God afton gottfolk.

Jag och sambon har förvärvat en villa som vi är nöjda med men vardagsrummet är svårt att möblera generellt sett..

Jag lägger ut en bild på planritningen. Det svarta är soffan och det röda är tv bänken, vi är öppna för alla förslag om det så ska behövas byta soffa. Väggen mellan matplats och vardagsrummet skall åka ner nångång i framtiden är tanken. Kan posta mer live bilder om det behövs
 
  • Planritning av en villa med markerade möbler: svart soffan och röd TV-bänk i vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte så här istället:
upload_2019-12-22_23-7-24.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför inte så här istället:
[bild]
Testade att ha soffan och tvn där först men blev knappt centrerat. Och som sagt väggen skall ner och vet inte tycker det låter weird att ha en tv öppet mot köket. Det är en 55 tums tv
 
Om kravet är stor soffa, stor TV, och att TV:n ska vara centrerad framför soffan, så finns det inga fler lösningar.
 
Att ha en konventionell ”soffa framför tv på tv-bänk”-möblering var svårt även hemma hos oss. I vårt fall blev lösning en någorlunda mobil TV-lösning i form av ett rullbart tv-ställ (https://www.svenssons.se/p/hyllor-skåp-och-förvaring/mediaförvaring/jazz-tv-staffli-vit/49478). Detta är ju förstås inte för alla och även om jag lyckats göra nästan allt trådlöst så behövs fortfarande en strömkabel.

Ni har ett ytterhörn - skulle ett fällbart väggfäste (med eller utan motor, typ https://vaggfaste.com/motorstyrt/vaggfaste-med-motor-vridbart-90-grader-32-60-tum.html) kunna vara ett alternativ, ev då i kombination med en ren hörnsoffa?
 
  • Planskiss av vardagsrum med markeringar för rullbart TV-ställ och hörnsoffa som en möbleringslösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Om kravet är stor soffa, stor TV, och att TV:n ska vara centrerad framför soffan, så finns det inga fler lösningar.
Stor och stor soffa. Nuvarande soffan är från min lägenhet och vilket givetvis var anpassad efter det. Tvn vill jag helst inte göra mindre om det går. Och visst det behöver ju inte vara 120% centrerat heller men säg att jag och sambon är ensamma så vill jag helst inte behöva få nackspärr när jag vill kolla på hockey
 
N Nyrostad skrev:
Att ha en konventionell ”soffa framför tv på tv-bänk”-möblering var svårt även hemma hos oss. I vårt fall blev lösning en någorlunda mobil TV-lösning i form av ett rullbart tv-ställ ([länk]). Detta är ju förstås inte för alla och även om jag lyckats göra nästan allt trådlöst så behövs fortfarande en strömkabel.

Ni har ett ytterhörn - skulle ett fällbart väggfäste (med eller utan motor, typ [länk]) kunna vara ett alternativ, ev då i kombination med en ren hörnsoffa?
Den lösningen kan vara något att ha faktiskt. Vi satt och tänkte på något i den stilen att dra fram tvn vid behov stuket. Givetvis kräver det ett soffbyte men det är jag helt med på
 
S Stabbsson skrev:
Den lösningen kan vara något att ha faktiskt. Vi satt och tänkte på något i den stilen att dra fram tvn vid behov stuket. Givetvis kräver det ett soffbyte men det är jag helt med på
Fördelen med en sådan lösning är ju att man inte tvingas välja på en trevlig och social möblering och att ha en någorlunda användbar TV-lösning - vilket vi som inte kan göra alltför stora avkall på vårt Netflix-missbruk uppskattar.
 
Är det någon mer som har antingen ett tv väggfäste motordrivet eller gasfjäder
 
Någon annan som har några idéer som de vill dela med sig? Hade varit otroligt tacksamt!
 
BirgitS
Hur stor soffa har du egentligen för tittar man på ritningen och jämför med storleken på kyl/frysen så verkar soffan vara minst 5 meter lång och då blir det svårmöblerat. Vad ska få plats mer än en soffgrupp i vardagsrummet?
Från början var det tänkt att man skulle ha matsalsmöbler i vinkeln där altandörren är.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur stor soffa har du egentligen för tittar man på ritningen och jämför med storleken på kyl/frysen så verkar soffan vara minst 5 meter lång och då blir det svårmöblerat. Vad ska få plats mer än en soffgrupp i vardagsrummet?
Från början var det tänkt att man skulle ha matsalsmöbler i vinkeln där altandörren är.
3.4 meter längs fönsterna och längsta schäslongen är 2.2 meter, det är ca 50 cm kvar till tvn från tippen av schäslongen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.