Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Japp, så blir det med den gamla felaktiga appen.
Det är ju märkligt att inte supporten nämner något om det
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här finns instruktionerna (jag hade rätt, detta skedde för ett år sedan):

[länk]
Artikeln handlar ju om att lägga till lyra som AP till en AiMesh-router.

Det står ju att man skall uppdatera sin Lyra med Asus Lyra appen och sedan använda Asus routerappen för att lägga till Lyra puckar som AiMesh-Accesspunkter till en AiMesh-router.

En annan intressant detalj(Notice) är att man rekommenderar att Lyra och Lyra mini är anslutna med ethernet vid FW uppdateringen.
Tre Asus Lyra Trio-nätverksenhet, anslutna via ethernet, bredvid en AiMesh-router.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
blackarrow blackarrow skrev:
Artikeln handlar ju om att lägga till lyra som AP till en AiMesh-router.
[bild]
Japp, Lyra-serierna hade en egen teknik där appen ASUS Lyra var en del. Men för ett år sedan lämnade man den tekniken, släppte ny firmware och nu är det AIMesh som gäller även för Lyra. Men det gäller att ta det i rätt tågordning vid uppdateringen. Jag missade precis som alla andra i trådet detta för ett år sedan när ASUS bytte teknik vid en firmwareuppgradering utan att varna mig. När man sedan har en firmware som är AIMesh-kompatibel funkar framtida uppdateringar enkelt med en knapptryck i appen ASUS Router.
 
Claes Sörmland
blackarrow blackarrow skrev:
En annan intressant detalj(Notice) är att man rekommenderar att Lyra och Lyra mini är anslutna med ethernet vid FW uppdateringen.
Jag har för mig att jag fick uppdatera enheterna en och en genom att ansluta dem direkt i fiberboxen efter att jag strulat till det med uppdateringen så att det var olika firmwareversioner på de olika Lyra Mini-enheterna. Eller så minns jag fel; fly förbannad var jag i alla fall efter ASUS byte till AIMesh-teknik utan förvarning.
 
Nu är allt nedpackat i en låda. Får jag ett bud på fyra puckar?
 
hsd
Lägg ut på Tradera, skriv i beskrivningen vilka problem Du haft
Det finns många som orkar sitta i timmar och trassla så det blir säkert bra budgivning
 
J j-o75 skrev:
Nu är allt nedpackat i en låda. Får jag ett bud på fyra puckar?
Lyra mini?
 
J j-o75 skrev:
Nu är allt nedpackat i en låda. Får jag ett bud på fyra puckar?
Du vill inte sälja dem en och en...?
/M
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Lyra mini?
Nej det är den vanliga stora.
 
M mgranbom skrev:
Du vill inte sälja dem en och en...?
/M
Är det lättare tror du? Ger du ett bud?
 
hsd hsd skrev:
Lägg ut på Tradera, skriv i beskrivningen vilka problem Du haft
Det finns många som orkar sitta i timmar och trassla så det blir säkert bra budgivning
Ja jag skall testa.
 
Fairlane
Jag verkar ha fått mitt när att fungera. Jag behövde bara köra om alla noder ett gäng gånger...
Nu känns det o och hastigheten är ok. En sak som dock är lite dumt är att puckarna verkar ligga som på rad och försvinner en i mitten så tappar alla bakom kontakten också enligt nedan.

Jag har inkommande fiber på vinden så där sitter min första Asus Lyra (döpt till "vinden") och fungerar som router.
Efter jag fick den stabil så installerade jag nästa som jag döpte till "nedervåning" och också satte på nedervåningen.
Den fick tuffa på ett tag innan jag installerade nummer tre, som jag satte på övervåningen och döpte därefter.

Om jag tittar i Asus Lyra-appen så visar grafiken över nätet: Vinden<--->nedervåning<--->övervåning. Hmm, lite dumt tyckte jag då det blir ett onödigt hopp ut om man sitter på övervåningen, vilket är där vi spenderar mest tid. Jag kopplade då ur pucken på nedervåningen i tron att pucken på övervåningen skulle gå direkt till routern istället och så tänkte jag därefter koppla in den på nedervåningen igen. Resultatet blev inte vad jag förväntade mig utan istället blev tappade pucken på övervåningen kontakt med nätet. Min tanken nu blir att byta plats och namn på puckarna på övervåning/nedervåning, men hela lösningen känns ju helt galen. Ok, att nätet lägger ner om den första pucken dör, det är rimligt, men därefter bör puck 2 kunna dö utan att dra med sig puck 3 i fallet tycker jag. Kanske har jag missuppfattat och detta är förväntat beteende.
 
Intresset verkar vara noll har haft den både på tradera och marketplace. Inte ens ett bud. Någon som vill ge ett här?
 
Claes Sörmland
J j-o75 skrev:
Intresset verkar vara noll har haft den både på tradera och marketplace. Inte ens ett bud. Någon som vill ge ett här?
Konstigt, tittar jag på Tradera så finns en singel Asus Lyra med tretton bud och redan uppe i 490 kr trots tio dagar kvar. För några dagar sedan såldes en Asus Luyra Trio för 620 kr efter tio bud.
 
hsd
Sätter man ett lågt utropspris brukar buden hagla in
Är det något väldigt eftertraktat så kan man ha högt utropspris, som när jag sålde en stuga i fjällen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.