T
Som sagt, vi får väl se om någon på forumet har fått ersättning från sin garbo försäkring.
 
Redigerat:
  • Gilla
Danne 1350
  • Laddar…
Danne 1350 Danne 1350 skrev:
Hej!
Först och främst kolla upp detaljplan till tomten från hem kommunen.
I detaljplan står vilket sort hus får ni bygga. Tänk på höjd, byggarea i kvm , taklutning.O.S.V.
Ta reda på hur mycket kostar:
1*Vatten och avlopp anslutning.
2*El
3*Fiber/telefon
4*Bygglov
5*Nybyggnadskarta pris
6* Ustakning och lägeskontroll pris.
7*Tomt schakt (Markarbete)

- Sedan välja ett hus från någon hustillverkare och begära något SK kalkyl med ca pris.
- Kolla upp med Banken om byggnadskreditiv.
- På så sätt kan du jämföra ditt framtid hus hos olika hustillverkare.

Hjältevadhus fick Årets nollfelsaktör 2019 från den stora försäkring / husbesiktning GAR-BO.
[länk] kolla längs ner i deras hemsidan.

Vi har valt Hjältevadshus Solid 194 high ca 200 m2 (bra pris på huset i storlek i m2) enligt vår detaljplan.
*Priserna stämmer inte med katalogen när det gäller Stockholm. Skillnaden är mellan 80,000 till 100,000.
*Grunden är från isolergrund med 20 år garanti.
*Här kommer info om grunden : [länk].
- Hjältevadshus har generalentreprenad avtal vilket du är byggherren och skriver avtal med markentreprenad samt övriga entreprenad, vilket det är något billigare än totalentreprenad.
- Skulle ni beställa 1½ plan eller 2 plan hus så det blir att ni ska få nyckelfärdig till nedervåning och helt isolerad på övre plan, men de har förslag till andra entreprenad som kan bygger andra våningen.
- Vi är nöjda med vår avtal och de har GAR-BO försäkring i hela byggprocess.
- Begära referenser från hustillverkare vilket vi har gjort det och folk var nöjda.
**De håller sin tidsplan. 25 veckor minus 4 veckor sommar semester.
- Alla hustillverkare har problem till och från vilket vi strunta i det.
- Vi kommer satsa ca 6 miljoner (hus+tomt). Efter hela bygget så kommer huset att värderas runt 7,5 M direkt.Enligt vår mäklare.

Liknade hus på Smålandsvilan med 184 M2 var samma pris och lite dåligt planlösning och samma grund. (då blev nej)
Tidsplan var 25 veckor minus 4 veckor sommar semester.

LB-hus är bra och de bygger både våningar samt plattan på marken men deras standard hus och material var enkelt och priset var för högt ändå, skulle man ändra på hus materialen då notan skulle ändras mycket.
Tidsplan 38 veckor minus 4 veckor i juli.

Tänk på lånet som du ska betala tillbaka.


Lycka till.
Tack för ett informativt svar! 1,5 planshus tänker vi oss. Tittar på spira och Lb-hus motsvarande runt 150-170 kvm.
Hjältevadshus verkar vara något billigare men samtidigt så är det inte så konstigt då de bygger på olika sätt. Vi har inte jämfört vartenda tillvalen och standard än. Vi pratade med vår granne som är mäklare och han berättade att han har varit med om när hustillverkare har gått i konkurs och där familjerna varit mitt uppe i bygget och höll på att sälja sitt befintliga hus under tiden. Det blev kaos och familjerna tappade mycket pengar. Hjältevadshus har gått över 30 miljoner minus det här året och mäklaren berättade att Vdn och försäljningschefen fått gå. Det verkar lite oroligt i företaget. Han rekommenderade att vi inte skulle bygga med dem när siffrorna var så dåliga. Vi ska boka möte med säljaren ändå men vi vill ha en säkerhet på att vi inte drabbas om de går i konkurs.
Om man bygger ett hus och det inte blir noll fel när man får nyckeln så rättar hustillverkaren väl till det? Har läst att man har minst 2 års garanti.
 
T Thomas' skrev:
Hej!

Jag bor ett nytt Hjältevadshus, skriv ner frågor så ska jag försöka besvara dom.
Hej,

Tack snälla!

