Har ett litet bekymmer, har renoverat badrummet. Vi har mekanisk frånluft, så det finns ett fråndon i taket. Taket sänktes iom renoveringen och snickarna borrade hål i det "nya" taket så det hamnade lite off i förhållande till det gamla där befintlig kanal kommer ner. Hur hade ni löst kopplingen från gamla kanalen till nya donet? Dimensionen på det gamla är större än det nya och behöver något som är flexibelt iom att hålet blev lite off.

Jag tänker någon slags omvandlare och sedan någon flexibel sak, en slang? Frågan är om det får plats, avståndet mellan nya donet och gamla kanalen är inte så stort. Vore väldigt tacksam för tips!
 
  • Inuti utsnitt av tak med frånluftsdon, synlig gammal större kanal ojusterad mot ny öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig ventilationstunnel i ett badrumstak med ett icke-centrerat borrat hål och synlig damm och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Hur mycket off är det? Du måste ta reda på den dimensionen som sitter där och köpa en övergång mellan den dimensionen du vill uppnå.

Det går ofta att skjuta dom lite i sidled. Annars kan du såga ur lite i det övre taket om du kommer åt och sedan skjuta spiror så det kommer centrerat över hålet.

Passa på att rengöra kanalen också. Det verkar behövas.
 
  • Gilla
Andreasa2
  • Laddar…
ser inte ut att vara särskilt stort avstånd.
Det finns excentriska dimensionsförändringar men det verkar bli för lång bygglängd.

det bästa för att rädda taket är nog att ta ett don med samma dimension som kanalen.
Sen får du snedklippa en kanalsnutt så den träffar hålet.( glöm inte att täta invändigt eftersom gummipackningen inte sluter tätt då)
 
  • Gilla
Andreasa2
  • Laddar…
Lizzardo
Varför inte förlänga med en skjutmuff och använda samma dimension?
Är det 150?
 
Tack för era svar! Saken är den att jag har hantverkare som inte verkar veta hur de ska lösa detta. Den första bilden är deras verk när renoveringen var klar. Som tur var upptäckte jag det. Nu har de varit här igen men han kom hit med ett rör av samma dimension som donet, försökte kränga in det på något vis. Bankade på befintlig kanal med en tång för att försöka flytta på det antar jag?? Det syns lite på bilden längre upp att han varit på det.. men det gör väl inte så mycket iofs.

Nya lösningen från dom är denna: Röranslutning med tångmärken och påtvingad del utan synlig dimensionsomvandlare i en byggnadskanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var här när han grejade, jag tror att han bara tog en sån här: https://www.bauhaus.se/franluftsslang-fresh-torkskap-torktumlare-102x3000
Och fick dit den på något sätt. De påstår att de använde dimensionsomvandlare men jag kan inte se någon??

Är jag för petig eller är detta inte riktigt ok? Känns inte riktig ok.
 
Lizzardo
A Andreasa2 skrev:
Tack för era svar! Saken är den att jag har hantverkare som inte verkar veta hur de ska lösa detta. Den första bilden är deras verk när renoveringen var klar. Som tur var upptäckte jag det. Nu har de varit här igen men han kom hit med ett rör av samma dimension som donet, försökte kränga in det på något vis. Bankade på befintlig kanal med en tång för att försöka flytta på det antar jag?? Det syns lite på bilden längre upp att han varit på det.. men det gör väl inte så mycket iofs.

Nya lösningen från dom är denna: [bild]

Jag var här när han grejade, jag tror att han bara tog en sån här: [länk]
Och fick dit den på något sätt. De påstår att de använde dimensionsomvandlare men jag kan inte se någon??

Är jag för petig eller är detta inte riktigt ok? Känns inte riktig ok.
Nej det är inte ok.
Slang är djävulens påfund.

Får man inte ihop det med grejer som finns hos en välsorterad vent grossist så får man åka till plåtslagaren och specialbeställa
 
Kände lite med fingret nu, jag kan dra bak slangen så jag kommer mellan slangen och röret. Suck, vet inte vad man ska tänka men har ju svårt o lita på dom efter hur de gjorde första gången. :/
 
Hej och hå tog ner donet, slangen var bara intryckt i gamla kanalen. Ingen tätning överhuvudtaget. Ska se om jag kan få dom till o köra en bättre lösning..
 
