Jag vet att liknande frågor varit upp men jag vill veta mer.
Jag har ett LAN hemma (CAT 6). En av datorerna har jag som mediamaskin (jag kör Sigmadesigns X-card :) ). Den är kopplad til TV'n via S-vhs. Kan man istället konvertera S-VHS till RJ45 och köra ut signalen i LAN'et och titta på vilken TV jag vill i huset ?? Klarar jag det med tre trådar ? Då skulle man kunna köra data på 4 och TV på 4 i samma, eller blir det för mycke störningar ?

PS. X-card kortet kan jag varmt rekommedera, funkar perfekt. Styr allt via fjärrkontroll (ir-öga + fjärr ingår). Allt kodning ligger på kortet och allt blir menystyrt på TV'n :)
 
Jag chansar att svara... ::) ::)
S-VHS är väl helt analogt så det finns inte en sportmössa att koppla in det på LANet annat än du digitaliserar ner det till streaming video över UDP eller TCP/IP eller så och har motsvarande D/A-omvandling till S-VHS in till TVn.
 
Har inget svar men vill bara påpeka att du kör inte "s-vhs" från ditt x-card. Det är "s-video" det är fråga om...

Besserwissern ;)
 
OK, som Bergling tipsar om så går det att använda div. adaptrar för att köra TV över LANet. Men jag kan ta gift på att du inte kan köra TV över LANet och samtidigt använda det som ett traditionellt data-LAN.

(Visst är en Guinness sakta upphälld i ett glas att betrakta som gift...? :) :p :p :p :p)
 
Fullösningen är att ansluta tp-kabeln direkt till s-video-utgången på datorn (INGEN kabel av s-video-typ, kör tp-kabel HELA vägen, möjligen 5cm s-video-kabel från en avklippt kontakt men helst inte det ens en gång).

I andra ändan har man seriemotstånd på 35 ohm (110-75 ohm), eller snarast närmaste standardvärde. I praktiken är det bättre att ha trimpottar på 100 ohm i serie.

Använd ett par för luma och ett för kroma.

Obs att du måste skruva upp kontrasten på tv'n en bra bit för att det ska bli vettig bild, så en tv med separat minne för ljus/kotnrast o.s.v. för s-video-ingången är att rekomendera.

Den här lösningen fungerar faktiskt rätt skapligt för att köra vga 1280x1024 över 10-15 meter TP men inte blir det samma kvalite som att sitta direkt vid källan då. Det är också mycket beroende på signalkällan, vad den tycker om "fel" last.

Den seriösa lösningen är sånadär baluner som det länkades till, men de kostade ju en slant.
 
Jag räknade med svar i detta men inte så uttömmande svar

Detta forum imponerar bara mer och mer.
Tack för alla svar, blev dock inte klok på om jag skall försöka..

Jonasmj: Du har helt rätt att det är s-video, jag funderar själv varför jag skrev s-vhs ???. Var fick jag det ifrån.... :-[
"skämmes tamme f-n". Men lite kul var det ju.
 
r.borgmaster skrev:
Alltså, den kabel man väljer att skicka S-Video i blir ju i ena änden ansluten till en videokälla och i andra änden en monitor av något slag. Och så vitt jag vet har en kabel bara 2 ändar så det blir ju svårt att ha en inkopplad i ett nätverkskort eller hub samtidigt ;-)
Du har väl ett stjärnnät med en switch eller hub typ... ;) :p ::)
 
r.borgmaster skrev:
Beror väl på vad man anser "en slant" är?
Förvisso.

r.borgmaster skrev:
http://www.svideo.com/svaudiobalun17.html

En sån i varje ände, $90 totalt. Dollarn är billig nu, så det blir väl en 500:ing drygt? Vilken AV-utrustning kostar mindre än så, oavsett syfte? Jag tycker då inte det är svettigt utan funderar snarare på att lägga en order efter jul.
Det där resonemanget att eftersom dvd-spelaren kostade 1500 så får en såndär sak kosta $45 köper inte jag.

Det är ju som att säga att spisen kostade 8000 så därför är det inget mindre än oxfilé som gäller, snabbmakaronerna får man koka på gasolspisen ute i husvagnen.

Sorry om det här inlägget låter grinigt och dessutom är helt offtopic, men jag är faktiskt riktigt förundrad och nyfiken över det psykologiska fenomen som gör att man anser att om pryl A var dyr så måste den matchas så att pryl B är dyr, oavsett hur mycket pris/krona man får för respektive pryl. Det ställe man mest ser fenomenet är på kablar till ljudanläggningar men det verkar som om samma fenomen breder ut sig även i hemmabiovärlden med guldpläterade scartkablar o.s.v. (jag har jobbat extra till och från några år inom radio-tv-branschen och aldrig råkat ut för att själva scartkontaktdonet i sig glappar, varpå guldpläteringen inte är nåt vidare. Dessutom är silverplätering bättre vid högre frekvenser, men silverplätering ser skitful ut med tiden medan guld glimmar).
 
r.borgmaster skrev:
Gå in på Expert och köp dig en en omvandlare av något slag, vilket som helst. Den kostar förmodligen "en slant".

Varför inte jämföra den med en sån där trådlås överförare, som kan skicka S-Video och Ljud över Radiolänk? En sådan är ju alternativet om man inte har någon bra möjlighet att dra kabel? En sådan får man för ca 1500kr, dvs tre gånger pengarna mot denna balunlösning.
Fast jämför vad en scartsladd kostar på expert resp biltema.

Och nu kan jag vara riktigt obstinat och påpeka att Lidl sålde sånadär trådlösa länkar för 300 pix, visserligen bara komposit och inte s-bideo, men ändå :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.