Halloj!

Ska sätta upplights på vägg och vill dra elen till dessa dolt. Måste denna dras i VP-rör bakom gips+board (yttervägg) eller kan den dras i kanal e.d. som spåras in i gipsskivan?

Tacksam för tips!
 
S
I valet mellan de alternativ du ger så ska den gå i VP-rör i vägg. Röret kan du ju spåra in i gipsen också, eller hur!?
 
sawsaw skrev:
I valet mellan de alternativ du ger så ska den gå i VP-rör i vägg. Röret kan du ju spåra in i gipsen också, eller hur!?
Jo, men det som avskräcker mig är att det är yttervägg och att jag då också måste gå igenom den asfaboard (eller vad det nu är) som sitter bakom gipset och mig veterligen agerar fuktspärr? Ville om möjligt undvika åverkan på denna och därför bara spåra i gipset och fälla in en tunnare kabelkanal (som spacklas för). Frågan är om det är säkert, och vilken kabel som i så fall ska användas. Gissar att FK inte är OK?
 
S
Var har du anslutningspunkten och hur hade du isåfall tänkt dig övergången från din kanal till rör/utanpåliggande kabel. Du får inte använda lampsladd till fasta installationer utan måste använda installationskabel typ EKK, EKLK, EKRK, FK. Ett litet spår i boarden tror jag inte huset ruttnar sönder av.
 
Problemet i stort är som följer:
- befintligt hus med träpaneltak utan vind.
- Befintligt lamputtag mitt i taket (fk i VP-rör).
- Vill ha ner el på 2 st. väggar till uplights utan synlig kabel och med samma befintliga trapp-koppling.

Har då tänkt som följer:
- Splitta fk vid VP-rörslut i tak
- dra FK i utanpåliggande kabelkanal i springa i paneltaket (blir snyggt och syns knappt).
- Vid vägg fälla in kanal i gipset fram till armatur och spackla för.

Vill som sagt helst inte spåra i ytterväggen om detta kan undvikas. Tror inte heller huset ruttnar av det, men det känns onödigt. Skippar då hellre projektet och kör rails i tak. Ser dock ingen egentlig anledning till varför min plan inte skulle kunna funka - OM det nu inte är så att det föreligger brandrisk e.d. med dold kabelkanal som inte är VP-rör.

Visst, hempular (förvisso med gymnasieutbildning på el), men har respekt. :)
 
S
foxis skrev:
Skippar då hellre projektet och kör rails i tak.
Jag råder dig till ovanstående istället för din andra tanke.
 
sawsaw skrev:
Jag råder dig till ovanstående istället för din andra tanke.
...därför att? :)
 
S
Därför att du inte kan skarva ihop din kabelkanal ordentligt där den viker ner från taket till väggen och att FK är bara grundisolerad och den får du inte ha synligt.


 
sawsaw skrev:
Därför att du inte kan skarva ihop din kabelkanal ordentligt där den viker ner från taket till väggen och att FK är bara grundisolerad och den får du inte ha synligt.
Så du menar att om jag skarvar kabelkanalerna ordentligt (vilket inte rimligen kan vara omöjligt) så är dragningen OK?
 
S
Nej, jag menar det jag skrivit.
 
sawsaw skrev:
Nej, jag menar det jag skrivit.
Vilket jag tolkade som att:
Jag inte kan skarva kabelkanalerna enligt din mening, vilket leder till att jag inte kan använda FK eftersom den inte får vara synlig (vilket den skulle vara i synlig skarv).
Om du menade något annat så är jag tacksam för en ordentlig förklaring.
I annat fall får jag tacka för dina inlägg trots allt.

Är fortfarande tacksam för konstruktiva inlägg som kan komma med förslag på OK dragning som inte innebär synlig kabel eller spår i asfaboarden (för att lägga VPrör bakom) - om denna lösning existerar.

Tack på förhand!
 
S
Ta en EKLK. Fräs in den i väggen och spackla över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.