Lite svårt att se på bilderna, men är det en inte en vind/kallvind ovanför badrummet med tanke på den åldersbeständiga plasten som verkar kika fram vid det gamla taket?

Om det är så skulle jag föreslå att din hantverkare köper ut rätt rördelar och masar sig upp på vinden och gör jobbet ordentligt. Det kan ju vara bra att ordna så att plasten/ångspärren/ångbromsen sluter tätt mot spiroröret på samma gång.
 
  • Gilla
Lizzardo
  • Laddar…
Lizzardo
Misstänker att det är byggarna själva som försöker klåpa ihop det.
Kräv att de tar dit en ventfirma som rättar till deras misstag
 
  • Gilla
Jerfed
  • Laddar…
Lizzardo Lizzardo skrev:
Misstänker att det är byggarna själva som försöker klåpa ihop det.
Kräv att de tar dit en ventfirma som rättar till deras misstag
Det stämmer, det är byggarna. Jag tog ner donet och det var fullt med silikon, så det gick inte att separera plattan man fäster på väggen och "framsidan" (kan inte namnen på prylarna) utan att skumgummit gick sönder. Misstänker att de använde silikon för att hålet blev lite för stort, det är iaf omöjligt att få skruvarna att fästa ordentligt eftersom de kommer för nära kanten av hålet. Gipset håller inte. Titta så fin slangen de tryckte upp är.

Byggdelar med överdriven silikonanvändning på ett skrivbord framför ett tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett avmonterat byggdon överdrivet täckt med vit silikon mot en badrumsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De verkar inte vilja inse att de inte kan det här. Jag har köpt totalentreprenad via Bauhaus / Badrumsvärlden men min projektledare var tyvärr inte så hjälpsam. Jag började redan igår känna av en viss irritation från hans sida, han tyckte nog jag var besvärlig. Idag ville han skicka tillbaka samma firma igen, han sa citat "jag står helt bakom (snickarens namn)" och "om han säger att det är korrekt gjort så står jag helt bakom det". Det var droppen, så då gick jag till butiken och klagade hos hans chef. Han var betydligt mer förstående och lovade att jag skulle bli nöjd. Nu kommer en riktig vvs-are och fixar det 2/1! Så det känns skönt.

Men varning för Badrumsvärlden (Bauhaus), de ger inte mycket trygghet som man kan hoppas tyvärr. Firmorna de samarbetar med är små och nyetablerade, så de kan vara lite hur som. De som drog elen och vattnet var bra, snickarna inge bra alls. Det var inte bara detta som var dåligt, det har varit flera saker arbetsledaren sagt som visade sig inte stämma.

De påstod att en vägg var full med skumisolering eftersom det fanns en del i en annan vägg, därför var den stabil nog för kakel. Jag undrade hur de kan veta det om de inte har kollat. "Det kan jag inte svara på, men (snickarens namn) har gjort massa badrum så säger han det så litar jag på det". Det gjorde inte jag, borrade i väggen. Ingen isolering. De fick ta ner och regla upp.

Det saknades lite mjukfog vid fönstret. "Han säger att det inte går att få dit eftersom fönstrets gångjärn är i vägen". Men han det gick ju bra vid andra gångjärnet?? Inser det senare och kräver att dom fixar. Killen som är här fixar det på några sekunder.

Jag ser några märken på kaklet när arbetsledaren är här, trodde det var smuts men det går inte bort så inser att det är små skador men han säger "Det där är så naturligt!" Jo tjena varför är det inte så på alla plattor då? Men det syns knappt så jag orkade inte bry mig och sa inget.

Projektledarna är väl säkert också olika, men de verkar kunna väldigt lite om det de säljer. De verkar vara främst säljare. Tyvärr fick vi en som inte tog sitt ansvar fullt ut och litade blint på dessa hantverkare. Han var inte här och kollade en endaste gång när det var problem. Han var bara här innan vi skrev på och vid slutbesiktningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lande
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.