Hej
Har köpt en värmekabel på 19 meter:
https://www.hornbach.se/shop/EBECO-Frostvakt-10-19-m-190-W/5124902/artikel-detaljer.html

Men då jag mäter upp den får jag bara 50 ohm se bild. Ska ju ge 190W så kan detta verkligen stämma? Eller bör jag misstänka att något är fel? Tyvärr mätte jag inte upp den innan den monterades av VVS:are.

Det tråkiga är att denna redan är utbytt en gång, se tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...orta-ned-frostvaktskabel.360346/#post-3507137
Den första så skrev elektrikern upp 329 ohm innan den monterades. Men sedan så hade något hänt med kabeln så jag fick åka och köpa en ny. Tänkte att om de råkat skada den första så borde de varit mer försiktiga med den andra. Har för mig att jag läst att man bör mäta dylika kablar innan montage och jämföra med efter för att se om något skadats.

Bild:
https://drive.google.com/open?id=1ZqEOSGNrKgQnIGPuYlod28XAaOHJv_iy

Vad tror ni?
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
kensve59
  • Laddar…
Hur mår batteriet i mätaren? Har du provat andra mätområden? Dessa värmekablar har en PTC-karaktär vilket innebär att resistansen avtar med ökande temperatur. Därför kan man inte vänta sig ett exakt värde. Men 50 ohm låter orimligt. Så du bör misstänka att något är fel. Antingen mätinstrumentet eller kabeln.
 
Hej,
Den mäter korrekt på volt.
Men kan det krävas ett fräshare batteri för ohm mätning?
Mvh
Fredrik
 
Isolationsprovning samt strömmätning är vad som normalt rekommenderas. Troligtvis är det inget fel på den. Nu är den ju stickprovsansluten och kanske har du inte rätt grejer. Blir den varm?
 
Hej,
Egentligen väntar jag på att elektriker ska dra fram eluttag till den. De kommer på måndag.
Men jag borde ju kunna dra fram en skarvsladd och testa. Tror ni den blir varm snabbt? Har för mig att någon sagt att det kan ta några timmar.

Hur skulle ni strömmäta den?
Ohm mellan ledare och jord bläck gav inget eller rättare sagt mer än max på 2000 ohm.
Mvh
Fredrik
 
F fredand44 skrev:
Hej,
Den mäter korrekt på volt.
Men kan det krävas ett fräshare batteri för ohm mätning?
Mvh
Fredrik
För att mäta spänning behövs egentligen inget batteri alls i mätaren, men när man mäter motstånd skickar instrumentet ut en ström och mäter vad som kommer tillbaka, så det kräver ett friskt batteri.

Mätte just en kabel på 218 watt och den gav 258 ohm, vilket stämmer bra. 50 ohm blir närmare 1000 watt. Men kabeln jag mätte är inte självreglerande.
 
F fredand44 skrev:
Hej,
Egentligen väntar jag på att elektriker ska dra fram eluttag till den. De kommer på måndag.
Men jag borde ju kunna dra fram en skarvsladd och testa. Tror ni den blir varm snabbt? Har för mig att någon sagt att det kan ta några timmar.

Hur skulle ni strömmäta den?
Ohm mellan ledare och jord bläck gav inget eller rättare sagt mer än max på 2000 ohm.
Mvh
Fredrik
Strömmen mäter man lämpligtvis med en tångampermeter i elcentralen på kabeln som går som går till det uttaget, eller om man kommer åt fasledaren bakom uttaget, inget man pysslar med själv alltså.
Det går att mäta ström med de flesta instrument, men det gör man med svagström, tex på en bil, man håller inte på med banankontakter mm i starkström.
 
Hej igen.
Förhoppningsvis lite goda nyheter.
Jag strömsatte värmekabeln via en skarvsladd. Efter några minuter var den varm i den bit som är utanför Pem-slangen i varje fall. Jag drog ur värmekabeln från skarvsladden och mätte ohm igen och nu fick jag 245 ohm, som sjönk med ca 1 ohm var annan sekund.
Vad tror ni då låter det väl som om den är ok?
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej igen.
Förhoppningsvis lite goda nyheter.
Jag strömsatte värmekabeln via en skarvsladd. Efter några minuter var den varm i den bit som är utanför Pem-slangen i varje fall. Jag drog ur värmekabeln från skarvsladden och mätte ohm igen och nu fick jag 245 ohm, som sjönk med ca 1 ohm var annan sekund.
Vad tror ni då låter det väl som om den är ok?
Mvh
Fredrik
Ja! :D
 
Mikael_L
Med 245 ohm vid 230V så blir det en effekt på 216W, så det verkar rätt bra, tillräckligt nära din nominella effekt på 190W.
Så det verkar ganska lugnt.
 
Det ger inga säkra värden att mäta kallresistans och stoppa in i ohms lag. När tråden är uppvärmd kommer motståndet att stiga.
 
Det går inte att säga hur många ohm en självreglerande värmekabel ska ha. Motståndet ändras med värmen.

/edit
Tvåa på bollen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Den bör ligga på ca 277 ohm vid 10 grader, så jag tycker också att den verkar ok.
 
Mikael_L
M MagHam skrev:
Det ger inga säkra värden att mäta kallresistans och stoppa in i ohms lag. När tråden är uppvärmd kommer motståndet att stiga.
Särskilt med en självreglerande kabel. :cool:
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Enormt tack för all hjälp och support!

Förmodligen kan jag andas ut.

Testade på skoj den värmekabel som visade sig vara skadad, dvs inte den som denna tråd gäller. Innan stömsättning 199 ohm. Lät den vara strömsatte i ca 5 min, blev lika varm som den nya. Mätte upp den efteråt och fick den till ca 1090 ohm som sjönk på samma sätt.
Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.