Jag har en carport som jag ska bygga in. Ska gjuta en bottenplatta men det är två bärande stolpar som håller upp en limträbalk. Dessa stolpar står där plattan ska vara så jag ser 3 alternativ men vet inte vilket som är bäst:
1. Fukttäta stolpen och gjut in den
2. Sänt kantelement runt stolen och gjur runtom, alltså ingen dirketkontakt mellan stolpe och betong
3. Sätt upp stämp och bär av limträbalken. Kapa stolparna och gjut platta och bygg sen upp väggen.
 
Spontant, utan att veta vad din tanke är, så är alternativ 3 bäst.
Däremot så kan det, lite beroende på hur det ser ut och vad din plan är, gå att gjuta endast invändigt. Det vill säga att du inte behöver bry dig om de bärande pelarna alls egentligen.
Men det är svårt för oss att veta utan någon info.
 
Jag håller med @C.Lundin. Gör plattan smalare. Det är enklast. Om det inte går så är det nr 3 som gäller.
 
C C.Lundin skrev:
Spontant, utan att veta vad din tanke är, så är alternativ 3 bäst.
Däremot så kan det, lite beroende på hur det ser ut och vad din plan är, gå att gjuta endast invändigt. Det vill säga att du inte behöver bry dig om de bärande pelarna alls egentligen.
Men det är svårt för oss att veta utan någon info.
Tack för svar,
Den här carporten sitter ihop med huset och delar "samma tak" som huset så jag vill bygga in den till boyta utan att det ser ut som någon tillbyggnad egentligen. Om jag skulle gjuta plattan smalare, vad skulle väggarna stå på då tänker ni? Pelarna står ju idag precis där jag vill ha min yttervägg.
 
Det finns ingen fördel med att blanda ihop pelarnas grundläggning (plintar antar jag) med plattan. Vill du göra det behöver du gjuta en kantförstärkt platta. De befintliga pelarna utgör grunden för ytterväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.