Hej på er!

Blir inte klok på detta, tänkte koppla in en ny spis jag köpt. Den gamla var 380v som verkar ha varit kopplad som 3fas fast bara med 4 trådar? och verkar som det fattas en pinne på uttaget med. den nya spisen är häll och varmlufts ugn.

Den nya spisen kom utan sladd. Så min fråga, hur skall jag koppla in den nya spisen?

Gamla spisen:
Hand håller en 380v spisplugg med fyra pinnar och en saknad pinne, mot en parkettgolvbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elschema för 380V Bosch-spis, visar anslutningar och specifikationer som typ, volt och watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En röd anslutningsterminal med fyra kablar i en elektrisk dosa, gammal spiskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nya spisen schema:
Diagram som visar olika kopplingsscheman för elektrisk spis, märkt med spänningar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand

Mvh
Martin
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
J Josth skrev:
Den nya spisen behöver även nollan, annars går den sönder. Den gamla gick bara på 3-fas och jord utan nolla. Troligen behöver nollan dras fram till uttaget från husets el-central.

Finns mycket skrivet på: [länk]
Är inte alternativ 3 230V utan nolla?
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Det tredje schemat på den nya spisen är tre faser utan nolla.
 
Kolla uttaget och se efter om nollan är framdragen,är den inte det så kan man till nöds koppla om i centralen och köra den på två faser och nolla. Men bäst är det Josth föreslog.

3 230 utan nolla????
 
E elmont skrev:
Kolla uttaget och se efter om nollan är framdragen,är den inte det så kan man till nöds koppla om i centralen och köra den på två faser och nolla. Men bäst är det Josth föreslog.

3 230 utan nolla????
Kollade i kontakten nu och ser ut såhär:
En hand håller en öppen elektrisk kontakt med synliga ledningar utan ansluten nolla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så troligen måste man hit med en elektriker och dra fram en nolla tänker jag?

Mvh
Martin
 
Martin_opell Martin_opell skrev:
Kollade i kontakten nu och ser ut såhär:
[bild]

Så troligen måste man hit med en elektriker och dra fram en nolla tänker jag?

Mvh
Martin
Ja, du behöver nolla. Att koppla om i centralen tycker jag är ett mindre bra förslag då nollan ska vara blå.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Är inte alternativ 3 230V utan nolla?
Svaret på TS fråga har ju kommit fram. Men jag tänkte ändå kommentera detta. Alternativ 3 är trefas 230V utan nolla. Det kan man hitta i många Norska hus men inte i Sverige. Här har vi bara 400 V huvudspänning.
 
  • Gilla
maccall och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Svaret på TS fråga har ju kommit fram. Men jag tänkte ändå kommentera detta. Alternativ 3 är trefas 230V utan nolla. Det kan man hitta i många Norska hus men inte i Sverige. Här har vi bara 400 V huvudspänning.
Kan/får man inte koppla så sålänge tills TS fått hem en elektriker som dragit fram en nolla?
 
A Avemo skrev:
Alternativ 3 är
J Johan456 skrev:
Ja, du behöver nolla. Att koppla om i centralen tycker jag är ett mindre bra förslag då nollan ska vara blå.
aha okej, Tack för svaret! :) Bara ringa en elektriker, centralen sitter max 1m ifrån spisen på andra sidan väggen.

Mvh Martin
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Kan/får man inte koppla så sålänge tills TS fått hem en elektriker som dragit fram en nolla?
Det kan man men spiselementen kommer då få 400V och gå sönder. Det är nog bäst att invänta elektriker.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Kan/får man inte koppla så sålänge tills TS fått hem en elektriker som dragit fram en nolla?
1. Enligt alternativ 3 alltså trefas 230V utan nolla kan man inte koppla i Sverige.

2. Kopplar man in det trefas i befintligt uttag utan nolla kommer spisen troligen att gå sönder. Om man har tur och den inte går sönder så kommer den i alla händelser inte att fungera.

3. Man kan men får absolut inte koppla nollan till jordledaren i dosan. Så gör man inte ens tillfälligt. TS spis i TS uttag kan man inte koppla in utan att öppna och ändra i centralen.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.