Hej, mitt första inlägg på forumet så hoppas det hamnar rätt. Vi har bott i vårt nybyggda hus i ca 1 år och denna höst har det regnat en del. Vi har nu insett att vi får problem med stående vatten på baksidan som jag vill se till att det rinner bort innan vi i framtiden ska bygga en altan över ytan. Med tanke på att vi har en sluttning bakom huset samt berg så är det inte konstigt att det kommer en hel del vatten till ytan men det kan knappast vara bra att det blir stående där.

Stående vatten nära husets grund med synlig avloppsrör och en sluttning med berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt hus med stående vatten och uppluckrad mark på gården, nära sluttning och berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte gräva ett mindre krossdike med en dräneringsledning i botten för att få bort vattnet. Frågan är egentligen, är det okej att koppla denna ledning till befintlig husdränering eller bör man undvika det och försöka leda det till ett lämpligt ställe via en lång omväg?

Om möjligt tänkte jag byta ut vinklingen som jag grävt fram och byta ut det mot ett T-rör för att koppla på ny ledning.
 
Det du kan gör är att gräva fram djupare och ansluta på stuprörens utlopp med ett 45 graders T-stycke, gärna då så djupt som möjligt för att få ett bra fall ut på nya dräneringen. sista biten ca 0,5 m från dränslangen ska du ha vinkel och rör i hela rör med nedförsbacke
 
Det syns inte så bra på första bilden men såhär är det lagt.
Bild av ett husområde med markeringar av dräneringslinjer, rött sträck för befintlig dränering, blått för planerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röda sträcket är dräneringen som kommer bortifrån och det blå sträcket går längs med kortsidan till stupröret på framsidan. De båda ledningarna ligger på nästan samma nivå så jag vet inte hur jag skulle kunna koppla på den nya dräneringen på den inre ledningen utan att den hamnar alldeles för högt upp och de läggs utan fall.
 
OK det skulle bli ett kors där då, fungerar inte, pölen som syns, vilken nivå i förhållande till rören är det, rören som går till vänster har har nog ett litet fall och hur/var är dom påkopplade ut till någonting
 
Jag skulle säga att nivåskillnaden från pölen till ledningarna är 20-30cm sedan ligger ledningarna med fall till framsidan för att sedan rinna ner till lägre delen av tomten som ligger nästan 2m lägre än huset. In till en stenkista.
 
Det finns nog inget annat än att lägga dränslang där du vill stoppa vattnet ( lämpligt då med fall från vänster till höger ) gärna med en riktig lerkant på nersidan om röret som stoppar vattnet ( beror klart på vad som finns i backen ) är det berg under. Det med avrinning så får du nog lägga rör ( räcker med 90 mm ) med förminskning kanske eller om du har 100 mm liggande ner till ett ställe där du kan koppla på,stupen, sorgligt men det blir nog 3 st rör där för att få det fungera
 
Nyfiken. Vad är det för slags grund ? Med tryckta plank på ?
 
@jonaserik , ja jag funderar på om jag ska dra denna dränering separat och försöka planera in den i ytterkan på nya altanen så för att sedan låta det rinna en annan väg än övriga ledningar (fall är inget problem åt det hållet).

@RoBo Det är en vanlig platta på mark. Eftersom vi visste att vi ville ha en altan åt detta håll så har entreprenören gjutit in en bärlina för att underlätta. Altanen ska vara på baksidan samt kortsidan.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
S Sudden90 skrev:
jag funderar på om jag ska dra denna dränering separat
Inte fel bara se till att det blir fall. vad har du ovanför pölen, är det jord med lite djup så kan du lägga en drän lite snett ner mot huvuddränen som du ska lägga, då tar dränen upp på ett tidigare skede, men ha den nedre delen kvar av det nya, hänger du med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.