Claes Sörmland
Okarlsson Okarlsson skrev:
Man kan ju med lite fantasi se hur både ståduschar och vägguttag skulle gå att installera felfritt på enkelt sätt som minimerar risker för användaren (porslinskar med låg kant och modulära elsystem).
Låt oss säga så här, att duscha i ett lågt duschkar som är direktanslutet till avloppet (utan golvbrunn) fungerar utmärkt i många länder. T ex var det så i vartenda badrum när jag bodde i Tyskland. Fördelen är att man slipper vatten på golvet (den stora orsaken till fuktskador) och golvbrunnen (den andra stora orsaken till fuktskador). Nackdelen är att om ett rör springer läck så finns ingen golvbrunn som räddar situationen. Men det gör det vanligen inte i mängder av andra rum där det går synliga skarvade vattenledningar i alla fall.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låt oss säga så här, att duscha i ett lågt duschkar som är direktanslutet till avloppet (utan golvbrunn) fungerar utmärkt i många länder. T ex var det så i vartenda badrum när jag bodde i Tyskland. Fördelen är att man slipper vatten på golvet (den stora orsaken till fuktskador) och golvbrunnen (den andra stora orsaken till fuktskador). Nackdelen är att om ett rör springer läck så finns ingen golvbrunn som räddar situationen. Men det gör det vanligen inte i mängder av andra rum där det går synliga skarvade vattenledningar i alla fall.
Man undrar ju vad denna rädsla för just vatten kommer dig. En brandvarnare räcker, men badrummet ska vara tätt som en ubåt...
 
Claes Sörmland
Okarlsson Okarlsson skrev:
Man undrar ju vad denna rädsla för just vatten kommer dig. En brandvarnare räcker, men badrummet ska vara tätt som en ubåt...
Småhus i trä och en kultur som utvecklas på 80-90-talet att duscha rakt på klinkat golv.
 
Byggbranschen lobbar nog hårt för att sprida rädsla om fukt och mögelskador också. Dom större byggföretagen verkar hållas vid liv endast genom mögelsaneringar av offentliga byggnader idag. Byggnader som knappt hunnit bli tjugo år ens.

Sen är det nog så att byggstandarden här uppe är otroligt mycket högre än vad den är nere på kontinenten. Ju längre söderut man kommer ju sämre verkar det vara byggt. Jag tycker att det räcker att åka till Tyskland för att nybyggnationer ska se ut som fan om man jämför med hur det byggs här. Livet har varit hårt uppe i vårt nordliga klimat, man har i tiderna fått kämpa för sin överlevnad. Då lär man sig att göra saker ordentligt också så att man inte behöver göra om det.
 
Claes Sörmland
F Finndjävel skrev:
Sen är det nog så att byggstandarden här uppe är otroligt mycket högre än vad den är nere på kontinenten. Ju längre söderut man kommer ju sämre verkar det vara byggt. Jag tycker att det räcker att åka till Tyskland för att nybyggnationer ska se ut som fan om man jämför med hur det byggs här. Livet har varit hårt uppe i vårt nordliga klimat, man har i tiderna fått kämpa för sin överlevnad. Då lär man sig att göra saker ordentligt också så att man inte behöver göra om det.
Vi bygger hus i papper, gips och träspånsprodukter. En tysk skulle inte hålla med dig om att det är kvalitet. I alla fall inte de tyskar som jag känner.
 
Epoxi för golv, blankare yta går inte att få. Problemet är bara att man måste lägga ner väggen horisontellt för att få den ytan :thinking:;)
 
  • Gilla
  • Haha
a.non och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Epoxi för golv, blankare yta går inte att få. Problemet är bara att man måste lägga ner väggen horisontellt för att få den ytan :thinking:;)
Problemet är också att det blir repigt väldigt lätt.

En verkstadslokal med blankt golv som visar tecken på repor och slitage, diverse verktyg och en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


idag är det inte så blankt längre :crysmile:
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Problemet är också att det blir repigt väldigt lätt.

[bild]

idag är det inte så blankt längre :crysmile:
Jo, men man brukar inte köra bil på väggen i badrummet ;)

Trevligt garage annars, ser lagom ut =)
 
Redigerat:
Isakare Isakare skrev:
Jo, men man brukar inte köra bil på väggen i badrummet ;)

Trevligt garage annars, ser lagom ut =)
Det är på jobbet när det var nybyggt för 4 år sen. ;) I mitt garage får det knappt plats en halv bil :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.