Har dragit igång köksrenovering och pysslar just nu med lite planering och håltagning där el ska komma upp från källaren. Vi har kikat på Smegs frisåtende spisar, 90cm breda. Typ https://www.smeg.se/product/c92ipx9/.
Tyvärr verkar det inte finnas mycket utrymme bakom dessa för att placera ett perilex-uttag direkt bakom spisen.

Har mailat smegs kundtjänst som rekomenderar att antingen placera uttaget i intilliggande skåp eller att gå ut
Att gå in i skåpet bredvid undviker jag om möjligt. Ska ha ikeaskåp med draglådor så det känns som att det kan bli tight där inne ändå.

Smegspisen står på ben som är ca 10 cm höga. Kan man bara dra ut ett rör nära golv och placera ett utanpåliggande uttag alldeles nere vid golvet? Eller är det dumt/olämpligt? Eller bör jag bara släppa ut ett rör och köra kabel med fast anslutning? Fullt möjligt i så fall att placera en utanpåliggande kopplingsdosa nere i källartaket där spiskabeln ansluts och dragavlastas och sedan sneddas upp i slang genom träbjälklaget.

Eller en helt vanlig infälld apparatdosa en dm ovan golv upp bara släppa ut spiskabeln neråt längs väggen. Måste väl också dragavlastas på något sätt då?

Någon annan som har installerat en smeg-spis och kan dela med sig av hur ni löst det?
 
Redigerat:
Åsa Lund
De flesta vitvaror brukar ha ett urtag baktill, nere vid golvet, för att kunna dra avlopp förbi. Den platsen borde funka för eluttaget?
 
Sätt det med utanpåliggande dosa så nära golvet det går, perilex är ca 8-9 cm breda så det får plats. Se till att vända det så kontaktens kabel kommer ut på sidan.
 
  • Gilla
pontus.norell
  • Laddar…
Ett Perilexuttag ryms bakom IKEAs lådor om det sätts infällt i en kopplingsdosa.
 
Finns ingen plats bakom dom spisarna, sätt en dosa i skåpet bredvid och gör en fast anslutning, det får plats i bakom lådan. Du kan alltid jacka ur bakstycket på skåpet om du behöver en cm till.
Dom drar rätt mycket ström dom spisarna, över 15kw men det brukar fungera på bef spismatning 3*16a om man har i bakhuvudet att man inte kan köra alla ugnar och plattor samtidigt.
 
Spisen drar 15,4kW, det är 3-fas 22A det. Undersök med tillverkaren vad de rekommenderar för avsäkring. 20 eller 25A kan krävas, då kör du fast installation i dosa i skåpet bredvid. Detta är ett typfall då 3x16A och Perilex sannolikt fungerar men ledningarna och uttaget kan sannolikt få en hög kontinuerlig belastning vilket är olämpligt. En dvärgbrytare på 16A ska klara 1,13x16A=18A i över en timme. Det innebär inte att man ska dimensionera för det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för flera bra tips. Det där med effekten var något jag klart hade underskattat. Hade hoppats att 3x16A skulle räcka till men nu känns det som att denna spis egentligen kräver att vi säkrar upp och då lär vi ju uppgradera abonnemanget. Känner jag frugan rätt så kommer hon ändå att vilja brassa på med de dubbla ugnarna och alla plattorna om möjligheten finns :p

Antingen en 60cm Smeg, eller en annan 90cm. Byter vi till 60cm får jag fila lite planlösningen bara. Som tur är har vi inte beställt stommarna ännu.
Annars, om vi istället väl exempelvis https://www.smeg.se/product/c9imx9-1/ som också är 90cm men med bara en ugn så är totaleffekten 10,6 kW. Då räcker det väl med 3x16A? sqrt(3)*400*16=11085 W
 
Abonnemang... har du 3x16A, är det en lgh?
 
J Johan456 skrev:
Abonnemang... har du 3x16A, är det en lgh?
Nej villa men nätavtalet heter 3x16A ( Gävle energi)
 
Ok, jag tycker generellt inte att man ska dimensionera sitt abonnemang efter sin spis. Men kolla med Smeg vad de säger om avsäkring, fungerar det med dvärgbrytare 16A så kör på. Vill de ha 20A så ska man nog fundera lite. Sen är det ju inte så sannolikt att alla de lasterna går samtidigt på full effekt.
 
Hemmakatten
16A låter lite för en villa.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
16A låter lite för en villa.
Ja kanske det.
Kikar jag in på säkringarna vid elmätaren så står det faktiskt 25 på dem. Abonnemanget jag har heter dock 16A. Ska jag uppgradera abonnemanget hos nätägaren så kostar ett 25A ytterligare 3000:- per år.

Tilläggas bör att huset har fjärrvärme så varken värme eller varmvatten belastar elen nämnvärt. Ursprungligen hade huset direktverkande el och hade då dubbla centraler och dubbla elmätare. Den mätare som hörde till uppvärmningen är nu nerplockad och centralen är tömd. Belastningen och behovet just nu är alltså främst belysning och apparater
 
Åsa Lund
Hade jag haft 25A säkringar på ett 16A abonnemang så hade jag låtsats som det regnade...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…

Bästa svaret

I och med att benen är 10cm höga så är det enklaste väl att sätta en dosa på väggen eller golvet på den höjd som går fri. Att dra ledningen direkt genom golvet skulle jag undvika, det är ju mindre bra att ha ett öppet hål till trossbotten under spisen där det kan rinna både vatten och fett beroende på vad som kokar över. Om du ändå vill göra kopplingen i källaren så skulle jag sätta ett rör i genomföringen som sticker upp så långt som möjligt och täta mot golvet så att eventuellt läckage antingen går ut på golvet eller raka vägen genom röret ned i källaren. (Lite beroende på vad du har under, gietvis...)
 
Återkopplar hur detta gick.
Problemet blev ett icke-problem.

Packade upp spisen, monterade benen och justerade upp så den hamnade i nivå med bänkskivan. Det var ganska mycket som behövde justeras upp så plötsligt hade jag 14-15cm mellan golv och undersida spis. Inga problem med att få plats med ett utanpåliggande eluttag mellan golv och spis alltså.
Det kommer inte heller att vara några problem att lägga sig på golvet och dra ur kontakten vid behöv utan att behöva flytta spisen heller (så länge man inte har biceps som Magnus Samuelsson).
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.