Har ett väldigt enkelt sadeltak kan jag tycka. ca 180m2 takyta. 16m långt och 5.5m från takfot till nock (88m2/taksida). 2 skorstenar på framsidan, och i dagsläget 1 vindslucka på baksidan. Men den luckan kommer jag bygga igen själv innan bygget drar igång, så på baksidan är det bara rakt tak.

Tak på framsidan (2 skorstenar och 1 avluftning)
Gult enfamiljshus med enkelt sadeltak, skorstenar och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak baksida, där vindsluckan kommer att byggas igen av mig innan bytet börjar.
Ett enkelt sadeltak hus med två skorstenar, omgivet av en välskött trädgård och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vi har med platsbesök och muntlig genomgång som underlag kostnadsbedömt rubricerat objekt till; 153*000:- (123*000:- efter ROT)

En bra entreprenörsmodell för denna typ av objekt är löpande räkning mot verifierad självkostnad och påslag för adm. och vinst. Vid anbudets lämnande 430:- exkl.moms och entreprenörsarvode 12 %.

Byggnadstiden för projektet beräknas till ca 7 arbetsdagar för samtliga entreprenörer. Inga extraordinära kostnader såsom risk eller oförutsett har kalkylerats. Arbetet utförs i enlighet med Hantverkarformuläret – 14.

Beskrivning:
- Ställning under byggtiden (Malms byggnadsställning)
- Rivning av befintligt ytskikt
- Kontroll av befintlig råspont
- Ny underlagspapp , Flexilight.
- Strö och bärläkt 25x48
- Betongtakpannor , röd
- Nockpannor , röd
- Ventinock , (nocktätning från nockpanna ner till takpanna)
- Komplett installation av luftning
- Vindskivor , en grund och en färdigstrykning
- Gavellister och fotplåt , vita
- Gemensamhetskostnader; fästmaterial , transporter , lyft och sophantering.

Övrigt;
- Beställare ombesörjer målning av skorstensinklädnad
- I bedömningen ingår inte nya hängrännor och stuprör.


Pris för betongpannor/nock är 11500kr och underlagspapp 7000kr inkl moms. Det ska bytas från enkupigt lertegel till 2-kupig betongpanna.

Totalsumman pannor och underlagspapp är alltså 18500kr. Resterande spik, läkt, fotplåt kan väl inte gå på mer än 11500. dvs 30.000kr totalpris för material?

Jag kan inte riktigt förstå att ett tak som är "väldigt enkelt" enligt alla som är här och gör offert. Kan kosta närmare 100.000kr eller mer efter att dom fått sin rot i ren arbetskostnad? Minst 15.000kr / dag om dom jobbar fulla arbetsdagar i 7 dagar, vilket jag också tvivlar på att dom kommer göra?

Är detta en vettig offert, eller tycker någon att det är ett överpris?
Jag är snål överlag gällande att leja bort jobb, då jag hellre gör saker själv och spar just dessa hutlösa summor till annat. Men just takjobbet verkar jag behöva leja bort då vi väntar vårat 3e barn nu om några veckor, så tiden räcker tyvärr inte till som det ser ut nu :/
 
Skulle säga max 100.000:- efter ROT.
 
Ta in fler offerter som det sägs i flera trådar där rimligheten på pris efterfrågas eller gör jobbet själv.
 
RoBo: Det där är den billigaste offerten.
Jag har fått in offerter från 123.000kr (som den ovan) till 201.000kr efter rot.Tycker det är helt sinnesjuka summor.

Det är alltså ingen bortforsling/container inräknat då jag tar hand om allt sånt. Även om han skrivit in det i offerten ovan.
Inga hängrännor eller stegar/snörasskydd.
 
Grillen skrev:
RoBo: Det där är den billigaste offerten.
Jag har fått in offerter från 123.000kr (som den ovan) till 201.000kr efter rot.Tycker det är helt sinnesjuka summor.

Det är alltså ingen bortforsling/container inräknat då jag tar hand om allt sånt. Även om han skrivit in det i offerten ovan.
Inga hängrännor eller stegar/snörasskydd.
Det framgår inte av trådstarten. Men då är det ju tydligen det vad det kostar.
 
Gjorde ett jobb för några månader sedan , där va priset på 315 ink allt , sedan kommer rot på de , pannor läkt råspont bort , ny råspont duk läkt sen la vi plåt , dock va de mä ett garage på 9m
 
Och vad kostar ställningen 20 - 30 000:-?
 
sunnis
Du har ställningskostnad att ta hänsyn till samt all plåt, nockband, fågelband och alla andra "små" kostnadsposter blir ganska dyra. Lägg därtill en del transportkostnader.

Utöver det har du moms på arbetstiden att dra bort om du ska bena ut timpriset. Armar och ben är väldigt dyrt att hyra.

Något "överpris" tror jag inte det är. Kan du göra jobbet själv så kan du säkert spara 100tkr. Är verkligen det där taket akut behov av omläggning?
 
sunnis sunnis skrev:
Är verkligen det där taket akut behov av omläggning?
Med tanke på att tråden är några år gammal så... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.