Hej!

Jag är i full färd med att konvertera ett gammalt badrum till ett sovrum på övervåningen i mitt gamla trähus.

I mellanbjälklaget kommer två 22mm kopparrör med tappvatten in i rummet. Jag har kapat rören och pluggat tillfälligt med klämringskopplingar 40cm från vägg.


Min tanke var att hitta dessa rör i pannrummet och fimpa dem där innan de försvinner in i väggen. Jag upptäckte då tyvärr att även köket får vatten från dessa. Det måste alltså förgrena sig dolt någonstans. Jag ser inte att jag ska kunna hitt detta ställe utan omfattade rivningar i rum som är någorlunda nyrenoverade...

Något förslag på lösning?

Jag skulle kunna leva med att de sticker upp från golvet men att bocka 22mm rör verkar inte det lättaste.
 
  • Renoveringsprojekt där kopparrör med klämringskopplingar sticker upp från golv i ett hus i ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör nog hitta var dom kommer i från och plugga där. Risk för legionella annars.
 
Som jag skrev;

Det enda stället rören är synliga är i pannrummet men pluggar jag där så har jag inget vatten i köket. Att hitta förgreningen till köket skulle innebära att bryta upp golv i hall och eller kök med klinker/golvvärme osv.

Risken för legionella känner jag till. Vattnet i dessa rör har stått i måånga år eftersom badrummet jag renoverat inte använts.
 
Fulkemisten
Fast ändå dumt med inbyggda gamla kopplingar väl? Jag hade velat ha koll på grejorna och så som sagt risken för legionella. Även om man känner till den så kan man drabbas av det. Går det inte att på ett ungefär räkna ut var rören går? Känns ändå som en mindre operation i sammanhanget och rätt mycket man får igen för nedlagt jobb? Eller?
 
Ja det är klart det inte är bra, det är därför jag frågar om hjälp och inte lägger igen golvet!

Jag kan på vissa ställen lista ut var rören går men det är ju förgreningen till köket jag måste komma åt. Var exakt den är kan jag inte lista ut men förmodligen gömt någonstans i bjälklaget mellan källare och markplan eftersom köksrören kommer upp från golvet.

Även om jag skulle hitta förgreningen och fimpa och plugga där skulle även det innebära en dold pluggning... Att riva upp allt och dra nytt helt rör till bara köket skulle innebära renovering av nära på hela nedervåningen.
 
Skjuter ut en annan idé som nödlösning... Vad ska du ha för golv? Du kan inte bygga en liten inspektionslucka i golvet?
 
Magnus E K
Bara jag som tycker det vore användbart med ett litet handfat i sovrummet? När vatten ändå redan är framdraget. Antar att avlopp också finns nära till hands.
 
  • Gilla
Fulkemisten och 2 till
  • Laddar…
T
Kan du göra en inspektions lucka ner ifrån , taket på undervåningen så man kan se rören.
Gömma kopplingar är att bygga in ett dolt fel, spec om det ligger och små läcker med åren,.
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Skjuter ut en annan idé som nödlösning... Vad ska du ha för golv? Du kan inte bygga en liten inspektionslucka i golvet?
Tack för ditt svar!

Vilken typ av golv är ännu inte bestämt så en inspektionslucka i golvet går väl att lösa!

Det gör att man lätt kan komma åt pluggningen men minskar väl inte risken för läckage och jag inbillar mig att man med tiden inte kommer kolla till den på regelbunden basis.

Jag behåller den idén i tankarna om inget bättre alternativ dyker upp :)
 
A
Plugga dem i pannrummet
O dra nya till köket.
 
  • Gilla
Borgir och 2 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Kan du göra en inspektions lucka ner ifrån , taket på undervåningen så man kan se rören.
Gömma kopplingar är att bygga in ett dolt fel, spec om det ligger och små läcker med åren,.
Tack! Den tål absolut att tänkas på. Det är köket som är nedanför och kanske går det att få till en lucka i det spontade innertaket som inte skämmer för mycket!
 
A Amrich skrev:
Tack! Den tål absolut att tänkas på. Det är köket som är nedanför och kanske går det att få till en lucka i det spontade innertaket som inte skämmer för mycket!
Men fortfarande finns ju legionella problemet. Och det är inte att leka med.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Bara jag som tycker det vore användbart med ett litet handfat i sovrummet? När vatten ändå redan är framdraget. Antar att avlopp också finns nära till hands.
Ett handfat i sovrummet är ju lysande, det har jag haft i en husvagn. Faktiskt riktigt bra och vill minnas att det fanns i det hus hos familjen min syster bodde i som aupair i London.
 
Staffans2000
A Amrich skrev:
Även om jag skulle hitta förgreningen och fimpa och plugga där skulle även det innebära en dold pluggning...
Men löder du kopplingen, håller den trycksatt en vecka sisådär, och kollar så att det inte läcker, läcker det inte senare heller. Man måste alltid väga risk mot kostnad.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men löder du kopplingen, håller den trycksatt en vecka sisådär, och kollar så att det inte läcker, läcker det inte senare heller. Man måste alltid väga risk mot kostnad.
Tack Staffan för ett bra svar. Jag ska undersöka möjligheten att få någon som löder en koppling åt mig! Det hade, som många påpekat, givetvis varit bättre att gjort om allt rätt och riktigt med det kräver som sagt omfattande ingrepp på stora delar av en relativt nyrenoverad nedervåning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.