Tänkte att det kanske vore bra att skriva här för att få medlemmars synpunkter i ärendet..

Vi köpte för ca 4-5 år sedan en diskmaskin hos ikea (jag vet, ångrar mig bittert)

Redan efter ungefär ett 2år märkte vi att den inte riktigt fungerade som den skulle,
den kunde stanna mitt i ett diskprogram etc..

Vi kontaktade ikea som förmedlade ärendet till Electrolux Vitvaruservice, de kom ut med en servicetekniker som konstaterade att det var problem med silen i maskinen, varvid denna byttes helt och hållet..

Frid och fröjd sedan? Ja det trodde först vi också..

Bara en tid senare börjar samma problem uppdagas igen, denna gång var det dels samma sak med silen + det faktum att de små "hålen" på armarna som sprider vattnet hade satt igen sig, fett, smuts osv..

Till saken hör nu att vi försköljer all disk i hett vatten, så det finns inte synliga matrester kvar på disken före vi placerar den i maskinen - dock kan ju rester av fett osv fortfarande existera.

Senaste gången vi hade servicefirman ute var i våras, Maj om jag kommer ihåg rätt - då konstaterades att värmaren i maskinen var trasig, och efter detta byttes så konstaterades samma fel som i början, igen!

Vi använde den inte alls mellan Juni - September, dels var vi bortresta mycket, och dels orkade vi inte traggla detta längre med servicefirma etc - då man hellre använder sommartiden till roligare saker.

Ringde servicefirman nu igen i September, varvid de kom ut, konstaterade samma fel, nollställde osv,
och sedan fungerade den väl en 5-6 gånger, och så var det dags för samma fel igen..

De var ute nu senast för ca 2 v sedan, varvid jag även fick en räkning på 1250kr (för andra gången, och exakt samma fel som hela tiden - utöver den gång när värmare etc behövde bytas)

Jag testade ett snabbprogram (30min) med tom maskin, och det fungerade fint... ställde så in lite glas, några bestick etc och körde igång ett program på 70 grader - mycket riktigt, när det är ca 1.15h kvar av programmet så stannar maskinen, börjar tjuta och felindikera samma sak som alla tidigare tillfällen!

Det finns inte en chans i helv.... att maskinen skulle ha "kletat igen" efter endast en användning, och både IKEA och servicefirma erkänner att det är orimligt att man skall behöva rengöra silar etc efter varje diskning.

Enligt servicefirman "får/bör" man även endast diska i 70 grader, för att lösa smuts, fett etc..

Min fundering är då, har vi köpt en maskin där alla andra program är överflödiga?
Ska man inte kunna diska i snabbare takt, eller lägre värme?

Ska man även behöva skölja disken minutiöst före placering i diskmaskinen?
Eller vill ikea helt enkelt hellre att man köper ny disk för varje disktillfälle?

Ikea hänvisar till servicefirman, som säger att det är ett handhavandefel hos konsumenten!

I mitt tycke ska inte ett och samma fel kunna uppstå 5-6 gånger under en tidsperiod, på en maskin som ändå är så relativt lite använd som vår, och inte var äldre än några år när problemen uppdagades från början.

Vi står där rätt handfallna, eftersom vi just nu har ett extremt stort och dyrt diskställ i köket, allting vi kör i maskinen får vi ändå diska för hand eftersom den inte kan köra klart uppstartat program.

Vad göra?

Man trodde ju att IKEA skulle vara mån om sina kunder, men tji fick vi verkligen i detta fall..

//Hugo
 
Maskinen är för gammal för att du ska ha någon framgång med reklamationer så det minst sämsta alternativet är nog att köpa en ny siemens eller miele och glömma det som varit......
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det är väl fem års garanti på maskinen?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Maskinen är för gammal för att du ska ha någon framgång med reklamationer så det minst sämsta alternativet är nog att köpa en ny siemens eller miele och glömma det som varit......
även trots att felet uppdagades efter 2 år? (med 5 års garanti)

är det normalt med en maskin som endast kan användas i 70 grader + att man måste fördiska allt själv + att man måste rengöra maskinen efter varje användning?

Både ikea och servicefirman hävdar ju att man inte skall behöva rengöra efter varje användning, och ikea säger även att det är orimligt att endast kunna diska i 70 grader på 2.5h program (i övrigt hänvisar de till servicefirman)
 
Frågan är nu - ska jag betala serviceräkningen på 1250kr?

Felet var ju kvar när han varit här, oavsett vad reparatören nu säger,
sist misstrodde han mig då jag sa att den stannar i princip vid varje körning

Varför skulle två vuxna människor dikta ihop en story om att diskmaskinen inte fungerar?
 
Ok, är det fem års garanti står saken i annat ljus.
 
F
Jag hade inte betalat.

Sen kan man ju dra det till ARN om man vill, IKEA kommer ju inte att käfta om ARNs beslut. Men innan det hade jag informerat IKEA om att jag har för avsikt att ta det till ARN, finns ju en chans att det löser sig direkt då.
 
Jo IKEA bryr sig inte - de hänvisar varje gång till servicefirman, end of discussion typ, enligt dom.

Konsumentombudsmannen sa att jag bör ta både IKEA/servicefirman till ARN pga detta strul.

Dock har jag meddelat servicefirman att jag har för avsikt att bestrida fakturan, och kommer således inte att betala den,
eftersom exakt samma fel uppstod efter service-besöket som det var före han var på plats.

Har ju redan betalat för en service a 1250kr tidigare, tycker det får räcka på en fortsatt krånglande maskin
 
Surt, tråkigt och jobbig sits.

Alla mina erfarenheter med IKEA vittnar om annat, har alltid löst sig fint vid reklamationer av häll och ugn. Dock har diskmaskin som är 7-8 år, diskar ca 2 maskiner per dygn i snitt fungerat felfritt.

Hade jag ekonomi skulle jag betala mig lös från problemen genom att köpa en ny. Även om det stora bolaget är ”skyldiga”. Kanske läge att hitta nåt i mellandagsrean?

Om du inte vill ta den enkla vägen och köpa dig fri är det väl bara fortsätta åberopa garantin och hota med ARN. Risken är ju bara att du står utan maskin en bra tid framöver...
 
Jo jag vet, överlag har jag också haft bra erfarenhet av Ikea

men att i detta fall helt skjuta över det på ett annat företag,
som i sin tur bara hävdar handhavandefel - jag menar, hur svårt är det att starta maskinen korrekt?
 
F
N najks skrev:
Jo jag vet, överlag har jag också haft bra erfarenhet av Ikea

men att i detta fall helt skjuta över det på ett annat företag,
som i sin tur bara hävdar handhavandefel - jag menar, hur svårt är det att starta maskinen korrekt?
Du har ett ursprungligt avtal med IKEA i samband med köp av produkten, jag hade dragit dom till ARN och sen kan IKEA lösa sina mellanhavande med servicefirman själva sen. Bestrida fakturan till servicefirman med motiveringen att felet inte är åtgärdat. Frågan om handhavandefel är således något mellan dig och IKEA, jag hade efter så många kapitalt misslyckade försök till reparation krävt en ny diskmaskin.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.