Danne 1350 Danne 1350 skrev:
Sorry!
2 plan hus 190 kvm 5,5 (tomt + hus + en bil garage och oinredd övervåning ) detta var deras kalkyl pris. 08 området.
Okay! Det har ni säkert redan koll på, men det tillkommer ganska mycket utöver tomt+hus i kostnader.
 
T Thomas' skrev:
Det slår mig efter att ha läst en del trådar om hustillverkare, att det verkar vara få som väljer just Hjältevadshus. För väldigt få som skriver något om dom...
Hej Tomas!
Berätta om Hjältevadshus?Har du något erfarenhet eller omdöme om de? Gärna vill veta.
Tack
 
L Låset skrev:
Okay! Det har ni säkert redan koll på, men det tillkommer ganska mycket utöver tomt+hus i kostnader.
Faktiskt det var Smålandsvilan som jag skrev åt dig men Hjältevadshus tomt+inredd övervåning+andra kostnader typ vatten anslutning-el-fiber-grund-markarbete+bygglov+lagfart allt om allt fick jag 5,6 utan garage.
 
Vi håller också på att jämföra olika hustillverkare. Ska köpa tomt i Nyköping när kommunen släpper tomter under våren. Vi var på nybygget och träffade säljaren där för Hjältevadshus. Vi ska boka möte med säljaren i Nyköping och håller på att ladda med frågor. Golvvärmen ligger i bjälklaget och grunden blir jag inte riktigt klok på. Det är en torpargrund men inte enligt säljaren på nybygget. Vi har alltid sagt att vi vill ha platta på mark men jag vet inte varför egentligen. Hur har ni jämfört där ?
Vad händer om hustillverkaren går i konkurs? Hjältevadshus gick back typ 40 miljoner i ena företaget det här året och har varslat personal och sparkar nya Vdn. Hur vet vi att det inte kommer att drabba vårt bygge?
Vi tittar också på movehome och LBhus. Någon som har byggt med movehome i Nyköping? Bra/dåligt?
Vi ska på visning i ett lbhus efter jul. Priserna ser bra ut och en kollega har byggt med dem och var nöjda.
 
  • Gilla
Danne 1350
  • Laddar…
Om det ska byggas i Skåne så ska du kolla Förstavillan
 
K Kyleman skrev:
Om det ska byggas i Skåne så ska du kolla Förstavillan
Okej, Tack! Jag ska bygga i Sörmland. Men ska kolla upp förstavillan också
 
T
L Lillan1986 skrev:
Vi håller också på att jämföra olika hustillverkare. Ska köpa tomt i Nyköping när kommunen släpper tomter under våren. Vi var på nybygget och träffade säljaren där för Hjältevadshus. Vi ska boka möte med säljaren i Nyköping och håller på att ladda med frågor. Golvvärmen ligger i bjälklaget och grunden blir jag inte riktigt klok på. Det är en torpargrund men inte enligt säljaren på nybygget. Vi har alltid sagt att vi vill ha platta på mark men jag vet inte varför egentligen. Hur har ni jämfört där ?
Vad händer om hustillverkaren går i konkurs? Hjältevadshus gick back typ 40 miljoner i ena företaget det här året och har varslat personal och sparkar nya Vdn. Hur vet vi att det inte kommer att drabba vårt bygge?
Vi tittar också på movehome och LBhus. Någon som har byggt med movehome i Nyköping? Bra/dåligt?
Vi ska på visning i ett lbhus efter jul. Priserna ser bra ut och en kollega har byggt med dem och var nöjda.
Hej!

Jag bor ett nytt Hjältevadshus, skriv ner frågor så ska jag försöka besvara dom.
 
