Behöver tips på lämplig radio, elansluten men med batterier som reserv. Vad bör den täcka för mer än MV och LV?
 
Hemmakatten
Det du är ute efter är förmodligen klassisk analog radio med FM-mottagare. Vill du ha fler kanaler, och bättre ljud, så finns DAB, digital radio. Väldigt många (de flesta) har både FM och DAB. Uppåt en tusenlapp får du nog betala för en bra radio.
 
Om det är svenska kanaler du tänkt lyssna på så är alla mellanvåg- och kortvågsstationer nerlagda. Teracom sänder enbart på FM-nätet.

Köp inte den billigaste radion du hittar utan lägg kanske 500 kr och uppåt så blir ofta mottagningen bättre.
Grundig var/är ett bra märke, även Sangean gör bra radioapparater.
 
Cheesen
E etompau skrev:
Om det är svenska kanaler du tänkt lyssna på så är alla mellanvåg- och kortvågsstationer nerlagda. Teracom sänder enbart på FM-nätet.
.
Teracom sänder bara på kortvåg. FM betyder frekvensmodulering och har inget med vilket frekvensband man sänder på.

Långvåg och mellanvåg som TS nämnde är nedlagt i Sverige sedan många år. Vet inte om det finns några sändningar kvar i Europa men i Nordamerika finns det.... Men dom hör man inte här om man inte har en sjujäkla antenn.

Som svar på TS undran... Köp en radio av hög kvalité.. satsa gärna på en bra antenn om du preppar... Det är nämligen så att i händelse av krig så kommer du nog att få räkna med att många sändare slås ut och då kan det vara långt till närmaste mast som har utsändningar. Tänk även igenom om du ska ha ett elverk i förrådet.
 
Att kalla frekvensområdet där "vanlig" rundradio sänds för kortvåg är inte korrekt. Vanligtvis anses kortvågsbandet sluta vid 30 MHz.
I dagligt tal används begreppet "FM-nätet" för rundradio på 88-108 MHz.
 
BirgitS
yonna yonna skrev:
Behöver tips på lämplig radio, elansluten men med batterier som reserv.
Eftersom du nämner batterier som reserv kanske en som kan vevas (ger el via en dynamo) kan vara något så behöver du inte riskera att batterierna är urladdade den dagen som strömmen går.
https://criseq.se/produkt-kategori/vevradio-ficklampor/
 
Vi kan glömma preppingaspekten. Radion gäller inte för mig (har själv bra utrustning) utan för en bekannt som varken har TV, dator, vettig mobil eller dagstidning och vars gamla bergsprängare lagt av. Förståeligt är personen i ögonblicket mycket isolerad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MultiMan
Jag köpte en världsradio med alla frekvensband på Lidl för runt 200kr som fungerar utmärkt, men som sagt är det inte många fungerande kanaler längre utanför FM där jag bor, om man inte sätter upp extern antenn. Den har uttag för hörlurar, 6V för batterieliminator in och 4 AA-batterier (som håller förvånansvärt länge). Så mer än så verkar det inte behöva kosta så länge du inte kräver HiFi-ljud.

Edit: Var 249kr (fast hade turen med -30%): https://dinareklamblad.se/Lidl-annonser/reklamblad-14440-16

Fler förslag: http://swedishsurvivalist.egetforum.se/fm-am-sw-liten-billig-t12915-15.html
 
Redigerat:
Cheesen
E etompau skrev:
Att kalla frekvensområdet där "vanlig" rundradio sänds för kortvåg är inte korrekt. Vanligtvis anses kortvågsbandet sluta vid 30 MHz.
I dagligt tal används begreppet "FM-nätet" för rundradio på 88-108 MHz.
Nej det är sant.... FM bandet för rundradio är väl ultrakortvåg...
 
"FM-bandet" är en vedertagen benämning på 88-108 MHz rundradioband, inget man behöver märka ord på.
 
Ultra kurz welle, UKW står det på tyska apparater.
;)

Protte
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Magnus E K
Jag vill minnas att jag på 80-talet hade en (äldre) som det stod "UKV" (och med text i övrigt också på svenska) på. På min nuvarande (som är från 1983) ser det ut så här:

Närbild på en radiofrekvensskala med FM, MW (Medium Wave), LW (Long Wave) och SW (Short Wave).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men som sagt finns praktiskt taget inget att lyssna på längre. Fick in någon franskspråkig kanal på kortvågsbandet när jag testade nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Enklast och billigast är närmaste loppis där man kan få bra radioapparater för några tior. Köp tre så har du minst en som funkar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.