Med tanke på att det ryker in ungefär en gång om året när det är riktigt surväder ute innan man får igång pipan så är max investering typ 200kr.
 
D diy1 skrev:
Med tanke på att det ryker in ungefär en gång om året när det är riktigt surväder ute innan man får igång pipan
Men på fullt allvar. Har du provat att öppna ett fönster i rummet då (eller helst innan) det händer?
 
RilleRock RilleRock skrev:
[bild]
Har du nån länk till den?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men på fullt allvar. Har du provat att öppna ett fönster i rummet då (eller helst innan) det händer?
Ja det är så vi löser problemet. Problemet är alltså inte att vi har dåligt drag utan att jag behöver sätta fast brandvarnarna. Tycker nog det framgår rätt tydligt av trådstarten :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D diy1 skrev:
Ja det är så vi löser problemet. Problemet är alltså inte att vi har dåligt drag utan att jag behöver sätta fast brandvarnarna. Tycker nog det framgår rätt tydligt av trådstarten :)
Det framgår även tydligt av trådstarten "att den som eldat i kaminen på övervåningen inte fått drag i skorstenen." och av inlägg #12 att du önskar bättre drag då du frågar "Hur förbättrar man draget motsvarande belopp som brandvarnare kostar?" ;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det framgår även tydligt av trådstarten "att den som eldat i kaminen på övervåningen inte fått drag i skorstenen." och av inlägg #12 att du önskar bättre drag då du frågar "Hur förbättrar man draget motsvarande belopp som brandvarnare kostar?" ;)
Beklagar att det var otydligt. Hoppas det nu framgått med önskvärd tydlighet att problemet är inte att det är dåligt drag utan att brandvarnarna tas ned utan att jag meddelas och kan åtgärda, så att vi båda kan gå vidare med våra liv.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D diy1 skrev:
Beklagar att det var otydligt. Hoppas det nu framgått med önskvärd tydlighet att problemet är inte att det är dåligt drag utan att brandvarnarna tas ned utan att jag meddelas och kan åtgärda, så att vi båda kan gå vidare med våra liv.
Varför reagerar du så där när jag försöker hjälpa dig? :thinking:

Och även om du nog inte vill höra det så ser jag inte problemet som att brandvarnarna "går" att ta ned utan ditt problem sitter nog snarare i att någon tar ner dom och det är nog det beteendet du borde försöka att förändra.
 
  • Wow
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
A
D diy1 skrev:
Beklagar att det var otydligt. Hoppas det nu framgått med önskvärd tydlighet att problemet är inte att det är dåligt drag utan att brandvarnarna tas ned utan att jag meddelas och kan åtgärda, så att vi båda kan gå vidare med våra liv.

Priset är runt 700 kr per ställe
https://www.seton-sakerhet.se/skyddsgaller-brandvarnare.html

Men ett ”hett” tips är att köpa hyllplan till duschar som är vitlackade fyrkantika/rektangulära för runt 100-300 istället och skruva upp
 
Fibaro Zwave brandvarnare har sabotageskydd. Så läge att skaffa en Smarthub, typ Telldus o koppla upp o övervaka själv!
 
Allså jag blir förskräckt om detta inte är en trolltråd
En billigare och 1000ggr bättre lösning än att köpa nya brandvarnare med livstidsbatteri och limma fast dessa i taket är att uppfostra dina barn!
Det är gratis och kommer ge andra positiva följdeffekter så som att dina barn kommer få ett bättre liv och vara bättre rustade att handskas med livet utanför era fyra väggar den dagen de lämnar.

Ett tips på en bra konsekvens är att när de tar dina brandvarnare tar du deras mobiler.
 
  • Gilla
civilingenjören och 9 till
  • Laddar…
Om du bråkar med familjen så är väl inte lösningen att limma upp brandvarnare med PL400. Du får väl snacka med dom istället och komma överens.
 
D diy1 skrev:
Hur förbättrar man draget motsvarande belopp som brandvarnare kostar?
Man "förbättrar" inte draget - man lär dem hur man eldar...
 
Man får välja, antingen blir man överens med dem eller också slutar det med att man får sitta själv där med sina brandvarnare. Eller att man flippar ut och gör som killen som det stod om i Aftonbladet i går, man häller ut bensin och eldar upp kåken medan brandvarnarna tjuter.
 
Hur kommer man ihåg att byta en brandvarnare med "livstidsbatteri" då bäst före gått ur om fem eller tio år? Ganska stor risk att att glömma tror jag. Om man sen råkar vara på en längre semester när den varnar för låg spånning så sitter man sen i ett hus utan brandvarnare igen...

Jag kör vanliga med 9-batterier och byter batterierna förebyggande vid första advent varje år. Då slipper man även risken att vakna av hickande brandvarnare mitt i natten. (När börjar de varna annars...?)
IKEA tar 20 spänn/st för 9V-batterier..
Jag brukar köpa en hög i god tid till advent. Då jag oftast har ett par i lager i kylen redan sätter jag i några av dessa och några av de nya så har jag inte samma batch i alla brandvarnare heller.
Man måste jobba förebyggande mot brand!

Sätt en stor komihåglapp på lådan med adventsljusstakar.

Det hjälper förvisso inte mot att någon plockar ner dem för att det ryker in från kaminen, men löser i alla fall problemet att de gör det för att de hickar och varnar för låg batterispänning.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ett par tips:

1. Köp en värmevarnare och istället och sätt i samma utrymme som kaminen.
2. Informera alla att om man plockar ner en brandvarnare så lägger man den på huvudkudden. Då kan man inte gå och lägga sig utan att den kommer tillbaka. Säg till dina barn att det är ok att de lägger den på din kudde.
3. Informera om att det vid tre av fyra dödsbränder saknas det brandvarnare. Samtidigt är det bara en av tio som inte har brandvarnare.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.