L Lillan1986 skrev:
Vi håller också på att jämföra olika hustillverkare. Ska köpa tomt i Nyköping när kommunen släpper tomter under våren. Vi var på nybygget och träffade säljaren där för Hjältevadshus. Vi ska boka möte med säljaren i Nyköping och håller på att ladda med frågor. Golvvärmen ligger i bjälklaget och grunden blir jag inte riktigt klok på. Det är en torpargrund men inte enligt säljaren på nybygget. Vi har alltid sagt att vi vill ha platta på mark men jag vet inte varför egentligen. Hur har ni jämfört där ?
Vad händer om hustillverkaren går i konkurs? Hjältevadshus gick back typ 40 miljoner i ena företaget det här året och har varslat personal och sparkar nya Vdn. Hur vet vi att det inte kommer att drabba vårt bygge?
Vi tittar också på movehome och LBhus. Någon som har byggt med movehome i Nyköping? Bra/dåligt?
Vi ska på visning i ett lbhus efter jul. Priserna ser bra ut och en kollega har byggt med dem och var nöjda.
L Lillan1986 skrev:
Vi håller också på att jämföra olika hustillverkare. Ska köpa tomt i Nyköping när kommunen släpper tomter under våren. Vi var på nybygget och träffade säljaren där för Hjältevadshus. Vi ska boka möte med säljaren i Nyköping och håller på att ladda med frågor. Golvvärmen ligger i bjälklaget och grunden blir jag inte riktigt klok på. Det är en torpargrund men inte enligt säljaren på nybygget. Vi har alltid sagt att vi vill ha platta på mark men jag vet inte varför egentligen. Hur har ni jämfört där ?
Vad händer om hustillverkaren går i konkurs? Hjältevadshus gick back typ 40 miljoner i ena företaget det här året och har varslat personal och sparkar nya Vdn. Hur vet vi att det inte kommer att drabba vårt bygge?
Vi tittar också på movehome och LBhus. Någon som har byggt med movehome i Nyköping? Bra/dåligt?
Vi ska på visning i ett lbhus efter jul. Priserna ser bra ut och en kollega har byggt med dem och var nöjda.
Hej!
Först och främst kolla upp detaljplan till tomten från hem kommunen.
I detaljplan står vilket sort hus får ni bygga. Tänk på höjd, byggarea i kvm , taklutning.O.S.V.
Ta reda på hur mycket kostar:
1*Vatten och avlopp anslutning.
2*El
3*Fiber/telefon
4*Bygglov
5*Nybyggnadskarta pris
6* Ustakning och lägeskontroll pris.
7*Tomt schakt (Markarbete)

- Sedan välja ett hus från någon hustillverkare och begära något SK kalkyl med ca pris.
- Kolla upp med Banken om byggnadskreditiv.
- På så sätt kan du jämföra ditt framtid hus hos olika hustillverkare.

Hjältevadhus fick Årets nollfelsaktör 2019 från den stora försäkring / husbesiktning GAR-BO.
https://hjaltevadshus.se/ kolla längs ner i deras hemsidan.

Vi har valt Hjältevadshus Solid 194 high ca 200 m2 (bra pris på huset i storlek i m2) enligt vår detaljplan.
*Priserna stämmer inte med katalogen när det gäller Stockholm. Skillnaden är mellan 80,000 till 100,000.
*Grunden är från isolergrund med 20 år garanti.
*Här kommer info om grunden : https://isolergrund.se/.
- Hjältevadshus har generalentreprenad avtal vilket du är byggherren och skriver avtal med markentreprenad samt övriga entreprenad, vilket det är något billigare än totalentreprenad.
- Skulle ni beställa 1½ plan eller 2 plan hus så det blir att ni ska få nyckelfärdig till nedervåning och helt isolerad på övre plan, men de har förslag till andra entreprenad som kan bygger andra våningen.
- Vi är nöjda med vår avtal och de har GAR-BO försäkring i hela byggprocess.
- Begära referenser från hustillverkare vilket vi har gjort det och folk var nöjda.
**De håller sin tidsplan. 25 veckor minus 4 veckor sommar semester.
- Alla hustillverkare har problem till och från vilket vi strunta i det.
- Vi kommer satsa ca 6 miljoner (hus+tomt). Efter hela bygget så kommer huset att värderas runt 7,5 M direkt.Enligt vår mäklare.

