Hej!

Håller på och spacklar nya gipsväggar enligt alla regler jag fått. Men nu stöter jag på patrull när jag ska köra andra omgången över remsorna.

Skarven är gjord med Alcros speciella skivspackling som är lite kletigare och ska funka bra för montering av pappersremsa. Remsorna trycks i så att de fastnar bra utan några bubblor under. Därefter påförs nytt runt lager för att fukta remsorna.

Detta har sedan stått i typ en vecka och blivit hårt och grusigt på ytan. Inget släpp nånstans i remsor, de ligger fint inbakade i skarven.

Men nu när jag ska köra på nästa lager, så börjar det plötsligt bubbla och ha sig på sina ställen. Så jag försöker skära bort en bubbla men märker att hela remsan släpper! Se bild. Spacklet under är inte alls så där hårt och grusigt, utan närmare häftmassa, nästan fuktigt. Det känns som att det nya lagret spackel löser upp föregående, ska det verkligen vara så?

Delvis avskalad pappersremsa på en spacklad gipsvägg som visar en bubbla och underliggande fuktig spackelmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har jag fel klimat i bygget?
 
JanneJanne123
Slår ett slag för våtrumslim för pappremsorna istället för spackel. Lättare att få till det för oss icke-målare.
 
  • Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Men jag har redan gjort samma grej i ett annat rum där det torkat och där verkar allt i sin ordning. Än så länge.

Skarvarna är torra och fina innan jag för på nästa lager, sen känns det som att det släpper. Det är ju inte raketforskning precis så jag köper inte att det är amatörfel, speciellt som målare tyckte att skarvarna såg fina ut.

Huset är rätt kallt just nu under renovering, kan det spela in? Ca 15 grader eller så.
 
Är nog bara att spacklet bakom inte fuktat och gått in i remsorna tillräckligt. Hade samma problem så gick över till limvarianten, sitter mycket bättre men tar lite mer tid
 
sunnis
Själv kör jag med nordsjö klister-spackel. Fyller först skarven med spackel och sen lägger på remsan och stryker fast den så den sjunker in lite. Ser ut vara inget/för lite spackel bakom remsan på bild. Viktigt att det är färskt spackel, är det en gammal och öppnad burk sen en tid tillbaka så brukar det alltid bli dåligt på ett eller annat sätt.
 
sunnis sunnis skrev:
Själv kör jag med nordsjö klister-spackel. Fyller först skarven med spackel och sen lägger på remsan och stryker fast den så den sjunker in lite. Ser ut vara inget/för lite spackel bakom remsan på bild. Viktigt att det är färskt spackel, är det en gammal och öppnad burk sen en tid tillbaka så brukar det alltid bli dåligt på ett eller annat sätt.
Det som syns är alltså det första lagret spackel, ca 2 mm eller så. Det gråa är mediumspacklet som jag precis lagt på. När jag remsar brukar jag fylla fogen och stryka in remsan tills det väller ut lite på sidorna av remsan. Sedan på ett tunt lager till för att fukta remsan.
 
sunnis
Q qvrk skrev:
Det som syns är alltså det första lagret spackel, ca 2 mm eller så. Det gråa är mediumspacklet som jag precis lagt på. När jag remsar brukar jag fylla fogen och stryka in remsan tills det väller ut lite på sidorna av remsan. Sedan på ett tunt lager till för att fukta remsan.
Ok, låter som du gör helt rätt. Testa ett annat spackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.