Hejsan.

Vi vill ha en högspolande toalett (dvs en sådan med cisternen över huvudet) i huset och undrar var man kan köpa en sådan.
Jag har hittat http://www.freesebruno-collection.com/frameset.asp det är en sådan jag vill ha. Fast den kostar 40000:-, känns lite saftigt..
Sedan finns http://www.byggfabriken.com/ mycket bättre pris (10'), men ser inte så kul ut. Damixa har också något http://www.comforthalmstad.se/?use=shop2&cmd=showProduct&pid=5472&category=12

Finns det fler att välja på? Jag skulle vilja ha vit sits och metalldetaljer i koppar, men inget av det är ett absolut krav.

/ Fredrik
 
Skall den vara billig är det väl bara annonser och beg. butiker kvar att leta på. Nytillvekade görs nog inte i några större serier, så då lär priser dra iväg.
 
Hej !

Kolla in www.vvs.just.nu

Vi köpte våran högspolande toalett där. Bra o snabb service.
Toalocket köpte vi inte.....alldeles för dyrt....vi köpte ett på ikea....
inte 100% passform till toan ...men det funkar ;).

MVH Kindblom
 
W
Vi köpte våran på kakelpalatzet i gbg, kommer just nu inte på tillverkaren men de gör även handfat mm i äldre stil. Den var kanonsnygg, tyckte oxo byggfabrikens var ful så det blev denna, kostade runt 14000 med sitts och alla andra delar.
 
Nu vet jag ju inte vad det är du tycker är fult med byggfabrikens men vi har en sådan. Lite nyfiken på vad det är du ogillar bara.

Kan ju annars tipsa om att vi inte köpte den svarta bakelitsitsen som hörde till utan istället köpte en sits i trä på Bauhaus. Utmärkt passform. Innan vi installerade toastolen vände jag den upp och ner på ett papper och ritade av formen. Sen tog vi med den till Bauhaus och hittade en sits som passade perfekt. Byggfabriken har ju oxå ett spolrör i koppar men det köper man till och vill man inte ha det så skickar de med ett i vit plast. Vi har satt upp det så länge men ska byta så småningom.

En negativ detalj med den är att ibland kommer vattnet med sån fart att det stänker på sitsen när man spolar. Händer inte alltid men nån gång ibland.
 
  • badrum_1_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade ingen bättre bild på den men man ser ju nästan hela ;D
 
W
Sophie skrev:
Nu vet jag ju inte vad det är du tycker är fult med byggfabrikens men vi har en sådan. Lite nyfiken på vad det är du ogillar bara.

Kan ju annars tipsa om att vi inte köpte den svarta bakelitsitsen som hörde till utan istället köpte en sits i trä på Bauhaus. Utmärkt passform. Innan vi installerade toastolen vände jag den upp och ner på ett papper och ritade av formen. Sen tog vi med den till Bauhaus och hittade en sits som passade perfekt. Byggfabriken har ju oxå ett spolrör i koppar men det köper man till och vill man inte ha det så skickar de med ett i vit plast. Vi har satt upp det så länge men ska byta så småningom.

En negativ detalj med den är att ibland kommer vattnet med sån fart att det stänker på sitsen när man spolar. Händer inte alltid men nån gång ibland.
Upphängningen av behållaren är inte specielt snygg samt att allt porslin är för enkel, jag menar jag vill ha lite mera "krussidull" på porsline, kanske något veck eller en vågform etc. Sedan att vatten röret ser förd--vligt ut när det är plast gör ju inte saken bättre men det är ju säkert en lätt sak att fixa och då är den mer ok, man bör även byta väggfästet som håller röret, det är inte snyggt någon stans.
Kontentan av det hela är att vi tyckte den var för enkel i sin utformning och passade därmed inte hos oss.

Ska se om inte jag kan hitta en bild på den vi valde.
 
Sophie skrev:
En negativ detalj med den är att ibland kommer vattnet med sån fart att det stänker på sitsen när man spolar. Händer inte alltid men nån gång ibland.
Är det bara vatten som stänker upp, eller annat ?

Förresten:
Vilken fin kran till handfatet, vart hittade ni den ?

Henrik
 
Wester skrev:
Upphängningen av behållaren är inte specielt snygg samt att allt porslin är för enkel, jag menar jag vill ha lite mera "krussidull" på porsline,
Då får man nog kolla i Storbrittanien, de hade lite mera krusiduller än i Sverige på sina toaletter ( förutom på svenska herresäten, om du nu bor på ett sådant)

Henrik
 
Nej håller med om att det är en enkel modell. skulle själv kunnat tänka mig mer krusiduller på konsollerna men de går ju att byta om man hittar andra... Sen är det ju röret...vi har ju som sagt i plast nu men det är meneingen att det ska bytas mot vitmålad koppar. Fästet som inte är målat hellre satte vi upp för ett litet tag sedan i all hast...Vi hade inget från början och det medförde att efter ett tag hade trycket på vattnet gjort att röret flyttat sig. Så rätt som det var när jag stod där och spolade flög det ut ur baksidan och det forsade vatten över hela golvet! Lagom roligt!! ;D

Så fästet måste finnas där och jag vet inte vilken modell man skulle kunna ha annars.

Och angående spolningen så är det bara vatten som sprutar upp. Vi har kollat. För det är när vattnet slår mot framkanten i början av spolningen innan det hunnit ner i stolen...Någon som fattar?

Kranen köpte vi på sigro.se minns inte märket just nu. Ska kolla. Vi var tvungna att ha med tre delar eftersom det är ett gammalt handfat som redan hade tre hål. Och vi tycker det är ruskigt fint oxå...
 
W
tallmilan skrev:
Då får man nog kolla i Storbrittanien, de hade lite mera krusiduller än i Sverige på sina toaletter ( förutom på svenska herresäten, om du nu bor på ett sådant)

Henrik
Nja Italien är vår från. Noken heter tillverkaren. De gör grymma handfat oxo. Herresäte och herresäte ;)

Vi har faktiskt oxo en sådan kran, mycket fina får jag säga ;) fast vi har inte med två blandare utan ett vitt handtag.

Det lät inte kul när det plaska ut så på golvet, men skönt att ni har fått det fixat.

Angående upphängning så har våran model dolda konsoler, altså bakom tanken istället för under. Ser alltså ut som om själva röret bär upp tanken.

Det problemt med sploningen har vi faktiskt aldrig upplevt, visst den e inte direkt snålspolande men ut skätter det inte, även om det är rätt nära.
 
Jag skall bygga badrum i mitt sekelskifteshus och är på jakt efter högspolande toalett. Alla ovanstående nytillverkade alternativ ser väldigt bra ut.
Har någon erfarenhet av att renovera gamla cisterner? De har en hel del av dem på Nacka byggnadsvård. Jag har nämligen av en bekant fått en gammal toalettstol, men cisternen är utbytt till en i plast, vilket inte alls känns rätt. Är det "bara" att skära till nya packningar och måla om cisternen? Vad annat bör jag tänka på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.