* det som bekymrar oss mest nu är deras ekonomin. Kollade ni upp den innan ni byggde?
* var huset slutmålat?
* blir det skarvar, lister mellan rummen, eller är golvet flytande?
* tog ni släta innertak?
* kunde man välja bort lister i taket?
* vad betalde ni för grunden?
* ingick trappan till övervåningen?
* stämde kalkylen?
* måste man gå ner i grunden för att se att det inte är några problem? Tänker på fläkten och möss osv. I mina föräldrars gamla hus med torpargrund så gick pappa ner några gånger per år.
* får man rita om köket?
* har ni ett spira? Hur upplevs förvaringen?
 
T
L Lillan1986 skrev:
Hej,

Tack snälla!

* det som bekymrar oss mest nu är deras ekonomin. Kollade ni upp den innan ni byggde?
* var huset slutmålat?
* blir det skarvar, lister mellan rummen, eller är golvet flytande?
* tog ni släta innertak?
* kunde man välja bort lister i taket?
* vad betalde ni för grunden?
* ingick trappan till övervåningen?
* stämde kalkylen?
* måste man gå ner i grunden för att se att det inte är några problem? Tänker på fläkten och möss osv. I mina föräldrars gamla hus med torpargrund så gick pappa ner några gånger per år.
* får man rita om köket?
* har ni ett spira? Hur upplevs förvaringen?
Hej!

Många frågor, så jag svarar lite kortfattat på dom.

* Nej, vi kollade inte upp dom speciellt mycket mer än andra. När vi började med allt (säljare osv) så var inte hvh i denna ekonomiska kris. Sedan kände jag mig speciellt inte orolig då man betalar först när huset står på plats. Men jag vill inte råda er. Ni måste ta beslutet själva. Men lägg ner energi på det om ni är oroliga, så ni känner att ni kommit fram till rätt beslut.

*Vi valde bort målning helt, då det är orimligt dyrt från hvh att få det målat. Huset kommer då grundmålat.

*Skarv blir det bara mellan vardagsrum/kök samt vardagsrum/hall. Inget man tänker på eller som man stör sig på.

*Vi kunde ej välja släta innertak, men min sambo skulle bestämt ha det. Men som andra sa till, dom ville också ha släta innertak, sen tänker man inte på det efter någon vecka. Samma sak för min sambo. Inget som stör henne längre.

*Ja, men vi gjorde ej det.

*Grunden kostade 270.000kr

*Ingen trappa ingår, men jag råder er att köpa till direkt. Dyrare att köpa senare (iaf när jag kollade).

*Kalkylen stämde enligt tillvalslistan, sedan att säljare var dum i huvudet och inte kunna lägga ihop 1+1, det var en annan sak. Men i slutändan blev allt rätt. Du skriver ju på avtalet. Där står totalsumman.

*Nej, men man bör gå ner i grunden minst 1 gång per år. Om 5-10 år ligger huset helt i era händer. Börja ta ansvar för huset från dag 1. Ni äger faktiskt huset.

*Man kan ändra mer på köket än vad många tror, prata med er säljare. Men dom kan lösa det mesta faktiskt. Inte som många andra säger att varenda låda är låst till en ritning. Vi ändrade en hel del, gick utmärkt. Men man får vara beredd på att fixa lite själv då också.

*Ja, Spira. Köket är tillräckligt rymligt för en familj med 2-3 barn, om man har köksö.


Men det bästs rådet jag kan ge er och alla som ska bygga hus. Ta god tid på er. Gå igenom allt både 2 och 3 gånger, många som bygger kör på impuls. Det är då man gör många fel.

Tex, vi skulle välja färg till fasaden, vi var i färgbutiken säkert 10 ggr. Köpte hem olika provkulörer och målade på brädor. Sedan tog det oss ytterligare 2 veckor innan vi bestämde oss. Och då trodde vi att vi hade valt rätt färg innan, men ack så fel vi hade. Hur som så kom vi fram till korrekt kulör. Det kan kännas overkill att lägga så mycket energi på just färgen på huset, många åker in, pekar på en kulör. ”Det blir nog bra”, men läst många som ångrar sigi efterhand. Men vad kostar ett hus att måla? 80-100 tkr kanske. Så det är mycket pengar som det skall beslutas om.

Lycka till!
 
T Thomas' skrev:
Hej!

Många frågor, så jag svarar lite kortfattat på dom.

