Vi har köpt i en nystartad bostadsrättsförening.
Det finns inget lägenhet och medlemsförteckning startat.
Hur går man tillväga för att göra det?
Finns det mallar man kan använda för registrering?
 
B BadankanSören skrev:
Vi har köpt i en nystartad bostadsrättsförening.
Det finns inget lägenhet och medlemsförteckning startat.
Hur går man tillväga för att göra det?
Finns det mallar man kan använda för registrering?
Det måste finnas. Hur vet ni annars vilken bostadsrätt ni köpt? Gissar att det inte står "lägenheten uppför trappan till höger" i kontraktet ;)
Skulle detta mot förmodan inte finnas skulle kan inte bara upprätta en utan ta kontakt med dem som byggt föreningen och kräv att de löser det. De måste ju säkerställa att rätt person köpt rätt lägenhet, så inte föreningen sitter med svarte Petter.

Om du är intresserad av hur skatteverkets system fungerar kan du läsa här om hur man räknar: https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...enhetsregistret/registrets-innehall/#faq=ca9f
 
Finns det inget register, så finns det inga bostadsrätter. Hoppas du inte betalat ännu.
 
Läs föreningens stadgar för vad som gäller, men styrelsen är ansvarig för att det finns en förteckning. Ibland lägger man över detta på en redovisningsfirma. Fråga styrelsen vad som gäller.
 
B BadankanSören skrev:
Vi har köpt i en nystartad bostadsrättsförening.
Det finns inget lägenhet och medlemsförteckning startat.
Hur går man tillväga för att göra det?
Finns det mallar man kan använda för registrering?
Jag tror du får förklara lite utförligare? Har du bara köpt en bostadsrätt eller sitter du själv i styrelsen och undrar över hur ni ska arbeta?

Har du bara köpt en bostadsrätt tror jag nog att föreningen/styrelsen har någon form av register/förteckning över medlemmarna och vilken bostadsrätt var och en äger. Blir väldigt svårt att exempelvis hantera årsavgifter annars. Som "enbart" boende/medlem brukar man aldrig behöva fundera över administrativa frågor som "medlemsförteckning".

Vad menar du med "Finns det mallar man kan använda för registrering"? Vem tänker du ska använda mallarna och vilken typ av registrering syftar du på?
 
C
Kravet på lägenhets- och medlemsförteckning framgår av bostadsrättslagens 9 kap, § 8 - 11: https://lagen.nu/1991:614#K9P8S1

Medlemsförteckningen ska innehålla uppgift om
  1. varje medlems namn och postadress,
  2. tidpunkten för medlemmens inträde i föreningen, och
  3. den bostadsrätt som medlemmen har

Lägenhetsförteckningen skall för varje lägenhet ange
  1. lägenhetens beteckning, belägenhet, rumsantal och övriga utrymmen,
  2. dagen för Bolagsverkets registrering av den ekonomiska plan som ligger till grund för upplåtelsen,
  3. bostadsrättshavarens namn, samt
  4. insatsen för bostadsrätten.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror du får förklara lite utförligare? Har du bara köpt en bostadsrätt eller sitter du själv i styrelsen och undrar över hur ni ska arbeta?

Har du bara köpt en bostadsrätt tror jag nog att föreningen/styrelsen har någon form av register/förteckning över medlemmarna och vilken bostadsrätt var och en äger. Blir väldigt svårt att exempelvis hantera årsavgifter annars. Som "enbart" boende/medlem brukar man aldrig behöva fundera över administrativa frågor som "medlemsförteckning".

Vad menar du med "Finns det mallar man kan använda för registrering"? Vem tänker du ska använda mallarna och vilken typ av registrering syftar du på?
hej tack för svar!
Han som skapade brf:en (han ombildade sin villa till lägenheter) visste/vet inte vad det innebär att ha en brf och har inte gjort rätt från början så vi saknar ganska många delar framförallt lägenhetsförteckning som ska till Skatteverket,Bolagsverket. Jag hittar bara vad det är dom ska ha enligt bostadslagen men det framstår ingenstans hur man skickar det, ex om man kan skicka in en blankett med uppgifterna perlägenhet eller skickar man bara en egen pdf eller hur går man tillväga rent styrelsemässigt?
 
C cpalm skrev:
Kravet på lägenhets- och medlemsförteckning framgår av bostadsrättslagens 9 kap, § 8 - 11: [länk]

Medlemsförteckningen ska innehålla uppgift om
  1. varje medlems namn och postadress,
  2. tidpunkten för medlemmens inträde i föreningen, och
  3. den bostadsrätt som medlemmen har

Lägenhetsförteckningen skall för varje lägenhet ange
  1. lägenhetens beteckning, belägenhet, rumsantal och övriga utrymmen,
  2. dagen för Bolagsverkets registrering av den ekonomiska plan som ligger till grund för upplåtelsen,
  3. bostadsrättshavarens namn, samt
  4. insatsen för bostadsrätten.
Hej tack för svar!
Ja det har jag hittat, men hur skickar man in uppgifterna? Egen pdf eller finns det nån blankett man ska fylla i med uppgifterna?
Han som startade föreningen vet inte vad han har gjort eller hur man ska göra.
 
H hempularen skrev:
Finns det inget register, så finns det inga bostadsrätter. Hoppas du inte betalat ännu.
Alltså, Det finns ett lägenhetsregister i den ekonomiskaplanen lgh nr 1,2,3,4 men inte nått till Skatteverket dom vill ju ha ex 1101,1201 osv hur ”skapar” man det så det blir korrekt.
 
Det står i länken jag la i mitt inlägg. Man räknar entrédörren från vänster per våningsplan om jag inte minns fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.