lärjungen
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är så det brukar vara i de flesta föreningar.
Styrelsen består av ett gäng gamla gubbar som ägnar sig åt inbördes beundran. Sedan filosoferar de, -"vilket jäkla arbete vi lägger ner, och vad får vi för det? Inte mycket kan vi säga"! Sedan fortsätter dansen kring köttgrytan.
Står du brevid och gnäller, istället för att agera, är det ditt fel att inget händer.
Kanske lite OT, men är det inte just det som är lite av problemet? Dvs nästan ingen av den yngre generationen är villig att sitta med i styrelsen, men man klagar ändå på besluten som tas där. Om fler lite yngre kunde tänka sig att ta över rodret skulle man ju samtidigt få mer att säga till om (y)
 
L lordi skrev:
Tyvärr måste de ju gå upp med rören någonstans om det nu ska passera en dörr till vänster. Däremot så är uppgången mellan fönstren onödig.

Jag hade dragit längs golv, och gått upp på ett ställe nära fönstret, så det täcks av gardin. Det finns ett koppel som tillåter att man drar rören bakom den vänstra radiatorn, och behöver inte passera under den.
Om man sen målar rören i samma kulör som väggen, så tycker jag det brukar bli rätt bra faktiskt.
Dom tog bort rören på väggen så nu går dom ner vid hörnet mellan vänstra fönstret och balkongdörren fast dom går under elementen, tanken är att jag ska måla rören och så kanske det blir en o annan klängväxt ;)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Kanske lite OT, men är det inte just det som är lite av problemet? Dvs nästan ingen av den yngre generationen är villig att sitta med i styrelsen, men man klagar ändå på besluten som tas där. Om fler lite yngre kunde tänka sig att ta över rodret skulle man ju samtidigt få mer att säga till om (y)
Jo så är det
 
JanneJanne123
lärjungen lärjungen skrev:
Kanske lite OT, men är det inte just det som är lite av problemet? Dvs nästan ingen av den yngre generationen är villig att sitta med i styrelsen, men man klagar ändå på besluten som tas där. Om fler lite yngre kunde tänka sig att ta över rodret skulle man ju samtidigt få mer att säga till om (y)
Nja, problemet är väl att man blir intvingad i någon slags föreningsverksamhet bara för att man vill köpa en lägenhet. BRF som boendeform känns väldigt förlegad.
 
Hur skulle det annars organiseras? Det finns ju ägarlägenheter, men även då måste ju de gemensamma delarna hanteras på liknande sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Men köper man lägenhet i en BRF måste man vara införstådd med vad det innebär? Det är inte så ansträngande att gå på ett möte per år för att få en lägeskontroll och vara med och rösta om nya beslut etc.
 
Och bor man i hus kanske man har en vägförening.
 
R RiKr skrev:
Men köper man lägenhet i en BRF måste man vara införstådd med vad det innebär? Det är inte så ansträngande att gå på ett möte per år för att få en lägeskontroll och vara med och rösta om nya beslut etc.
Det är också ett problem, med närvarofrekvensen på årsstämmorna. Men ett väldigt allvarligt problem att så få kan tänka sig att engagera sig i styrelsearbete.

Här där jag är konsult nu, så är jag en "äldre mentor" i en grupp med unga ingenjörer från hela världen. Många av dem har nyligen kommit hit på arbetsvisum, och köper bostadsrätter. Jag får ofta hjälpa dem med att förstå vad det är de skriver på. Och jag brukar plädera för att de MÅSTE gå på föreningsstämmorna. Vilket iofs. kan vara knepigt, de flesta kan ingen svenska och lär sig inte svenska (alla samtal här förs på engelska).
 
Staffans2000
Z Zanbruz skrev:
i våran förening så är det en kvinna som styr och ställer, det är i stort sett lika mycket kvinnor som män.
I det här fallet när jag upptäckte rören så kontaktade jag styrelsen så dom var och kollade, jag brukar säga min mening trots att jag inte går på möten som är typ en gång om året
Gubbar eller gummor, spelar ingen roll. Resultatet blir detsamma. Men att låta ett gäng geriatriker helt på egen hand bestämma över en så viktig sak som din bostad, är ansvarslöst. Dessutom klagar du på deras insats, men är inte beredd att göra något åt det, annat än att just klaga.
Så istället för att bli sur för att vi inte helt håller med dig, är det dags att du visar ditt intresse för styrelsen, så vore det sjutton om du inte blir inröstad när det är dags. Det är faktiskt ganska intressant och ibland skrämmande att se vad som diskuteras och beslutas i "lönndom".
 
Z Zanbruz skrev:
Dom tog bort rören på väggen så nu går dom ner vid hörnet mellan vänstra fönstret och balkongdörren fast dom går under elementen, tanken är att jag ska måla rören och så kanske det blir en o annan klängväxt ;)
Skönt att det blir en snyggare dragning(y).
Jag (tydligen i motsats till många här) tycker inte du ska måla dom kromade rören.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
problemet är väl att man blir intvingad i någon slags föreningsverksamhet bara för att man vill köpa en lägenhet.
Problemet kanske är att man tror man köper en lägenhet när man i verkligheten köper ett medlemskap och en andel i en förening, med skyldigheter och rättigheter. En av rättigheterna är normalt nyttjanderätt till en lägenhet. Skyldigheterna funderar de flesta antagligen sällan kring.
 
  • Gilla
Karlia och 4 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Skönt att det blir en snyggare dragning(y).
Jag (tydligen i motsats till många här) tycker inte du ska måla dom kromade rören.
Det är inte kromade rör.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte kromade rör.
Är det förzinkade?
 
JanneJanne123
Alfredo Alfredo skrev:
Problemet kanske är att man tror man köper en lägenhet när man i verkligheten köper ett medlemskap och en andel i en förening, med skyldigheter och rättigheter. En av rättigheterna är normalt nyttjanderätt till en lägenhet. Skyldigheterna funderar de flesta antagligen sällan kring.
Ja det är helt obegripligt vad folk betalar för att få ingå i en förening med massa maktgalna pensionärer. Jättekul för er som älskar denna gemenskap, men uppenbarligen är inte alla intresserade av detta givet merpartens ickeengagemang i styrelsearbetet.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
uppenbarligen är inte alla intresserade av detta givet merpartens ickeengagemang i styrelsearbetet.
Då borde de nog fundera på vad de köper innan köpet. Men helt OT så slut från min sida om detta.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.