* Nej, vi kollade inte upp dom speciellt mycket mer än andra. När vi började med allt (säljare osv) så var inte hvh i denna ekonomiska kris. Sedan kände jag mig speciellt inte orolig då man betalar först när huset står på plats. Men jag vill inte råda er. Ni måste ta beslutet själva. Men lägg ner energi på det om ni är oroliga, så ni känner att ni kommit fram till rätt beslut.

*Vi valde bort målning helt, då det är orimligt dyrt från hvh att få det målat. Huset kommer då grundmålat.

*Skarv blir det bara mellan vardagsrum/kök samt vardagsrum/hall. Inget man tänker på eller som man stör sig på.

*Vi kunde ej välja släta innertak, men min sambo skulle bestämt ha det. Men som andra sa till, dom ville också ha släta innertak, sen tänker man inte på det efter någon vecka. Samma sak för min sambo. Inget som stör henne längre.

*Ja, men vi gjorde ej det.

*Grunden kostade 270.000kr

*Ingen trappa ingår, men jag råder er att köpa till direkt. Dyrare att köpa senare (iaf när jag kollade).

*Kalkylen stämde enligt tillvalslistan, sedan att säljare var dum i huvudet och inte kunna lägga ihop 1+1, det var en annan sak. Men i slutändan blev allt rätt. Du skriver ju på avtalet. Där står totalsumman.

*Nej, men man bör gå ner i grunden minst 1 gång per år. Om 5-10 år ligger huset helt i era händer. Börja ta ansvar för huset från dag 1. Ni äger faktiskt huset.

*Man kan ändra mer på köket än vad många tror, prata med er säljare. Men dom kan lösa det mesta faktiskt. Inte som många andra säger att varenda låda är låst till en ritning. Vi ändrade en hel del, gick utmärkt. Men man får vara beredd på att fixa lite själv då också.

*Ja, Spira. Köket är tillräckligt rymligt för en familj med 2-3 barn, om man har köksö.


Men det bästs rådet jag kan ge er och alla som ska bygga hus. Ta god tid på er. Gå igenom allt både 2 och 3 gånger, många som bygger kör på impuls. Det är då man gör många fel.

Tex, vi skulle välja färg till fasaden, vi var i färgbutiken säkert 10 ggr. Köpte hem olika provkulörer och målade på brädor. Sedan tog det oss ytterligare 2 veckor innan vi bestämde oss. Och då trodde vi att vi hade valt rätt färg innan, men ack så fel vi hade. Hur som så kom vi fram till korrekt kulör. Det kan kännas overkill att lägga så mycket energi på just färgen på huset, många åker in, pekar på en kulör. ”Det blir nog bra”, men läst många som ångrar sigi efterhand. Men vad kostar ett hus att måla? 80-100 tkr kanske. Så det är mycket pengar som det skall beslutas om.

Lycka till!
Tusen tack för svaren!
Du har så rätt! Det är mycket pengar och många saker att kolla upp. Samtidigt så känns det säkrare på ett sätt än att köpa ett begagnat hus som man ska renovera :)
Tråkigt att säljaren räknade fel! Vi har hört att markjobbet är svårast att räkna på. Var det där det blev fel? Hur upplevde ni säljaren under bygget? Det är viktigt för oss att vi får en bra relation till säljaren då vi ska lita på att han gör sitt bästa för oss.
 
L Lillan1986 skrev:
Tack för ett informativt svar! 1,5 planshus tänker vi oss. Tittar på spira och Lb-hus motsvarande runt 150-170 kvm.
Hjältevadshus verkar vara något billigare men samtidigt så är det inte så konstigt då de bygger på olika sätt. Vi har inte jämfört vartenda tillvalen och standard än. Vi pratade med vår granne som är mäklare och han berättade att han har varit med om när hustillverkare har gått i konkurs och där familjerna varit mitt uppe i bygget och höll på att sälja sitt befintliga hus under tiden. Det blev kaos och familjerna tappade mycket pengar. Hjältevadshus har gått över 30 miljoner minus det här året och mäklaren berättade att Vdn och försäljningschefen fått gå. Det verkar lite oroligt i företaget. Han rekommenderade att vi inte skulle bygga med dem när siffrorna var så dåliga. Vi ska boka möte med säljaren ändå men vi vill ha en säkerhet på att vi inte drabbas om de går i konkurs.
Om man bygger ett hus och det inte blir noll fel när man får nyckeln så rättar hustillverkaren väl till det? Har läst att man har minst 2 års garanti.
Hej!
Så är det att du betalar inget tills ni får er hus på plats.
Vi tar risken som alla andra som har köpt hus från Hjältevadshus.
Verkligen vet inte vad ska jag säga mer.
Om ni ska bygga ett hus utan något bekymmer så välja andra hustillverkare med bra referenser.
Vi går efter vår lånelöfte som ska räcka till.
Ni kommer få 2 års nybyggsgaranti självklart.
Skulle företaget går till konkurs så din försäkringbolag tar över ärende.
 
