Hej,

håller på och renoverar en 50-talslägenhet. Gamla Husqvarna Regina-spisen har gjort sitt och åkt ut. 230v spis, säkrad med 20A smältsäkring. Kommer att ersättas med en häll och ugn från Elux, funkar fint på 230 v. Hällen har någon norsk standardkontakt som åkt av redan, och ugnen har en vanlig stickpropp. I väggen sitter en infälld plåtdosa med metallock med uttag för en grov kabel som tidigare gick till spisen.

Nu är frågan, vad är mest praktiskt att göra för nyinstallation? Vill helst låta den infällda dosan sitta kvar, inte kul att hacka ut den. Kan man sätta på locket och dra en kabel (och isf vilken storlek) till en IP65 utanpåliggande dosa som man kopplar både ugn och häll på? (brukar inte vara så populärt att ha fast montage på både häll och ugn, förstår dock inte varför). Eller ska man dra en kabel till en fast IP65 och sen en kabel vidare till ett vanligt jordat uttag? Perilex-uttag känns onödigt eftersom det inte handlar om trefas...?

Tips och praktiska råd mottages. Slänger med en bild på den gamla, hederliga plåtdosan, långt innan plastahelvetet hade gjort sitt intåg i världen :).
 
  • spisuttag2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ugnen brukar vara stickproppsansluten just för att man ska kunna få ut den från sitt skåp vid ev städning, man kan ju ta en låååång anslutningskabel fast monterad så klart, precis som med vanlig spis. Hur du än gör så måste du dra en kabel till en ny dosa då detta lock bara har en ingång och kabeln måste vara minst 4 mm2. I den nya dosan kan du göra så som du själv beskrivit men du bör använda minst 2,5 mm2 på anslutningskablarna samt inte glömma dragavlastning.
Ett annat alternativ är ju att montera en dosa över befintlig dosa och ha ett hål i botten där du drar in befintliga kablar och sen går ut med anslutningskabel till ugn och häll (glöm inte dragavlastning). Vanliga uttag fixar för övrigt bara 16A avsäkring så det faller ju på den biten att montera uttag om du inte säkrar ner till 16A i centralen.
 
Glufsglufs skrev:
Ugnen brukar vara stickproppsansluten just för att man ska kunna få ut den från sitt skåp vid ev städning, man kan ju ta en låååång anslutningskabel fast monterad så klart, precis som med vanlig spis. Hur du än gör så måste du dra en kabel till en ny dosa då detta lock bara har en ingång och kabeln måste vara minst 4 mm2. I den nya dosan kan du göra så som du själv beskrivit men du bör använda minst 2,5 mm2 på anslutningskablarna samt inte glömma dragavlastning.
Ett annat alternativ är ju att montera en dosa över befintlig dosa och ha ett hål i botten där du drar in befintliga kablar och sen går ut med anslutningskabel till ugn och häll (glöm inte dragavlastning). Vanliga uttag fixar för övrigt bara 16A avsäkring så det faller ju på den biten att montera uttag om du inte säkrar ner till 16A i centralen.
Hej, tack för snabbt svar. Känns som att sätta en dosa utanpå den befintliga borde vara det enklaste, finns det månne dosor som passar i befintliga hål i den gamla? Isf, måste jag även jorda den gamla dosan fortfarande? Eller är det en sådan här man ska ha, har sett spisinstallationer med en sådan tidigare

http://www.bygghemma.se/inomhus/el-...r/anslutningsdosa-eljo-ip20-och-ip44/p-180453
 
Ja, denna anslutningsdosa blir bra. Hur väl den passar utanpå den befintliga törs jag inte svara på, men på något sätt, kanske mha en skiva emellan, bör det gå att montera dit den.
Om den täcker den gamla dosan så att den inte längre blir berörbar så behöver den inte skyddsjordas.
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja, denna anslutningsdosa blir bra. Hur väl den passar utanpå den befintliga törs jag inte svara på, men på något sätt, kanske mha en skiva emellan, bör det gå att montera dit den.
Om den täcker den gamla dosan så att den inte längre blir berörbar så behöver den inte skyddsjordas.
Tack för info, jag har precis gjort som du skriver, jag satte en rejäl plywoodskiva för den gamla dosan, borrade ett hål för kablarna och monterade den nya dosan i plywooden. Inte såvärst fagert kanske, men hållbart och funktionellt.
 
Får man använda den gamla gjutgärn dosan (likadan som på bilden ovan) som kopplings dosa?

Om man drar fram nolla (totalt 5 ledare) så räcker inte befintlig kopplingsplint till. Skulle de var ok att ta bort befintlig plint och koppla med wago klämmor till installationskabel med dragavlastare vidare till utanpåliggande perilex uttag? Det skulle även vara möjligt att jorda dosan men en jordkabel från wagoklämman.
 
2 2yoggi skrev:
Får man använda den gamla gjutgärn dosan (likadan som på bilden ovan) som kopplings dosa?

Om man drar fram nolla (totalt 5 ledare) så räcker inte befintlig kopplingsplint till. Skulle de var ok att ta bort befintlig plint och koppla med wago klämmor till installationskabel med dragavlastare vidare till utanpåliggande perilex uttag? Det skulle även vara möjligt att jorda dosan men en jordkabel från wagoklämman.
Ja, gör så. Men som du skriver, se till att även jorda dosan från Wagon.
 
2 2yoggi skrev:
Skulle de var ok att ta bort befintlig plint och koppla med wago klämmor till installationskabel med dragavlastare vidare till utanpåliggande perilex uttag?
Skall du flytta på spisen? Det du beskriver går bra. Men det kan också gå att sätta ett infällt perilexuttag i dosan om du tar bort kopplingsplinten.
 
Tanken är att ha två fullkopplade perilexuttag att använda till två olika 230V enheter (på olika faser).

Frågan är om det finns plats för infält perilexuttag i befintlig dosa då jordanslutningen sitter på skruv mitti dosan? Sedan kan det kanske bli svårt att fästa perilexuttag, vad ska skruvarna från perilexuttag fästa i?
 
Det är bara du som vet hur din dosa ser ut. I mitt kök hade jag en anslutningsdosa liknande den i TS bild. Där kunde jag ta bort plinten och montera ett perilexuttag. Det fanns hål i hörnen på insatsen som hade samma hålbild som skruvhålen i det gamla locket. Jag har för mig att jag fick borra upp dem lite för att få igenom skruvarna. Men som sagt. Din metod fungerar också.
 
Magnus E K
Ganska säker på att min motsvarande dosa är för liten för att ett perilexuttag ska få plats (ej provat då jag ändå saknar nolla). Jag har oanvänt infällt perilexuttag liggande som jag avsåg att montera i min gamla lägenhet (där det fanns 5 ledare framdragna) men även där var dosan fysiskt för liten för att det skulle gå i. Men därmed förstås inte sagt att inte vissa dosor kan vara tillräckligt stora, bara att alla inte är det. Den i lägenheten var från 1974.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.