Hej!

Hur fungerar det om man vill ha flera värmekällor anslutna till samma anslutning på en acktank? Om man tex vill ha både en LVVP och en vattenmantlad kamin anslutna till en tank, men man bara har två anslutningar på acktanken? Då hamnar ju framledning och retur frår radiatorerna där också.

Är det öht ett problem eller är det bara att skruva ihop en "fördelare" av gängade delar och ansluta till acktanken? Måste man ha backventiler så att man inte får strömning åt fel håll genom tex LLVP när den inte går?

Jag är medveten om att man inte behöver en acktank till en LVVP, frågan är mer av akademisk karaktär.
 
De olika värmekällorna ansluts vanligtvis utefter dess arbetstemperatur med tanke på skiktningen i tanken.

Tex en värmpepump skall jobba med betydligt lägre temperatur än en vedpanna.
 
S sune73 skrev:
De olika värmekällorna ansluts vanligtvis utefter dess arbetstemperatur med tanke på skiktningen i tanken.

Tex en värmpepump skall jobba med betydligt lägre temperatur än en vedpanna.
Jo, men om man nu som sagt bara har två anslutningar på sin acktank, hur gör man då?

Tanken är ju inte att både LLVP och kamin skall vara igång samtidigt egentligen, utan när man eldar i kaminen så slår värmepumpen av sig till vattnet svalnar igen. Så båda jobbar mot hela tanken, en i taget så att säga. Men min fråga rör mer själva anslutningen, hur man gör den.
 
Man ansluter då på de anslutningar som finns "mha ett par ventiler kan ena kretsen stängas av" alternativt byter tank.

Väljer man det första alternativet kan man inte åtnjuta skiktningens fördelar till fullo.
Att dessutom kombinera ett högtemp system med ett lågtemp system är inte att rekommendera heller.
Ett system med värmepump bör också jobba med flytande kondensering, det blir effektivast.

Jag rekommenderar dig att gå till biblioteket och läsa böcker i frågan. Brukar finnas en hel del om att både värma med ved och värmepump.
 
S sune73 skrev:
Man ansluter då på de anslutningar som finns "mha ett par ventiler kan ena kretsen stängas av" alternativt byter tank.

Väljer man det första alternativet kan man inte åtnjuta skiktningens fördelar till fullo.
Att dessutom kombinera ett högtemp system med ett lågtemp system är inte att rekommendera heller.
Ett system med värmepump bör också jobba med flytande kondensering, det blir effektivast.

Jag rekommenderar dig att gå till biblioteket och läsa böcker i frågan. Brukar finnas en hel del om att både värma med ved och värmepump.
Jag hade tänkt en separat shuntstyrning (Thermomatic EC Home) mot tanken, så hög eller låg temp i tanken spelar inte så stor roll. Dessutom skall jag ha en separat VVB så skiktningen är inte så viktig för mig. VP får köra med flytande kondensering mot tanken, och helt enkelt stanna när kaminen är igång. Min fråga gällde enbart själva inkopplingen av VP, kamin och framledning/retur mot samma anslutning på tanken, givet att jag nu har den tank jag har.

Men jag kanske skall göra som du säger och läsa på lite mer innan jag ställer fler dumma frågor.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jag hade tänkt en separat shuntstyrning (Thermomatic EC Home) mot tanken, så hög eller låg temp i tanken spelar inte så stor roll. Dessutom skall jag ha en separat VVB så skiktningen är inte så viktig för mig. VP får köra med flytande kondensering mot tanken, och helt enkelt stanna när kaminen är igång. Min fråga gällde enbart själva inkopplingen av VP, kamin och framledning/retur mot samma anslutning på tanken, givet att jag nu har den tank jag har.

Men jag kanske skall göra som du säger och läsa på lite mer innan jag ställer fler dumma frågor.
Flytande kondensering mot tanken anser jag blir fullständigt tokigt med shunt.
Eftersom vp bygger på lågtemp och vedpannan högtemp så blir det lite som att legobitarna inte passar ihop, tyvärr en massa nackdelar. Resultatet blir ett dyrt system med dålig effektivitet och onödigt höga driftskostnader.
Satsa istället väl dimensionerade radiatorer eller golvvärme samt ett riktigt djupt hål till värmepumpen.
Bygg upp systemet så enkelt som möjligt med så stor värmeavgivande yta som möjligt för att hålla ner framledningstemperaturen och därmed driftskostnaden. Blanda helst inte golvvärme med radiatorer.
Glöm inte bort att först fokusera på att isolera innan uppvärmningen spikas, där har du mycket att vinna.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Hej!

Hur fungerar det om man vill ha flera värmekällor anslutna till samma anslutning på en acktank? Om man tex vill ha både en LVVP och en vattenmantlad kamin anslutna till en tank, men man bara har två anslutningar på acktanken? Då hamnar ju framledning och retur frår radiatorerna där också.

Är det öht ett problem eller är det bara att skruva ihop en "fördelare" av gängade delar och ansluta till acktanken? Måste man ha backventiler så att man inte får strömning åt fel håll genom tex LLVP när den inte går?

Jag är medveten om att man inte behöver en acktank till en LVVP, frågan är mer av akademisk karaktär.

Beroende på effekt dimensioneringen på luft-vatten värmepumpen kan du behöva tanklösning oavsett ved eller inte .

Det som står skrivet i böcker täcker inte mycke
Av praktisk VVS gällande ved och värmepump.
Vi bygger alla lite olika med skiftande resultat
Köper du en VP med ett styr som har 2 värmekurvor ska du absolut ha en shunt!
Med en luft vatten VP får man trixa lite för att uppnå skiktning i tank tillsammans med vedeldning .
Så med detta skrivet . Ved och värmepumps lösningar anpassas på plats för bästa resultat .
Det finns flera lösningar /tank konstruktioner
Som en erfaren vvsare tar till när en vvsare
Med + 40 år i branschen tar till
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.