Hej,

Jag undrar hur mycket min ventilation kostar och om det finns något bra sätt att beräkna det? Eller någon tumregel som kan ge mig en idé om värdet att installera FTX eller liknande lösningar för att spara energi.

Jag bor i ett hus från 30-talet med självdrag. Ett litet hus på 90KVM plus källare. Ventiler för självdrag i källaren och på bottenvåningen (inga på den lilla övervåningen). Huset är i sten med rejäla vägger (gissar att man klätt huset med extra tegel vid något tillfälle). 4 ventiler i källaren och två på ovanvåningen. Två av ventilerna är till rum utan uppvärmning och där blir det vintertid rejält kallt...

Finns det något bra sätt att mäta eller uppskatta hur mycket av energikostnaderna som är ventilation? Något enkelt sätt att mäta luftflödet i en ventil? Jag tänker att om man gör det på alla ventilerna så kan man räkna ut ungefär hur mycket luft som omsätts och vad det kostar att värma den, tänker jag rätt?

För att få någon vinst utgår jag från att volymen in/ut netto måste minska, dvs att huset i någon mån måste bli tätare. Är ett FTX-aggregat konstruerat så att den bara ventilerar samma mängd luft in som ut?

Ventilerna i källaren tänker jag mig att man skulle kunna sätta någon form av värmeväxlare, några tips på lösningar?
 
Jag installerade ftx i 1,5 plans hus + källare. I källaren har jag bara frånluft. Grejerna samt besiktning och justering gick på 60-70 minns inte exakt. Gjorde jobbet själv, men det var riktigt tufft så jag ångrar att jag tog det själv. Tippar att det blivit runt 100 med installation, fast i så fall en synliga rör.
 
  • Gilla
Abbebe
  • Laddar…
Har du någon uppskattning på ungefär hur mycket du lade på uppvärmning före respektive efter? Och vilket värmesystem du har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.