Hej!

Nån som vet ungefär vilken nyans som är nära färgnyansen på gipsskiva? Tycker den är rätt läcker och skulle vilja testa i ett rum.

Färgen skiftar ju säkert friskt mellan olika fabrikat och batchar, men jag tänker mig på ett ungefär vad man ska leta efter.
 
En gipsskiva är väl neutralt grå och borde heta ungefär
Ncs: s2000n
Jag har s1000n på flera väggar och de är ljusare.

Öka siffran med 500 för mörkare och minska för ljusare ton.
 
BirgitS
Om du har en bit av en gipsskiva kan du ta med den till en färgaffär så kan de skanna den och få fram vad du ska ha för färgbrytning
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du har en bit av en gipsskiva kan du ta med den till en färgaffär så kan de skanna den och få fram vad du ska ha för färgbrytning
och har du ingen bit borde du kunna få en skräpbit på närmaste bygge.
 
Alfredo Alfredo skrev:
och har du ingen bit borde du kunna få en skräpbit på närmaste bygge.
Ett litet sidospårs-tips :
På återvinningsstationen är det lätt att få tag på små och stora spillbitar av t.ex. gipsplattor, plywood, OSB och mycket annat.
Det kommer hela tiden hantverkare och slänger överblivet från deras arbetsplatser, så det är bara att be att få innan de slänger det i containern.

En gång fick jag dessutom tag på en fin plaskdamm till småbarnen i släktens fritidsstuga:
Blå plastplaskdamm för barn i form av en båt placerad på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ett litet sidospårs-tips :
På återvinningsstationen är det lätt att få tag på små och stora spillbitar av t.ex. gipsplattor, plywood, OSB och mycket annat.
Och för att fortsätta sidospåret så "får" man inte ta med sig något sådant därifrån. På vissa stationer bevakas man noga för att förhindra sådana tilltag. Andra bryr sig inte lika mycket. En skräpbit gipsskiva borde dock gå att smuggla ut även från de mest gestaopoövervakade återvinningsstationerna.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och för att fortsätta sidospåret så "får" man inte ta med sig något sådant därifrån. På vissa stationer bevakas man noga för att förhindra sådana tilltag. Andra bryr sig inte lika mycket. En skräpbit gipsskiva borde dock gå att smuggla ut även från de mest gestaopoövervakade återvinningsstationerna.

Fast pratar man med den som ska slänga och lastar direkt från dennes bil/släp så kan inte personalen säga något.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och för att fortsätta sidospåret så "får" man inte ta med sig något sådant därifrån
Men om en person lämnar något till en annan, och det är något som aldrig varit slängt i containern, så borde det väl vara OK rent rättsligt?
Eller får jag inte ens bjuda en annan besökare på en pris snus?

J jonko skrev:
Fast pratar man med den som ska slänga och lastar direkt från dennes bil/släp så kan inte personalen säga något.
Precis så jag menar ja. Någon som har några invändningar?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Någon som har några invändningar?
Jag har inga invändningar mot något här. För den som eventuellt inte känner till reglerna är det dock kanske bra att tänka på att det inte bara är att "rota runt" hur som helst. Ser man en dumpad bit gips som man vill ha kan det därför vara smart att försöka komma över den lite "diskret". Tigger man till sig den innan den faktiskt slängs kan det orimligen vara något problem. Om nu inte den aktuella kommunen råkar ha ett lokalt tiggeriförbud på ÅVC förstås. :surprised:
 
Alfredo Alfredo skrev:
ag har inga invändningar mot något här. För den som eventuellt inte känner till reglerna är det dock kanske bra att tänka på att det inte bara är att "rota runt" hur som helst.
Du vill visst inte förstå vad jag skrev:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det kommer hela tiden hantverkare och slänger överblivet från deras arbetsplatser, så det är bara att be att få innan de slänger det i containern.
Det har aldrig varit fråga om att "rota runt!"
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du vill visst inte förstå vad jag skrev:
Verkar vara ett ömsesidigt problem i så fall här. Min intention var inte att kritisera dig på minsta sätt. Ber om ursäkt om det uppfattades så!

Jag ville bara att den som eventuellt inte var medveten om det skulle få information om att det finns regler som kanske inte är uppenbara kring att plocka med sig en spillbit gips hem.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.