Kanske en knasig fråga men om man har en öppen spis med gult tegel invändigt som man bara tycker är så fult. Går det att måla över (och i så fall med vilken färg) eller måste man knacka ner teglet och sätta dit nytt tegel/sten i annan färg?
 
Eldar du i spisen så är det blaha att försöka måla något, färgen brinner upp, ogjort arbete och pengar
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Du kan kanske putsa med eldfast lerbruk för att få en fin yta?
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
B Bertram skrev:
Du kan kanske putsa med eldfast lerbruk för att få en fin yta?
Tack! Skall titta på detta! Vad som helst bara jag kan bli av med detn fula gula färgen. I värsta fall får jag be någon knacka ner eländet (om det går) och mura dit något bättre.
 
Hemmakatten
Det brännfasta teglet, finns det gult brännfast tegel?, blir svart av sot efter ett par års eldning. Kanske inte längst ut vid öppningen, men där kan man ta några kolbitar från elden och gnugga in på teglet.
 
Öppen spis med synliga tecken på användning och gulfärgade tegelstenar, diskussion om färgförändring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild från en lägenhet med i princip samma öppna spis (det är en annan lägenhet i samma förening). Jag skulle vilja påstå att det uppfattas som mer gult i verkligheten - det var så att jag störde mig på det i alla fall. Frågan är därför hur man ändrar på bästa sätt. Det är kanske inte överst på listan av saker att göra men jag tror det hade kunnat bli mycket snyggare med en annan färg.
 
Vill ni modernisera och öka energieffektiviteten så sätt in en spiskassett.
Dessa brukar vara svarta, men här är en i grått.
Grå spiskassett med öppen låga, från Contura, för en modern och energieffektiv uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I en lägenhet kanske du inte har samma behov av att öka energieffektiviteten. Så det kanske räcker med enklare kassetter eller att klä in eldstaden med plåt och gnistgaller/glasluckor. Som borde bli lite billigare. Risken för gnistor minskar också. Vissa firmor tar emot mått beställningar. Övriga ytan borde du kunna måla eller putsa som någon skrev.
 
T
I en öppen spis kan ni sätta upp klinker som här på bilden massiva skiffer stenar, går utmärkt att elda emot när man har en öppen spis, kaminen på bilden är av jätte format, 1 meters ved man läger in, samt att elden hamnar så långt in att det inte behövs något gnistskydd på golvet framför kamin, byggd i Åre.:

Öppen spis med skifferstenar och eld, julgran med ljusslinga och julklappar framför, byggd i Åre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Nu är lägenheten vår och jag upplever inte teglet som lika gult (och hemskt) som jag gjorde på visningen så det får vara som det är. Nu skall bara väggfärgen beslutas vilket visade sig vara lättare sagt än gjort... Alcro Krita upplevs som minst sagt grå (vilken den inte gör hos oss idag) och samma gäller för S-0500N men troligtvis förstärks känslan av att det är dag troligtvis är målat med S-0502Y.
. En vitmålad öppen spis i en ljus lägenhet, omgiven av målarburkar och tejp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Om du målar med en neutral färg i stället för en lätt gultonad så kommer det gula i teglet att framträda mer eftersom kontrasten mot den neutrala är större än mot dagens lätt gultonade.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du målar med en neutral färg i stället för en lätt gultonad så kommer det gula i teglet att framträda mer eftersom kontrasten mot den neutrala är större än mot dagens lätt gultonade.
Det är nog lite svårt att se på bilden men den verkar vara målad i "kritvit". Väggen är idag lätt gultonad (S-0502Y tror jag). Vi kommer att satsa på vägg och öppen spis i samma nyans vilket troligtvis blir S-0500N. Det är även provmålat med Alcro Krita som vi idag har i vårt kök och som vi upplever som en bruten "vit". Här blev den dock väldigt grå (och S-0500N drar nästan mot blått men vi tror det beror på att färgen runt omkring drar åt gult).
 
BirgitS
Misse Misse skrev:
Här blev den dock väldigt grå (och S-0500N drar nästan mot blått men vi tror det beror på att färgen runt omkring drar åt gult).
Ja, det är så ögat och syncentrum fungerar, det normerar mot det som det finns mest av och sen är det mycket skillnader mellan färger som styr hur vi upplever dem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är så ögat och syncentrum fungerar, det normerar mot det som det finns mest av och sen är det mycket skillnader mellan färger som styr hur vi upplever dem.
Ja precis! Vi kommer troligtvis att välja NCS S-0500N då vi tror att vitt blir bra. Sedan kommer det tyvärr att skära sig lite mot köksluckorna men nu får det vara så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.