Hallå !

Det ryms ingen vanlig diskmaskin i köket som det är nu, så jag tänkte köpa en bänkdiskmaskin.

Vill inte har bänkdiskmaskinen stående varken på golvet eller bänken.

Tanken är då att köpa en bänk med ett hyllplan undertill och att ha bänken stående till höger om den nuvarande diskbänken. Framför elementet.

Sen ska då diskmaskinen placeras på det underliggande hyllplanet.

Jag har kollat runt lite på Ikeas hemsida men jag hittar ingenting vettigt, åtminstone inte på köksavdelningen.

Djupet från diskbänken till elementet på väggen är 55cm.
Det vanlig djupet på bänkdiskmaskinerna verkar vara 50cm och höjden 43.8cm upp till 59cm.

Kanske ni kan hjälpa mig mig med detta ?

Tack så mycket !

Kök under renovering med öppna skåp och diskbänk, utrymme för bänkdiskmaskin nära fönster och element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
Menar du som någon av de större av vad Ikea kallar köksö eller arbetsbord?
https://www.ikea.com/se/sv/cat/koeksoear-serveringsvagnar-10471/

Fungerar det att dra avloppet så lång och ändå få bra lutning på slangen?
Annars brukar många välja att stoppa in bänkdiskmaskinen i diskbänksskåpet om den får plats bredvid avloppsröret som kanske kan dras om.
 
Hallonbåten
T Thermacell skrev:
Hallå !

Det ryms ingen vanlig diskmaskin i köket som det är nu, så jag tänkte köpa en bänkdiskmaskin.

Vill inte har bänkdiskmaskinen stående varken på golvet eller bänken.

Tanken är då att köpa en bänk med ett hyllplan undertill och att ha bänken stående till höger om den nuvarande diskbänken. Framför elementet.

Sen ska då diskmaskinen placeras på det underliggande hyllplanet.

Jag har kollat runt lite på Ikeas hemsida men jag hittar ingenting vettigt, åtminstone inte på köksavdelningen.

Djupet från diskbänken till elementet på väggen är 55cm.
Det vanlig djupet på bänkdiskmaskinerna verkar vara 50cm och höjden 43.8cm upp till 59cm.

Kanske ni kan hjälpa mig mig med detta ?

Tack så mycket !

[bild]
Tomt utrymme under en arbetsbänk med potential för att installera ett skåp eller hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
varför inte på golvet ? Om du fiver ur skåpet under toarullen så får du nära med vatten och du kan såga ner ett 80cm bänkskåp som livar med resten av skåpen. Lägg på en bänkskiva med urtaget för galler. Kan funka?
 
Jag hade flyttat upp eluttaget, monterat en bänkskiva hela vägen framför fönstret, sågat ut en spalt i skivan eller fönsterbrädan så elementets värme kan stiga upp, monterat en stående skiva efter maskinens bredd från skåpet sett, och sen ett hyllplan efter maskinens höjd, + en cm eller 2 så det blir lite luft runt maskinen.
Jag har gjort typ samma sak i ett sånt där gammalt kök, och det fanns precis plats för vatten och avloppsslangen bakom lådorna.
Under spalten kan man stätta ett nät så inte mindre saker ramlar ner.
Inget finns färdigt att köpa, utan kräver lite handlag och fantasi.
Bredvid maskinen får man ett hål lämpligt för den tidstypiska trappstolen, och under maskinen kan katten ha sin matskål.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Tack för alla idéer !

Anledning till att jag just nu inte tänker dra en bänkskiva höger om diskbänken ända fram till murstocken är för att diskbänken skall höjas 5cm och då kommer bänkskivan att hamna ovanför fönsterbrädan :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.