Hej,

Har fått en stor fukt fläck nedanför ett fönster på ovanvåningen. Köpte hus i somras och då fanns ingen tillstymmelse av fläck där. I dagarna så bytte jag fönsterblecket då det inte stack ut som det borde.

Jag vet att fönster och bleck byttes 2015.

Pratade med grannen idag och då säger han att den fläcken har varit där under alla åren som han bott i området (sedan 2012) och att den uppenbarar sig när det regnat mycket. Det börjar vid fönstret och letar sig ner.

Någon som har varit med om något liknande eller som har någon ide om det kan vara? Enbart på denna sidan det är ett problem.

Tilläggas ska göra att ventil-gallret ni ser är tilluft som av någon anledning inte har något ventilationsrör. Om det kan påverka? Tänker kanske att fuktigt luft kommer in i mellan tegel och ursprungliga fasaden? dvs i luftspalten. Bifogar även bild på insidan av tilluften

Mvh

Insida av ventilationsöppning utan rör, visar isolering och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktfläck på tegelfasad nedanför ett fönster med synligt tilluftsgaller på husets ovanvåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Vaken85 skrev:
Hej,

Har fått en stor fukt fläck nedanför ett fönster på ovanvåningen. Köpte hus i somras och då fanns ingen tillstymmelse av fläck där. I dagarna så bytte jag fönsterblecket då det inte stack ut som det borde.

Jag vet att fönster och bleck byttes 2015.

Pratade med grannen idag och då säger han att den fläcken har varit där under alla åren som han bott i området (sedan 2012) och att den uppenbarar sig när det regnat mycket. Det börjar vid fönstret och letar sig ner.

Någon som har varit med om något liknande eller som har någon ide om det kan vara? Enbart på denna sidan det är ett problem.

Tilläggas ska göra att ventil-gallret ni ser är tilluft som av någon anledning inte har något ventilationsrör. Om det kan påverka? Tänker kanske att fuktigt luft kommer in i mellan tegel och ursprungliga fasaden? dvs i luftspalten. Bifogar även bild på insidan av tilluften

Mvh

[bild] [bild]
Obefintligt taksprång och fönsterbleck som antagligen inte är korrekt monterat.
Du skulle kunna montera dit ett nytt fönsterbleck som går lite längre ut ifrån fasaden.
Mina tips är endast antaganden utifrån bilderna.
 
  • Gilla
Vaken85
  • Laddar…
Gotlandsstuk på huset, inga utstickande tak på gavlarna som skyddar fasaden, hur ser det ut ovanför fönstret, ser fuktigt ut på högra sidan, annars så är det otät runt karmen så vatten letar sig in bakom/ på fasaden
 
Needas Needas skrev:
Obefintligt taksprång och fönsterbleck som antagligen inte är korrekt monterat.
Du skulle kunna montera dit ett nytt fönsterbleck som går lite längre ut ifrån fasaden.
Mina tips är endast antaganden utifrån bilderna.
Ja, taksprånget är obefintligt. Det är plåt runt kring som kanske sticker ut någon centimeter. Lustiga är att det är så runt om helt huset och inga problem på övriga sidor. Däremot så är detta söder sidan.

Fönsterblecket är bytt i veckan, det var också i princip obefintligt. Tack för svar!
 
V Vaken85 skrev:
Ja, taksprånget är obefintligt. Det är plåt runt kring som kanske sticker ut någon centimeter
Som det syns så är det ett litet taksprång på långsidorna och det skyddar någotsånär för påslag/rinningar uppifrån,mitt hus var lika på gavlarna, men byggde ut med 40 cm och nu är gavlarna torra förutom när det regnar vågrätt
 
  • Gilla
Vaken85
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Gotlandsstuk på huset, inga utstickande tak på gavlarna som skyddar fasaden, hur ser det ut ovanför fönstret, ser fuktigt ut på högra sidan, annars så är det otät runt karmen så vatten letar sig in bakom/ på fasaden
Ovanför fönstret så det likadant som du ser till höger på bilden. Lite fläckigt men inte i närheten som det är under fönstret.
Ja, det kan ju var så att vatten läcker in runt karmen och nu när du säger det, förra veckan när de regnade som bara den så var det små vatten droppar på klumpen av fogmassa som syns på första bilden och det ligger ju i princip rak ovanför. Men känns som om det borde påverka även innerväggen? Tack för svar!
 
J jonaserik skrev:
Som det syns så är det ett litet taksprång på långsidorna och det skyddar någotsånär för påslag/rinningar uppifrån,mitt hus var lika på gavlarna, men byggde ut med 40 cm och nu är gavlarna torra förutom när det regnar vågrätt
Hur gjorde du när du byggde ut det? Nytt tak eller la du enbart ny plåt med större taksprång?
 
Jag hade från början ett papptak som passerat bäst före datum. ville byta till Planja, rev av pappen mellan gavel och sista takstol, sågade av råsponten jäms med takstolen och dit med en 45X95 på stolen som stöd för ny råspont som gick ut ca 45 - 50 cm utanför, efter allt spikat så märktes det upp och rensågades till 40 cm utanför gaveln, ny papp, gles och plåt, det som är viktigt är att vindskiveplåten kommer upp en bit så det blir mer än 90 grader, vattnet ska rinna in på taket och inte utan på gaveln. Dom vindskivor som säljs på varuhusen är S-T för små och i mitt tycke felkonstruerade. köpte mina efter ritning hos en plåtis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.