L Lillan1986 skrev:
Hej,

Tack snälla!

* det som bekymrar oss mest nu är deras ekonomin. Kollade ni upp den innan ni byggde?
* var huset slutmålat?
* blir det skarvar, lister mellan rummen, eller är golvet flytande?
* tog ni släta innertak?
* kunde man välja bort lister i taket?
* vad betalde ni för grunden?
* ingick trappan till övervåningen?
* stämde kalkylen?
* måste man gå ner i grunden för att se att det inte är några problem? Tänker på fläkten och möss osv. I mina föräldrars gamla hus med torpargrund så gick pappa ner några gånger per år.
* får man rita om köket?
* har ni ett spira? Hur upplevs förvaringen?

Gärna vill veta från vilken källa
har du fått info om Hjältevadshus ekonomi kris o.s.v?
Tack.
 
Danne 1350 Danne 1350 skrev:
Hej!
Så är det att du betalar inget tills ni får er hus på plats.
Vi tar risken som alla andra som har köpt hus från Hjältevadshus.
Verkligen vet inte vad ska jag säga mer.
Om ni ska bygga ett hus utan något bekymmer så välja andra hustillverkare med bra referenser.
Vi går efter vår lånelöfte som ska räcka till.
Ni kommer få 2 års nybyggsgaranti självklart.
Skulle företaget går till konkurs så din försäkringbolag tar över ärende.
Men om Försäkringsbolaget bygger huset färdigt så kan de inte göra det förens de har fått ta över huset. Mäklaren vi pratade med berättade om familjer som fått vänta i månader på att konkursen skulle utredas och sen fördäkringsbolaget skulle ta över och ta in byggare. Undra hur det blir med garantibesiktningen? Finns ingen motpart.
Vi ska ta upp det med säljaren.
Problem under byggtiden verkar det alltid bli oavsett vem man bygger med. Iallafall om det man läser på nätet. Vi tänker att vi skriver på ett kontrakt på vad vi köper och sen får de ha hur mkt problem de vill så länge vi får det vi har köpt :) men går de i konken så blir det vårt problem. Vi har ingen stress heller så ska ta mötet och sen avvakta lite och se vad som händer där.
 
Danne 1350 Danne 1350 skrev:
Gärna vill veta från vilken källa
har du fått info om Hjältevadshus ekonomi kris o.s.v?
Tack.
Vi läste på allabolag.se och sen såg min man en artikel om att de hade varslat 100 personer på fabriken i våras så han frågade sin jobbarkompis som har släkt i Eksjö som ligger nära fabriken om de visste något. De berättade att ledningen hade fått gå och att de tog in en ny ledning och den har tydligen också fått gå. Sen såg vi siffrorna på alla bolag. Så nu tittar vi upp alla hustillverkares ekonomi på allabolag och hör med mäklare mlf som har arbetat länge och som vet hur det går till. Det var efter att Ving skulle gå i konkurs som vi insåg att det kan vara bra att ha koll på företagen man gör större affärer med :/
 
  • Gilla
Danne 1350
  • Laddar…
T
L Lillan1986 skrev:
Tusen tack för svaren!
Du har så rätt! Det är mycket pengar och många saker att kolla upp. Samtidigt så känns det säkrare på ett sätt än att köpa ett begagnat hus som man ska renovera :)
Tråkigt att säljaren räknade fel! Vi har hört att markjobbet är svårast att räkna på. Var det där det blev fel? Hur upplevde ni säljaren under bygget? Det är viktigt för oss att vi får en bra relation till säljaren då vi ska lita på att han gör sitt bästa för oss.

Det var vår säljare som var katastrof. Denne orsakade oss all huvudbry. Den som skall hjälpa oss mest var även den som stjälpte oss. Allt annat funkade över förväntan.

Känner ni er osäkra på er säljare?
 
