J
Ritning av husplan med fyra sovrum, badrum, WC och klädkammare, samt förslag på renovering av äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev så att vi rev alla väggar i den här delen av huset. Huset är arkitektritat för 60 år sen så frågan är ska vi gå på den gamla planlösningen(troligen har någon tänkt till) eller göra något nytt? Vill fortfarande ha 4 sovrum. Plan att integrera det tidigare sovrummet till höger(sydväst läge mot baksida och större delen av trädgården) med klädkammaren. Badrummet va 2,50 x 2.20 så ni har ett hum om ca storlek på de tidigare rummen.
 
Hemmakatten
Förstår inte exakt vad ni vill göra. Tycker att den ursprungliga rumsindelningen är bra. Fönsterväggen i "hallen" ser härlig ut, den är dessutom möblerbar. Möjligtvis att badrummet kan bli bättre, dock bra med en extra toa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag hade behållit rumsindelningen som den är. Det är ovärderligt med en klädkammare som kan användas som förråd med, vilket blir svårt om man istället byter ut den mot garderober. jag hade däremot gjort om badrummet. Vem har bidé idag?
 
J
Det här är mäklarritningen så badrum och övrigt är rivet. Anledningen till att vi rev alla väggar va att några bestod av blåbetong samt andra följde i princip med när garderober revs. Tänkte bredda badrummet något men jag tror ni har rätt i att originallösningen va ganska bra om man fortfarande vill ha 4 sovrum.
 
Fulkemisten
Ni har inte rivit ALLA innerväggar väl? Vissa måste väl vara bärande?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ni har inte rivit ALLA innerväggar väl? Vissa måste väl vara bärande?
Det var min första tanke också, men utan att fråga så tänkte jag för mig själv att i.s.f. har man väl växlat av ordentligt i varje fall...
 
J
Ang bärande väggar. Jag är inte på plats men antar att byggfirman har koll på det :)
 
J JoggiB skrev:
Ang bärande väggar. Jag är inte på plats men antar att byggfirman har koll på det :)
Det är sällan någonting som "byggfirmor" har koll på.
Om det är som du säger att alla väggar är rivna utan att konstruktör blandats in så skulle jag verkligen ta tag i det omgående.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
J
C C.Lundin skrev:
Det är sällan någonting som "byggfirmor" har koll på.
Om det är som du säger att alla väggar är rivna utan att konstruktör blandats in så skulle jag verkligen ta tag i det omgående.
ok väggar mot yttre sovrum som gränsar mot klädkammare är delvis kvar samt mellan de två sovrummen i rad. Stöd där badrummets väggar var. Kommer det inte två meter blötsnö så bör det va ok. Förväntar mig att de hört sig för med konstruktör(totalentreprenad)
 
Allt hänger ju på vilka behov ni har. Jag hade gjort förrådet till Walk in garderob från stora sovrummet. Har ni fler badrum på annat ställe hade jag tagit bort singeltoan.
 
J
O olofh skrev:
Allt hänger ju på vilka behov ni har. Jag hade gjort förrådet till Walk in garderob från stora sovrummet. Har ni fler badrum på annat ställe hade jag tagit bort singeltoan.
ja finns en där nere men kommer användas av barnflicka så kommer behålla singelmuggen. Precis det är så vi tänkt också. Har inte så mkt behov av en walk in själv..
 
Fulkemisten
J JoggiB skrev:
ok väggar mot yttre sovrum som gränsar mot klädkammare är delvis kvar samt mellan de två sovrummen i rad. Stöd där badrummets väggar var. Kommer det inte två meter blötsnö så bör det va ok. Förväntar mig att de hört sig för med konstruktör(totalentreprenad)
Inte bara blötsno att oroa sig för utan även hård vind. Innerväggarna kan ha en för ytterväggarna stabiliserande uppgift. Tyvärr säsong för både blötsnö och blåst såhär års. Skulle tro att "byggfirman" inte kollat med konstruktör, det kostar pengar rätt ned i fickan för dem. Jag kan ha fel här men jag skulle själv kollat upp alltihop ett varv extra.
 
Bygg upp samma planlösning, någon har verkligen tänkt till för 60 år sen. Sällan eller aldrig ser man nått liknande idag.
 
Mikael_L
Jag mäktar inte alls att komma på någon bättre planlösning än den ursprungliga som erbjuder 4st sovrum.

Jag tycker den som är(/var) är ytterst trevlig och bra.
 
Går inte att göra det där bättre än vad det redan är om ni vill att allt ska rymmas.

Om ni flyttar upp ett sovrum så får ni en rymligare hall, men på bekostnad av klädskrubben. Jag tycker den ursprungliga planritningen är bra, hade inte ändrat den.

Planritning av ett hus med fyra sovrum, badrum, lekrum och klädskrubb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.