Hej

Behöver lite råd och hjälp med hur jag ska gå till väga. Tänkte bygga en mur som avgränsar tomten från lokalgatan. Muren kommer att uppföras på prickad mark. Själva murens max höjd kommer att vara 80cm och längd 20m.

Kommunen uppger att de inte kommer bevilja lov ifall om jag skulle söka bygglov och om jag skulle överklaga till nämnden skulle de föreslå avslag pga. att man inte får bygga på prickad mark.

Efter lite forskningar i området har jag fått fram att kommunen har beviljat lov på prickad mark för mur som är betydligt längre och högre än den mur jag tänkt bygga. De senaste 15 åren har kommunen beviljat lov på mur som har byggts på prickad mark. Senast beviljade mur lov på prickad mark 2016 i området och innan det 2013,2012,2011,2008,2006. Detaljplanen för grann fastigheterna har uppdaterats 1996 och våran detaljplan har uppdaterats 2005.

Visserligen har vi inte samma/lika detaljplan som dessa fastigheter som har fått lov men de vi har gemensamt enligt detaljplanen är att det står klart och tydligt ”Prickad mark får inte bebyggas” men ändå ger dem lov till vissa och när det gäller mig nekar dem.

Kommunenen har beviljat lov för mur på prickad mark till en granne som bor 100m ifrån mig. Deras mur är placerad i en korsning och är 45m lång och 1,4 högt på vissa ställen. De har även beviljat lov till grannen mitt över som har byggt mur på prickad mark cirka 50m längd och 80cm högt (2012).

”enligt kommunlagen ska alla medlemmar behandlas lika”. När jag nämner lagtexten till bygglovshandläggare samt påpekar att de har gett lov för uppförande av mur på prickad mark till olika fastigheter senaste 15åren uppger de att varje ärende är unikt.

Vet ej om de har bedömt grannarnas mur som mindre avvikelse. Men de har fortfarande längre och högre mur än vad jag hade tänkt mig på prickad mark .

Hoppas att jag har kunnat förklara mig annars är det bara ställa frågor.
 
Redigerat av moderator:
På prickmark är grundregeln att man inte får bygga något som är bygglovspliktigt. Du får ju t.ex. bygga ett attefallshus där (så länge det följer andra regler som avstånd till gräns etc). Så om du nöjer dig med en mur som är låg nog att inte kräva ett lov (exakt höjd varierar mellan kommuner), så bör det inte vara omöjligt.

Sedan KAN man ju prova att åberopa likabehandlingsprincipen, men det är långt mer osäkert. Bara för att någon handläggare begått fel tidigare så ska inte kommunen tvingas fortsätta göra fel och tillåta saker som strider mot reglerna.
 
De är ganska hårda och uppger att jag inte ens får bygga 20cm mur. Som högst kan de tänka sig 10cm kantsten.

Jag tänker de kan ju inte vara så att de har begått fel under 15års tid. Vet inte riktigt hur det går till när de beslutar men de lyfter väl upp samtliga bygglov inom en arbetsgrupp och sedan ett namn som beslutsfattare. eller är jag ute och cyklar?
 
Hur nära gatan tänkte du ha muren? Det kan vara sånt som spelar in också, t.ex. vill kommunen kanske ha plats för snövallar vid plogning vintertid.
 
Hej.
Tänkte sätta upp muren precis vid gränsen men det är fortfarande cirka 2,5m till vägen så det är gott om plats för snö...


Någon som har tips o råd hur jag ska gå till väga? Är det vört att strida mot kommunen
 
S Salli skrev:
Hej.
Tänkte sätta upp muren precis vid gränsen men det är fortfarande cirka 2,5m till vägen så det är gott om plats för snö...


Någon som har tips o råd hur jag ska gå till väga? Är det vört att strida mot kommunen
Var i samma sits som du, dvs prickad mark och kommun sa inte oväntat nej, ingen idé att ens försöka att få bygglov för mur. Blev att jag byggde "lite för hög" kantsten i etapper då det var lite otydligt var gränsen gick. Inser dock att "anmäler" någon så kan jag få lite problem...oftast fungerar det om man inte retar upp någon granne och bygger "snyggt" och vi är några som har väldigt höga kantstenar. Jag byggde 0,5 från gränsen för att inte reta upp snöröjaren, och ville inte att hans maskin skulle paja för min murs skull.

Men i samma kommun fick en böter på 43 000 och vite som gjorde en mur på prickad mark och fick riva. Dock gjorde hen 1,5 m hög och 25 meter lång mur, så det kan bli väldigt dyrt att bygga mur utan bygglov på prickad mark. Tror du får svårt hos kommun,
 
Hmmm. Så det är bara att ge upp:thinking:. Det jag inte förstår är att de måste väl ha riktlinjer när de bedömer mindre avvikelse. Exempel Grannen som bor mitt över har fått bygglov på prickad mark med en mur på cirka 45m*0,8 och jag ber om att uppföra mur på 20m*0,8. Jag försöker tänka logiskt men kommer inte fram till något svar om varför man inte kan se mitt som mindre avvikelse.
 
R
S Salli skrev:
Jag försöker tänka logiskt men kommer inte fram till något svar om varför man inte kan se mitt som mindre avvikelse.
Det kan aldrig vara en liten avvikelse i lagens mening när 100% av byggnaden (muren) ligger på prickmark.
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Fast det skulle kunna ses som en mindre avvikelse jämfört med att bygga ett helt hus på prickad mark.

Jag uppfattar att det iallafall i äldre områden är ganska vanligt med bygglovspliktiga stödmurar på prickad mark.

Här där jag bor är det 6m prickat från gatan, samtidigt är en del tomter kraftig kuperade. Vissa har stödmur på typ. 1,5 m mot gatan. Vissa är några år gamla, andra över 100 år.
 
Kan du inte göra stödmuren så hög som är tillåtet utan bygglov? I min kommun är den 50cm. Så två terrasser om 40 istället för en om 80 så är du hemma. Bättre att gå runt reglerna än genom de, så att säga...
 
De är stenhårda får inte ens ha 20cm mur. Det känns som att man ska bita i det sura äpple o ge upp. Blir bara dum när mer än hälften av Sveriges kommuner tillåter 50cm men just min kommun inte ens tillåter 20cm. Det verkar som att det är fritt fram och tolka lagar och regler så som man vill alltså som kommun.
 
Vad är det för kommun
 
Höj marknivån och sedan en mur, borde kunna ge 50cm + 50cm. Alltså en meter.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Höj marknivån och sedan en mur, borde kunna ge 50cm + 50cm. Alltså en meter.
Ts säger att det inte går.
 
Det med 50cm borde gå att utmana med hänvisning till att de flesta kommuner tillåter det. Finns det inga domar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.