Jag har fått en mindre nybyggnad installerad med el av en välrenommerad firma med behörighet. I installationen ingår ett antal elradiatorer av typen oljefyllda 400 V. I samband med målningsarbeten tog jag ner en radiator och noterade att jordledningen inte var ansluten. Vid kontroll av övriga radiatorer noterade jag att det var lika på alla. Uppenbarligen inget misstag för jorden var snyggt parkerad på en separat plint. Innan jag ringer firman och tar upp detta skulle jag vilja ha lite mer kunskap. Finns det tillfällen då man i te ansluter jorden? Isåfall när och varför. Intill elementen sitter jordade uttag. Jag kan inte se att elementen är dubbelisolerade. Vad säger sakkkunskapen?
 
Vad säger installationsanvisningarna för radiatorn? Finns det anslutning för jord?
 
L lordi skrev:
Vad säger installationsanvisningarna för radiatorn? Finns det anslutning för jord?
Ja det för anslutning för jord och anvisningarna visar att den skall jordas i en figur men står inget inte om att den inte skall skall eller inte alltid behöver jordas. Hittar inget om att den skulle va dubbelisolerad Skall fråga elektrikern när han är här påmå dag igen men ville få lite kunskap inför dialogen
 
Det finns ju en viktig regel att man inte får blanda jordat och ojordat i samma rum. Samtidigt får man inte installera ojordat vid nybyggnad eller ombyggnad av elanläggningen.

Om dessa radiatorer finns i ett nybyggt rum så är det solklart att de skall vara jordade. Om de finns i ett rum som byggts ut så att det finns äldre ojordade uttag i rummet, så kommer man in på lite hårklyverier. Är detta en ombyggnad eller en mindre komplettering av elanläggningen. Är det en ombyggnad, så skall samtliga uttag jordas i rummet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är alltså rummet i sig som styr. Att radiatorn är avsedd att skyddsjordas har ingen betydelse annat än att den ska inte skyddsjordas i gamla isolerade rum utan jord. Man kan dock anse det onödigt, olämpligt och kanske t.o.m otillåtet att välja en skyddsjordad variant istället för en dubbelisolerad variant här. Men samtidigt, om det handlar om en nybyggnad, då ska radiator och uttag vara skyddsjordade så du får börja med att kolla hur de tänkte map detta.
 
  • Gilla
orienterarn
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns ju en viktig regel att man inte får blanda jordat och ojordat i samma rum. Samtidigt får man inte installera ojordat vid nybyggnad eller ombyggnad av elanläggningen.

Om dessa radiatorer finns i ett nybyggt rum så är det solklart att de skall vara jordade. Om de finns i ett rum som byggts ut så att det finns äldre ojordade uttag i rummet, så kommer man in på lite hårklyverier. Är detta en ombyggnad eller en mindre komplettering av elanläggningen. Är det en ombyggnad, så skall samtliga uttag jordas i rummet.
Det är nybyggnad, alla uttag är jordade
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är alltså rummet i sig som styr. Att radiatorn är avsedd att skyddsjordas har ingen betydelse annat än att den ska inte skyddsjordas i gamla isolerade rum utan jord. Man kan dock anse det onödigt, olämpligt och kanske t.o.m otillåtet att välja en skyddsjordad variant istället för en dubbelisolerad variant här. Men samtidigt, om det handlar om en nybyggnad, då ska radiator och uttag vara skyddsjordade så du får börja med att kolla hur de tänkte map detta.
Det är som sagt nybyggnad så jag ser inga skäl alls att INTE skyddsjorda. Jag får fråga om de alls tänkte här
 
Ja, då alla uttag är skyddsjordade så har de gjort ett allvarlig fel att inte även skyddsjorda radiatorerna. Det kan vara en tankevurpa då frågan ifall radiatorer i gamla rum ska vara jordade eller ojordade har varit luddig genom åren, och de trodde kanske att gamla regler gällde även nya rum i detta avseende.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, då alla uttag är skyddsjordade så har de gjort ett allvarlig fel att inte även skyddsjorda radiatorerna. Det kan vara en tankevurpa då frågan ifall radiatorer i gamla rum ska vara jordade eller ojordade har varit luddig genom åren, och de trodde kanske att gamla regler gällde även nya rum i detta avseende.
Såvitt jag förstått sv dina och andras svar så finns i get skäl, så nån tankevurpa är det allt! Undrar om det finns fler sådana.
 
Är det en riktig elfirma som varit framme? Låter som en helt orimlig miss, från någon med en tillstymmelse till kunskap iniom området.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är det en riktig elfirma som varit framme? Låter som en helt orimlig miss, från någon med en tillstymmelse till kunskap iniom området.
Det är en större firma som varit 30+ år i branschen!
 
Du kanske kan göra ett test på vad EKP, EFR ... m.fl trebokstavskoder innebär i praktiken så du inte blir så förvånad som hempularen ovan. Finns nog ingen anledning att använda förskönande omskrivningar som tankevurpor de gjorde säkert som de brukar och av vana från något typfall.
 
GK100 GK100 skrev:
Du kanske kan göra ett test på vad EKP, EFR ... m.fl trebokstavskoder innebär i praktiken så du inte blir så förvånad som hempularen ovan. Finns nog ingen anledning att använda förskönande omskrivningar som tankevurpor de gjorde säkert som de brukar och av vana från något typfall.
EKP, EKR?
 
Det betyder att du ska ringa en välrenommerad elfirma, inte en stor, liten, registrerad hos elsäkerhetsverket eller egenkontrollprogram, utan en som har ett gott rykte om att göra bra jobb.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.