Jag hade "gropar" på upp till 2 cm i teglet och mitt första försök (utan skruvar) gav mig en vågig vägg...
Alternativet för att undvika att skruva är förstås att först fylla upp ojämnheter med gipsputs, låta det torka och sen "limma" på gipskivorna.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Hej Anders! Du har ställts inför liknande problem. Okej så plugg och långt vattenpass för att försäkra om rak vägg. tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.