Hej,
Räddade några Y-stolar och bordet som tillhör...
Kan lämna in dem men vill göra det själv.
Flätning har jag hittat på nätet och på Youtube. Men trät. Bara till å putsa med grovt/fint sandpapper å sen olja in å vaxa?
 
  • Slitet träben på en Y-stol som behöver slipas och oljas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en sliten träyta på en Y-stol som behöver slipning och behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en klassisk Y-stol med flätat sits i ett rum, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en sliten y-stols träarm med behov av slipning och oljebehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten Y-stol med trasigt flätat säte redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
Jättefina! Har du funderat på att sätta sadelgjord istället?, är enklare och blir och riktigt snyggt.
 
I InsidersUnited skrev:
Jättefina! Har du funderat på att sätta sadelgjord istället?, är enklare och blir och riktigt snyggt.
Hej,
Vill ha dem så nära originalet som möjligt tänkte jag.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Det gör du helt rätt i, de kommer bli finfina. Kul projekt!
 
j.erkers
Utifrån att bara ha sett stolarna på bilderna ovan så skulle jag inte gjort något åt träet. Jag tror att det kommer att se sämre ut om du inte är riktigt duktig och har en del tur. Stolarnas trä ser vackert och original ut nu, byt sitsarna till så nära original som möjligt så har du vackra, gamla och inslitna stolar att njuta av i många år.
Redigerat: Posta gärna bild(-er) på hela stolarna.
 
Verkar riktigt fina, tror du klarar dig med fint slippapper. Självklart ska de ha originalsitsen.
 
G Greven66 skrev:
Hej,
Räddade några Y-stolar och bordet som tillhör...
Kan lämna in dem men vill göra det själv.
Flätning har jag hittat på nätet och på Youtube. Men trät. Bara till å putsa med grovt/fint sandpapper å sen olja in å vaxa?
Så kanske ett alternativ är att tvätta dem med såpa? Tex och sedan olja in dem och kanske vaxa? Undrar hur mycket de mörknar?
Bättre alternativ?
Å så my sits i rep som originalet
 
Vad är det för behandling på stolarna idag?
Är de lackade så är det till att slipa av all lack och därifrån behandla med önskad metod.
I så fall måste du vara noga med att få bort all lack, annars så blir det flammigt. Ett sätt att kolla så all lack är borta är att torka av med en fuktig trasa, är det lack kvar så syns det då.
Är de oljade så skurar du av dom med såpa och en lätt slipning med fint papper.
Personligen hade jag nog oljat som slut finish!
Ska bli spännande att se slutresultatet :D
 
  • Gilla
Greven66
  • Laddar…
De är oljade. Så linoljesåpa och mycket fint sandpapper låter bra.
Återkommer.
 
Har inte kommit så långt.. men detta dök upp idag då jag tog bort sitsen på den sämsta stolen. Helt sprucken längs med. Bara till att limma och ser glad ut. Kommer ju att bli stabil med snöret till sitsen.
 
  • Sprucken trästol med synlig längsgående spricka där sitsen varit monterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.