T
L Lillan1986 skrev:
Men om Försäkringsbolaget bygger huset färdigt så kan de inte göra det förens de har fått ta över huset. Mäklaren vi pratade med berättade om familjer som fått vänta i månader på att konkursen skulle utredas och sen fördäkringsbolaget skulle ta över och ta in byggare. Undra hur det blir med garantibesiktningen? Finns ingen motpart.
Vi ska ta upp det med säljaren.
Problem under byggtiden verkar det alltid bli oavsett vem man bygger med. Iallafall om det man läser på nätet. Vi tänker att vi skriver på ett kontrakt på vad vi köper och sen får de ha hur mkt problem de vill så länge vi får det vi har köpt :) men går de i konken så blir det vårt problem. Vi har ingen stress heller så ska ta mötet och sen avvakta lite och se vad som händer där.

Dessvärre resonerar nog väldigt många som ni ”det är deras bekymmer”, men i slutändan landar det på er och ni blir lidande. Försök att täppa till alla hål i förväg, och det finns många. Husföretaget är bara en del av alla dessa hål. Detta gör man genom att vara väl förberedd och ha på fötterna. Lägg mycket tid på att kolla upp allt i förväg.
 
  • Gilla
Danne 1350 och 1 till
  • Laddar…
T
L Lillan1986 skrev:
Vi läste på allabolag.se och sen såg min man en artikel om att de hade varslat 100 personer på fabriken i våras så han frågade sin jobbarkompis som har släkt i Eksjö som ligger nära fabriken om de visste något. De berättade att ledningen hade fått gå och att de tog in en ny ledning och den har tydligen också fått gå. Sen såg vi siffrorna på alla bolag. Så nu tittar vi upp alla hustillverkares ekonomi på allabolag och hör med mäklare mlf som har arbetat länge och som vet hur det går till. Det var efter att Ving skulle gå i konkurs som vi insåg att det kan vara bra att ha koll på företagen man gör större affärer med :/
Jag har hört sådant förut, från mäklare, besiktningsmän osv... lätt för andra att råda vad skall och inte skall. Försök lyssna på er magkänsla.

Varför har ni funderingar på Hvh, är det huset i sig, kostnaden eller bägge delarna? Antagligen något så pass mycket så ni är beredda att ta risken?!
 
  • Gilla
Danne 1350
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Det var vår säljare som var katastrof. Denne orsakade oss all huvudbry. Den som skall hjälpa oss mest var även den som stjälpte oss. Allt annat funkade över förväntan.

Känner ni er osäkra på er säljare?
Tog ni upp det med Vdn? Utan att nämna namn men byggde ni i Sörmland?
Vi har inte träffat säljaren än på något av företagen så vi vet inte. Man kanske Ska fråga hur länge de har jobbat så att man vet att de kan räkna rätt osv
 
T
L Lillan1986 skrev:
Tog ni upp det med Vdn? Utan att nämna namn men byggde ni i Sörmland?
Vi har inte träffat säljaren än på något av företagen så vi vet inte. Man kanske Ska fråga hur länge de har jobbat så att man vet att de kan räkna rätt osv
Nej vi byggde inte där. Vi är ej ännu riktigt klara med allt. Håller fortfarande på pengar mot hvh, så jag kommer ta detta när allt är klart.

Men jag kan säga att det är ett gediget hus. Jag kan inte se några brister med vårat hus. Förstår inte varför ett hus för 600-700tkr mer skulle vara bättre faktiskt.
 
  • Gilla
Lillan1986
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Jag har hört sådant förut, från mäklare, besiktningsmän osv... lätt för andra att råda vad skall och inte skall. Försök lyssna på er magkänsla.

Varför har ni funderingar på Hvh, är det huset i sig, kostnaden eller bägge delarna? Antagligen något så pass mycket så ni är beredda att ta risken?!
Vi gillar planlösningen i ett spira och att vi kan bygga övervåningen själva. Priserna är öppna på hemsidan och de ligger inom vår budget. Sen vet vi inte hur mkt alla andra kostnader kommer att vara
Men vi har börjat räkna på tomt, va, el, bygglov, nybyggnadskarta och huset. Då får vi ihop det med marginal. Du kanske har rätt att det är en för stor risk men vi vill ändå höra vad säljaren säger och vad det ger för magkänsla. Sen är vi ute i god tid så om ett par månader ska vi ta beslutet. Sen ska vi titta mer på andra hustillverkare också. Ahus har också fina hus men svårt att se hur mycket det kostar. Smålandsvillan går bort för de har radiatorer samma med älvsbyhus. Lb-hus ska vi på visning på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.