Är det möjligt att lägga golvvärme på befintlig platta? Huset står på betongplatta, som i sig ska vara isolerad och armerad, men utan slingor. Min fundering är att lägga spårade EPS skivor och slinga, sen ut med klickgolv eller flytspackel (vet inte vad som är korrekt?)
Någon som har koll?
 
En variant är att lägga ut remsor med golvspånskivor som är 20-30 cm beroende på slingavståndet.
Skjut fast dem med en bultpistol direkt mot betongen, lägg ut värmefördelningsplåtar mellan remsorna och slinga ut golvvärmerören. Det krångliga är att få till slingorna där de vänder, antingen figursåga spånskivorna eller gjuta upp till nivå.

när detta är klart så kan du antigen lägga ett 14mm clickgolv eller annat golvmaterial i den tjockleken. (7-8 mm clickgolv ska du undvika på en sån här lösning)

eller så gjuter du in slangen i handblandad betong (armerad med putsnät) men slangen kan vara svår att få att inte flyta upp.
 
H hackatall skrev:
En variant är att lägga ut remsor med golvspånskivor som är 20-30 cm beroende på slingavståndet.
Skjut fast dem med en bultpistol direkt mot betongen, lägg ut värmefördelningsplåtar mellan remsorna och slinga ut golvvärmerören. Det krångliga är att få till slingorna där de vänder, antingen figursåga spånskivorna eller gjuta upp till nivå.

när detta är klart så kan du antigen lägga ett 14mm clickgolv eller annat golvmaterial i den tjockleken. (7-8 mm clickgolv ska du undvika på en sån här lösning)

eller så gjuter du in slangen i handblandad betong (armerad med putsnät) men slangen kan vara svår att få att inte flyta upp.
Har också haft fundering på att gjuta in slingan i ett lager med ny betong. Men frågan är ifall man törs sätta en 100mm cellplast, armering och slinga, å sen gjuta på det...
Jag får för mig att det är värt att lägga i isolering på befintlig sula för att skapa en effektivt värme från golven, blir så mycket massa som ska värmas annars....
 
Gipsmetoden passar jättebra på befintlig platta.

 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Gipsmetoden passar jättebra på befintlig platta.

[media]
Såg riktigt fint ut det där... Frågan hur stabilt golvet blir för påfrestningar med endast gips och lite spackel?
 
Använd eps-system som är gjort för detta. Finns olika system som bygger 12-50mm. tex LK-systems.
Jag har använt deras EPS16 på betonggolvet i källaren. Det ”braiga” är att det blir kort väg för värmen uppåt med bra värmespridning mha AL-täckningen. Om man har plats och kan tillåta lite bygghöjd så är 30/50 mm att föredra då man har grövre slang.
 
L largab skrev:
Använd eps-system som är gjort för detta. Finns olika system som bygger 12-50mm. tex LK-systems.
Jag har använt deras EPS16 på betonggolvet i källaren. Det ”braiga” är att det blir kort väg för värmen uppåt med bra värmespridning mha AL-täckningen. Om man har plats och kan tillåta lite bygghöjd så är 30/50 mm att föredra då man har grövre slang.
Ja, överväger att använda EPS. Ska man flytspackla på det eller betong?
 
Vedspisen Vedspisen skrev:
Ja, överväger att använda EPS. Ska man flytspackla på det eller betong?
Eps16 så lägger man golv direkt på (trä, laminat, klinkers). Spackel endast om man ska ha fall. Läs bruksanvisning för de olika systemen, finns att ladda ner som pdfer.
 
  • Gilla
Vedspisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.