Hej!

Jag bor i en bostadsrätt och hade oturen att bemötas av en dålig lukt när jag väl fick min lägenhet.

Tidigare ägare hade lagt ett laminatgolv på plastgolvet och lukten kommer från limmet som sitter under plastmattan.

Jag har nu tagit bort laminatgolv och plastmatta och ska nu försöka få bort limmet.

Detta lim sitter verkligen som berget och går inte att skrapa bort med kniv eller liknande.

Jag pratade med Cramo och de rekommenderade att köra en ABS Slip med spikplatta, dock tror jag inte att detta kommer fungera då limmet sitter fast rejält.

Jag funderar på att köra med en betongfräs och som jag förstod det så finns det 2 olika typer, en slags manglare och en som har en diamatskiva?

Den utan diamantklinga var mycket billigare och hyra och man behövde inte betala något slitage.

Min fråga är nu vilket av dessa 2 maskiner bör jag använda? Eller kan man göra på något annat sätt?

Kommer jag behöva slipa betonggolvet efter fräsning? Eller kan jag därefter lägga dit ett Vinylgolv?

Vore super tacksam för svar!
 
  • Betonggolv med rester av svår borttaget lim, närbild av ett golv med limrester och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med borttaget golv och kvarvarande limrester på betongunderlaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min golvläggare ville ha bort alla sånna rester, så jag körde med en golvstripper. Maskinen heter nog inte så, va som ett stort knivblad fram som skar bort mattresterna.
Jag la in vinylgolv som limmas, så ja va behövde flytspackla före. För bästa resultat.
 
Vi hyrde en golvslip med diamantskiva för att få bort vårt skitlim på källargolvet (efter 70-tals plastmatta). Fasiken va det satt!

Men supersmidigt med maskinen.. det var dock ett massivt dammoln så skyddskläder och mask/ögonskydd är att rekommendera (bestämt).

Blev rent och fint fort.. golvet alltså (y)
 
  • Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Jag har lite samma funderingar.

Skall lägga golv i köket. Och har nu en plastmatta och under det var det en mörkgrön linoleummatta (60-tal...) som luktade getp-ss. Tänkte riva bort plastmatta och linoleum. Men jag undrar om jag måste göra så mycket mer efter det. Det är troligen lumppapp under som i värsta fall är limmad med något härkelim.

Golvet som skall läggas är Pergo Marmoleum Click. Och den har korkbotten och borde svälja en del ojämnheter. Golvbutiken rekomenderade åldersbeständig plast under. Då jag har betonggolv. Men golvet är på plan 2 i en bostadsrätt. Gissar på att fukthalten är minimal där (lägenhet under).

Behövs det verkligen vara helt rent under från lim om man skall lägga vinylgolv? (gissar på clickgolv?)
 
När jag renoverade köket rev jag bort limmad linoleummatta. För att få bort alla limrester hyrde jag en ytfräs (med tillhörande grovdammsugare) på Ramirent. Låter fruktansvärt och dammar men allt gammalt skräp försvinner. Flytspackling krävs efteråt för det blir ju en något ojämn yta.
 
  • Gilla
Hstrand
  • Laddar…
Jag har ett liknande problem framför mig i källaren, ett rum där jag ska ha klinker och ett där jag ska ha heltäckningsmatta. Om man utgår från att flytspackling inte är något alternativ, pga takhöjd, trösklar mm, vad ger då bäst resultat?
 
B babel skrev:
När jag renoverade köket rev jag bort limmad linoleummatta. För att få bort alla limrester hyrde jag en ytfräs (med tillhörande grovdammsugare) på Ramirent. Låter fruktansvärt och dammar men allt gammalt skräp försvinner. Flytspackling krävs efteråt för det blir ju en något ojämn yta.
Känns lite overkill om man har någon slags underlagsfoam. Limresterna är väl knappt någon mm hög? Men vill man göra det riktigt så är väl det rätta att ta bort allt. Får se hur det ser ut under min matta.
 
Snigla Snigla skrev:
Vi hyrde en golvslip med diamantskiva för att få bort vårt skitlim på källargolvet (efter 70-tals plastmatta). Fasiken va det satt!

Men supersmidigt med maskinen.. det var dock ett massivt dammoln så skyddskläder och mask/ögonskydd är att rekommendera (bestämt).

Blev rent och fint fort.. golvet alltså (y)
Behövde ni flytspackla efter slipning eller var ytan hyffsat jämn?
 
E erik_qwerty skrev:
Jag har ett liknande problem framför mig i källaren, ett rum där jag ska ha klinker och ett där jag ska ha heltäckningsmatta. Om man utgår från att flytspackling inte är något alternativ, pga takhöjd, trösklar mm, vad ger då bäst resultat?
Detta undrar jag också!
 
M MF90 skrev:
Behövde ni flytspackla efter slipning eller var ytan hyffsat jämn?
Vi behövde inte flytspackla något. Vet inte om vi hade tur eller inte, men det var väldigt smidigt och gick snabbt.. maken slipade och han hade aldrig använt en golvslip innan :)

Hade kanske synts att det inte var helt slätt om vi skulle bara målat golvet. Men vi skulle lägga matta därinne så inget syntes eller kändes (varken när man gick eller satt på golvet) (y)
 
  • Gilla
MF90
  • Laddar…
Slipa bort limmet.
Finns ingen anledning att fräsa ett så tunt lager med lim, även om det krävs många överfarter med en betongslip så skapar det inga problem med att behöva efterarbeta ytan. Om någon klarat att köra bort limrester med en ytfräs så har uthyraren lurat er genom att hyra ut en fräs med riktigt usla skär. Använder man en ytfräs på limrester så kommer ytfräsen ohjälpligt skapa djupa spår i betongen så fort den får ren betong att jobba med.
Hyr en betongslip och berätta för uthyraren vad ni ska göra för jobb, kolla även med typ en morakniv om betongen under verkar mjuk eller hård, damm-problematiken får ni enkelt bukt med genom att inte snåla med storleken på dammsugaren ni behöver hyra vid samma tillfälle. Uthyraren SKA veta viken storlek på sug som krävs.
 
  • Gilla
MF90
  • Laddar…
Mixar´n Mixar´n skrev:
Slipa bort limmet.
Finns ingen anledning att fräsa ett så tunt lager med lim, även om det krävs många överfarter med en betongslip så skapar det inga problem med att behöva efterarbeta ytan. Om någon klarat att köra bort limrester med en ytfräs så har uthyraren lurat er genom att hyra ut en fräs med riktigt usla skär. Använder man en ytfräs på limrester så kommer ytfräsen ohjälpligt skapa djupa spår i betongen så fort den får ren betong att jobba med.
Hyr en betongslip och berätta för uthyraren vad ni ska göra för jobb, kolla även med typ en morakniv om betongen under verkar mjuk eller hård, damm-problematiken får ni enkelt bukt med genom att inte snåla med storleken på dammsugaren ni behöver hyra vid samma tillfälle. Uthyraren SKA veta viken storlek på sug som krävs.
Tack för värdefull information! Har införskaffat mig en vinkelslip med utsug och ska prova med en diamantklinga från jula och börja med
 
  • Gilla
Mixar´n
  • Laddar…
Är så tacksam för all hjälp, nu får jag äntligen bort limmet och framförallt lukten!
 
  • Ett rum under renovering med rester av lim på golvet och en slipmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cacao75 och 7 till
  • Laddar…
Finfint! (y)
 
Snigla Snigla skrev:
Finfint! (y)
Var lukten typ som ladugård och kopiss? Jag har en sådan lukt i min hall efter att ha rivit ut flera lager mattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.