BirgitS
B byron v2 skrev:
Säkert. Men jag vill kunna bygga hus eller renovera utan att det måste se ut som ett jävla l gruppboende
Vad i tillgänglighetskraven är det som gör att det ser ut som ett gruppboende?
Dörrar modul 9, korridorer som är minst 120 cm breda, 80-120 cm mellan diskho och häll eller vad?
Minsta tillåtna badrum är väl 170 x 190 cm om jag inte missminner mig och mindre än det vill man väl inte ha ändå samt att ett så litet badrum inte ser ut som något gruppboende.
 
B
BirgitS BirgitS skrev:
Vad i tillgänglighetskraven är det som gör att det ser ut som ett gruppboende?
Dörrar modul 9, korridorer som är minst 120 cm breda, 80-120 cm mellan diskho och häll eller vad?
Minsta tillåtna badrum är väl 170 x 190 cm om jag inte missminner mig och mindre än det vill man väl inte ha ändå samt att ett så litet badrum inte ser ut som något gruppboende.

Jag sätter inte pekfinger på något specifikt. Bara konstaterar den fruktansvärt DDRiga att man inte får bygga med rediga trösklar och ha vilken dörr man vill till toalett osv.

Så jävla sjukt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Och du eller någon annan som bor där i framtiden kommer aldrig att plötsligt behöva en rollator?
Vad tycker du ska ske när det händer?
Om du inte tycker att man ska förebygga det problemet så måste du ju ha en alternativ lösning.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och du eller någon annan som bor där i framtiden kommer aldrig att plötsligt behöva en rollator?
Vad tycker du ska ske när det händer?
Jag instämmer egentligen i det vettiga med tillgänglighetskraven, men visst skulle man kunna klara sig med en liiite smalare rullator?
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag instämmer egentligen i det vettiga med tillgänglighetskraven, men visst skulle man kunna klara sig med en liiite smalare rullator?
Nu vet jag inte exakt hur bred en rollator är men de måste vara så breda att man får händerna naturligt ovanför handtagen och inte riskerar att slå fötterna i hjulen även när man svänger. Men annars så är just dörrbredden satt efter en standardrullstol. Men däremot så ville ju "byron v2" även ha höga trösklar och det påverkar ju framkomligheten för en rollator (förutom att det är opraktiskt på andra sätt och ser otroligt omodernt ut).

Men jag skulle tro att man kan komma undan med höga trösklar om man samtidigt bygger ramper enligt riktlinjerna och sparar ramperna i ett förråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.