Har ett par gamla och gröna multiverktyg från Bosch. PMF 180E heter den ena.

Den låter för mycket och sågar sjukt långsamt. Sladden är irriterande kort och plastig. Efter att ha sett någon kapa 10mm stålplåt med en Fein på youtube inser jag att det finns bättre saker att köpa idag....

Frågan är vilken man ska ha?

Om man börjar med Bosch blåa maskiner - hur stor skillnad är det på den minsta med sladd GOP 30-28

https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gop-30-28-0601237001

och en av de större maskinerna?

https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gop-55-36-0601231102

....och hur står sig den sladdlösa varianten mot dessa?

https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gop-18-v-ec-06018B0000 (just denna blir det väl iofs inte för den saknar "starlock" som verkar vara en bra grej.


ELLER, är detta tillfället då man skippar bosch och skaffar en Fein?

https://www.proffsmagasinet.se/mask...2rssFsDj56Fv-EXQApcTDsidEfKsdj2EaAqhaEALw_wcB
 
Cheesen
Köp en Féin eller en Bosch... Men det viktigaste är att du köper bra blad.. och dom har ungefär samma pris som kokain... Det är inte maskinen som är dyr, det är bladen.

Får jag undra vad du sysslar med då hastigheten på avverkningen blir avgörande med en multisåg? Den använder man ju ytterst sällan mer än 5 minuter på ett projekt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Köp en batteridriven. Den används mest till uddajobb, och då är det trevligt att slippa sladden.
 
  • Gilla
Chrec och 1 till
  • Laddar…
Har hittills använt Bosch standardblad - men det är segt även att såga lite i trä och då blir man irriterad.

Det är inte bara hastigheten som är avgörande, hela maskinen är en irriterande skithög jämfört med övriga verktyg. Visst kan jag självplåga mig flera år till med det jag har men eftersom jag skulle bli gladare av en bra maskin till så är det inget att vänta med...

I huvudsak sågar jag trä med cuttern, men det blir även en del slipning. Vore maskinen effektivare/bättre skulle den antaligen användas mer. Skulle tex vilja använda den då och då till att kapa metall, spikar, gängstänger, rör, men det går så segt att jag tröttnar och tar ett bågfilsblad istället.
 
dof dof skrev:
Köp en batteridriven. Den används mest till uddajobb, och då är det trevligt att slippa sladden.
Japp, det vore det bästa, men inte på bekostnad av effektivitet/kapacitet.
 
  • Gilla
stilofunk och 1 till
  • Laddar…
Om bladen är lika dåliga som Bosch övriga blad/borrar, skulle jag först prova köpa ett riktigt bra blad.

Jag har flera gånger tvingats köpa Bosch borrar, tiger och sticksågsblad i jobbet när det inte funnits nått annat tillgängligt, och de är inte i närheten av marknadens bästa grejer.

Äger tyvärr ingen multimaskin, så jag kan inte rekommendera nått visst blad, men Lenox är annars grymast på övriga blad.
 
Hade Bosch GOP 250 förut men bytte till en Festool OS400 och skaffade en 7.5m sladd då kan man ta sig runt ganska bra. Kör Feinblad och även Bosch och dom funkar bra om man har rätt blad till rätt sak.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Japp, det vore det bästa, men inte på bekostnad av effektivitet/kapacitet.
Har inte märkt någon skillnad batteri vs sladd. När jag tänker efter är nog multimaskinen det enda sladdverktyg som jag gjort mig av med då jag skaffat motsvarande batteridriven. Hade blå bosch förrut , nu makita 18v.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Min gop 18v ec är nog bara sämre än min Fein 350 på att skrapa tapet. Resten känns hugget som stucket.
 
H Huzzbutt skrev:
Min gop 18v ec är nog bara sämre än min Fein 350 på att skrapa tapet. Resten känns hugget som stucket.
Bra info. Det ser dock ut som att ECn inte finns med det nya snabbfästet ännu?

EDIT: Den som heter EC är nog på väg bort eftersom 18-28 också har EC och starlock.
 
K
Hade en PMF 180 (eller om det var 250?), funkade väl egentligen men onödigt högljudd och ganska mycket vibrationer.
Gav bort den till en bättre behövande och köpte mig en GOP 40-30.
Tyckte det var en en bra kompromiss mellan 30-28 och 55-36.

Betydligt trevligare maskin än PMF'en, nackdelen är väl att Starlock tillbehören är dyra.

Jag värdesätte en lättare maskin före mobiliteten, kunde inte hitta tänkbara scenarion där jag behöver detta precisionsverktyg i situationer där det ej finns vägguttag.

Kan helt klart rekommendera 40-30 :)

Edit: Har kapat spirorör och dörrkarmar av kärnvirke och spik med GOP'en och den har inte visat tendenser till att bottna.
 
Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:
Bra info. Det ser dock ut som att ECn inte finns med det nya snabbfästet ännu?

EDIT: Den som heter EC är nog på väg bort eftersom 18-28 också har EC och starlock.

Det är nog 18-28an jag har då, EC och starlock. (EC beteckningen är svårnavigerad nu när den fasas ut).

Tillägg: Lboxxen är mer praktisk än Feinväskan. Feinväskan har bra handtag men känns trång, bökig att packa ner i.
 
E
Jag har en GOP 18V-28(?). Batterimaskin med starlock. Har hittills bara använt bosch egna blad och tycker att det är som att skära i smör. Är trikare, så det är mest torrt gammalt trä och metallrör jag sågar i, och lika bra i både och med samma blad, ett standard wood+metal.

På tal om L-boxen så har jag mölat ner både multimaskinen och tigersågen i samma väska. Lite moddande av insatserna var allt som behövdes.
 
En Gop 55a från tyskland för 2000spänn + frakt börjar smaka gott....
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har ett par gamla och gröna multiverktyg från Bosch. PMF 180E heter den ena.

Den låter för mycket och sågar sjukt långsamt. Sladden är irriterande kort och plastig. Efter att ha sett någon kapa 10mm stålplåt med en Fein på youtube inser jag att det finns bättre saker att köpa idag....

Frågan är vilken man ska ha?

Om man börjar med Bosch blåa maskiner - hur stor skillnad är det på den minsta med sladd GOP 30-28

[länk]

och en av de större maskinerna?

[länk]

....och hur står sig den sladdlösa varianten mot dessa?

[länk] (just denna blir det väl iofs inte för den saknar "starlock" som verkar vara en bra grej.


ELLER, är detta tillfället då man skippar bosch och skaffar en Fein?

[länk]
Jag bytte från billig Jula no-name till Fein 350 SQL när jag tröttnat på att försöka använda den mer än 10 min i sträck med domnade händer som följd. Jag valde Fein för den verkade, när jag läste om de olika, ha bäst ergonomi. Mycket nöjd så långt. Gillar lådan, finns plats för många blad och slippapper även om det är lite trångt för sladden.
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.