I Skåne regnar det ju ofta på tvären och i den senaste omgången trycktes vatten in vid vårt källarfönster. Det har antagligen hänt även tidigare, vi trodde det var från dörren det läckte, men när jag öppnade upp gipsen var den genomfuktad och det har den ju inte blivit vid ett enstaka regntillfälle. Om jag tittar på fönstret utifrån ser det ganska osannolikt (?) ut att det ö h t skulle kunna ta sig in men nu vet jag bättre....Jag har som en följd fått öppna upp gipstaket nere från källaren (bild). Stack en fuktmätare i regeln i bild som visade "fullt" utslag. Efter att ha stått "öppet" ett par dagar ger den dock "normal" utslag. Tror ni att regeln trots det behöver bytas, eller är det ok om den "torkat ut"? För att förhindra ytterligare läckage utifrån funderar jag på bästa sättet att täta? Det finns ett plåtbleck (se bilden) men det är uppenbart inte tätt….Jag tänkte skruva av det och täta innanför med nåot? Tacksam för tips på hur bäst göra

Upptäckt vattenskada med fuktindikering i träregel ovanför ett källarfönster med synlig isolering och plåtbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarfönster med plåtbleck ovanpå och tecken på vatteninträngning i anslutning till tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sepani skrev:
I Skåne regnar det ju ofta på tvären och i den senaste omgången trycktes vatten in vid vårt källarfönster. Det har antagligen hänt även tidigare, vi trodde det var från dörren det läckte, men när jag öppnade upp gipsen var den genomfuktad och det har den ju inte blivit vid ett enstaka regntillfälle. Om jag tittar på fönstret utifrån ser det ganska osannolikt (?) ut att det ö h t skulle kunna ta sig in men nu vet jag bättre....Jag har som en följd fått öppna upp gipstaket nere från källaren (bild). Stack en fuktmätare i regeln i bild som visade "fullt" utslag. Efter att ha stått "öppet" ett par dagar ger den dock "normal" utslag. Tror ni att regeln trots det behöver bytas, eller är det ok om den "torkat ut"? För att förhindra ytterligare läckage utifrån funderar jag på bästa sättet att täta? Det finns ett plåtbleck (se bilden) men det är uppenbart inte tätt….Jag tänkte skruva av det och täta innanför med nåot? Tacksam för tips på hur bäst göra

[bild] [bild]
Tub av Sikaflex AT Connect fogmassa i fogpistol på grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prövar med denna....
 
S sepani skrev:
[bild] Prövar med denna....
Vattenläckage vid fönster där fogskum inte tätat ordentligt mellan fönsterram och murverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattnet har tydligen trängt igenom fogskummet. Fast det är väl inte så tätt.
 
Problemet är ju plåten, den formligen leder in vattnet till fönstret.
Jag skulle monterat en slät plåt upp mot teglet och dragit en fog där, även fogat mellan fönster och puts, det ser inte ut som det är nått där nu.
Håll taket öppet några veckor så kommer det torka, det hade varit värre om läckaget pågått i åratal, men så ser det inte ut. Kanske rigga upp en fläkt som blåser lite varmluft, cirkulation på luften är aldrig fel.
 
sitter fönstret ut en liten bit på teglet ? om så är fallet så kan fukten ev gå genom teglet och rinna ner på baksidan av teglet och landa på fogskummet och rinna inåt
 
T tergo skrev:
sitter fönstret ut en liten bit på teglet ? om så är fallet så kan fukten ev gå genom teglet och rinna ner på baksidan av teglet och landa på fogskummet och rinna inåt
. fönstrer sitter i liv med teglet
 
Borde inte fönstret sitta längre in och med ett plåtbleck ovanför som tar hand om vatten som kan rinna genom luftspalten bakom teglet?
 
J Jerfed skrev:
Borde inte fönstret sitta längre in och med ett plåtbleck ovanför som tar hand om vatten som kan rinna genom luftspalten bakom teglet?
menar du inte längre ut (en bit in på teglet alltså)? Ännu längre in blir det ju en glipa?
 
Tack för goda råd. Jag tror att jag tar mina befintliga plåtar (det finns 3 fönster o 1dörr) och försöker klippa av dem så att de blir ”platta” och fäster dem rakt upp mot teglet som föreslaget. Och sen en rejäl fog runt allt. Ska även öppna upp innertaket kring de andra fönstren för att kolla även om jag tror att de är OK men det får bli efter jul...
 
Nej, menar längre in. Från träguiden. Sektionsskiss av väggkonstruktion och isolering med numrerade lager från en träguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Monterad plåt under tegelsten ovanför ett fönster med synlig fog och fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan montera min plåt så här istället. Inklusive fog. Borde bli mkt bättre. Möjligen att plåten kommer lite långt ned på fönsterkarmen.
 
S sepani skrev:
[bild] Jag kan montera min plåt så här istället. Inklusive fog. Borde bli mkt bättre. Möjligen att plåten kommer lite långt ned på fönsterkarmen.
Med tanke på hur murfogen ser ut så kommer det att kvitta hur du gör med plåten, vatten kommer hitta in den vägen i alla fall.
Antagligen så har armeringen som ligger mellan stenarna börjat rosta och bör bytas mot ett rostfritt alternativ för att vara helt säker.
Ett litet trix är att skippa plåten och karva ur lite fogskum varpå du drar murbruk där istället.
 
Du behöver få in en plåt till luftspalten bakom fasadteglet och leda ut det vatten/fukt som finns där. Det kommer ovanifrån genom alla fogar i hela fasaden

bästa vore att flytta in fönstret längre in i väggen
 
Nu får det vara så här över julen och nya tag därefter...bör iaf vara tätare än innan...

Nyinstallerat fönster i tegelhus med tillfällig tätning vid nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sepani skrev:
Nu får det vara så här över julen och nya tag därefter...bör iaf vara tätare än innan...

[bild]
hej, hur har det gått? Fått samma problem nu efter gårdagens slagregn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.