Hej alla,

Sökte mycket själv gällande höga radonhalter, hur andra löst det, kostnad etc men hittade inget relevant så postar egna erfarenheter här för andra.

- vi hade tidigare runt 1500bq i källaren som sipprade upp till 500bq på plan 1 (entréplan) och runt 2-300bq på plan 2 där vi även sover
- använder själv källaren som kontor och hobbyrum och ville gärna ta tag i det
- har ett ftx system som snurrade på max. Stängde jag av det så gick nivån upp till ca 3-3500bq. Mao så halverade ftx systemet radonhalten
- testade olika lösningar för att få bättre ventilation men då faller hela syftet med ftx
- slutade med att vi tog in en radonfirma som borrade 5 hål i grunden och drog rör till två fläktar som blåste ut radonen från grunden. Dvs skapade undertryck.
- 3 hål på ena sidan av huset, 2 hål på andra sidan huset
- nu är radonhalten nere på ca 120bq i snitt i källaren, 50bq på plan 1, obefintlig i princip på plan 2.

Pris:
70 000 för arbetet samt material
-10 000 i rut
-14000 i radonbidrag
=46 000 kr för hela kalaset.

Bor i Stockholm på en kullerstenås.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Radonet kommer då som du säkert redan vet från marken. Jag skulle, om jag var du sett till att täta betongplattan. Är det så att du har ett uppreglat trägolv någonstans så är det ju svårt att komma åt. Annars täta kring framförallt rörgenomföringar och eventuella sprickor. Vill man minska ytterligare är ett ventilerat golv från t.ex. Nivell idealiskt. Nackdelen är att du får något sämre effekt på din FTX.

Edit: eller är det även så att du har blåbetong i källarväggarna? Halterna kan då sänkas genom tätning av sprickor och målning.
 
J Johan456 skrev:
Radonet kommer då som du säkert redan vet från marken. Jag skulle, om jag var du sett till att täta betongplattan. Är det så att du har ett uppreglat trägolv någonstans så är det ju svårt att komma åt. Annars täta kring framförallt rörgenomföringar och eventuella sprickor. Vill man minska ytterligare är ett ventilerat golv från t.ex. Nivell idealiskt. Nackdelen är att du får något sämre effekt på din FTX.

Edit: eller är det även så att du har blåbetong i källarväggarna? Halterna kan då sänkas genom tätning av sprickor och målning.
Det var ingen blåbetong utan från marken. Problemet var att all golv i källaren var kaklad som jag senare även la ekparkett på som är ventilerade så att gå igenom hela plattan skulle bli ett hästjobb. Men tack för tipset. Är nog värdefullt för andra som går igenom samma
 
Hur menar du att ekparketten var ventilerad?
 
J Johan456 skrev:
Hur menar du att ekparketten var ventilerad?
Jag gissar att det är likt det golv du föreslog men parketten står på något och sen har alla lister runt golvet skarvar så att golvet under kan andas. Golvet är alltså inte uppreglat utan en "andningsmatta" under
 
L lingonsoppa skrev:
Jag gissar att det är likt det golv du föreslog men parketten står på något och sen har alla lister runt golvet skarvar så att golvet under kan andas
Ok, det hjälper ju isåfall inte mot radonet. Det du skulle behöva är mekanisk ventilation under trägolvet.
 
J Johan456 skrev:
Ok, det hjälper ju isåfall inte mot radonet. Det du skulle behöva är mekanisk ventilation under trägolvet.
Nej det kanske det inte gör. Det var inte syftet heller när vi la golvet men då visste vi inte heller att vi hade höga radonhalter. Men borrningen hjälpte som tur var
 
Förstår. Vad känner ni nu då? Känner ni att ni behöver göra mer åtgärder?
 
J Johan456 skrev:
Förstår. Vad känner ni nu då? Känner ni att ni behöver göra mer åtgärder?
Just nu är allt på topp och jag känner mig nöjd. Källaren ligger på ca 120bq i snitt och övriga plan (där vi även sover och spenderar 99% av tiden) under 50bq. Sen finns det väl alltid folk som tror att nivån bör vara noll men gissar att det är omöjligt?
 
L lingonsoppa skrev:
Källaren ligger på ca 120bq
Hu är dränering runt huset, med dränrör som går ut till en brunn och vidare exklusive stuprör/dagvatten i de brunnen
 
I Norge är dom ganska stränga vad gäller radon då det finns mycket av det här. Kraven här är under 200 bq i hemmet, och under 100bq i offentliga miljöer så som skolan.
När det byggs nya hus måste man lägga ner radonbrunn i grunden samt att det ska vara radonduk, oavsett vart du bygger.

Så 120bq i en källare där du antagligen inte spenderar hela dagen och hela natten är mer än bra nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.