Liknade hus på Smålandsvilan med 184 M2 var samma pris och lite dåligt planlösning och samma grund. (då blev nej)
Tidsplan var 25 veckor minus 4 veckor sommar semester.

LB-hus är bra och de bygger både våningar samt plattan på marken men deras standard hus och material var enkelt och priset var för högt ändå, skulle man ändra på hus materialen då notan skulle ändras mycket.
Tidsplan 38 veckor minus 4 veckor i juli.

Tänk på lånet som du ska betala tillbaka.


Lycka till.
 
  • Gilla
Lillan1986
  • Laddar…
T
Danne 1350 Danne 1350 skrev:
Hej!
Först och främst kolla upp detaljplan till tomten från hem kommunen.
I detaljplan står vilket sort hus får ni bygga. Tänk på höjd, byggarea i kvm , taklutning.O.S.V.
Ta reda på hur mycket kostar:
1*Vatten och avlopp anslutning.
2*El
3*Fiber/telefon
4*Bygglov
5*Nybyggnadskarta pris
6* Ustakning och lägeskontroll pris.
7*Tomt schakt (Markarbete)

- Sedan välja ett hus från någon hustillverkare och begära något SK kalkyl med ca pris.
- Kolla upp med Banken om byggnadskreditiv.
- På så sätt kan du jämföra ditt framtid hus hos olika hustillverkare.

Hjältevadhus fick Årets nollfelsaktör 2019 från den stora försäkring / husbesiktning GAR-BO.
[länk] kolla längs ner i deras hemsidan.

Vi har valt Hjältevadshus Solid 194 high ca 200 m2 (bra pris på huset i storlek i m2) enligt vår detaljplan.
*Priserna stämmer inte med katalogen när det gäller Stockholm. Skillnaden är mellan 80,000 till 100,000.
*Grunden är från isolergrund med 20 år garanti.
*Här kommer info om grunden : [länk].
- Hjältevadshus har generalentreprenad avtal vilket du är byggherren och skriver avtal med markentreprenad samt övriga entreprenad, vilket det är något billigare än totalentreprenad.
- Skulle ni beställa 1½ plan eller 2 plan hus så det blir att ni ska få nyckelfärdig till nedervåning och helt isolerad på övre plan, men de har förslag till andra entreprenad som kan bygger andra våningen.
- Vi är nöjda med vår avtal och de har GAR-BO försäkring i hela byggprocess.
- Begära referenser från hustillverkare vilket vi har gjort det och folk var nöjda.
**De håller sin tidsplan. 25 veckor minus 4 veckor sommar semester.
- Alla hustillverkare har problem till och från vilket vi strunta i det.
- Vi kommer satsa ca 6 miljoner (hus+tomt). Efter hela bygget så kommer huset att värderas runt 7,5 M direkt.Enligt vår mäklare.

Liknade hus på Smålandsvilan med 184 M2 var samma pris och lite dåligt planlösning och samma grund. (då blev nej)
Tidsplan var 25 veckor minus 4 veckor sommar semester.

LB-hus är bra och de bygger både våningar samt plattan på marken men deras standard hus och material var enkelt och priset var för högt ändå, skulle man ändra på hus materialen då notan skulle ändras mycket.
Tidsplan 38 veckor minus 4 veckor i juli.

Tänk på lånet som du ska betala tillbaka.


Lycka till.

”Hjältevadhus fick Årets nollfelsaktör 2019 från den stora försäkring / husbesiktning GAR-BO.
https://hjaltevadshus.se/ kolla längs ner i deras hemsidan.”

Skall man ta med en stor nypa salt, då Hvh säljer Gar-Bo’s försäkringar, kan förklara varför Hvh påstår sig ha ”noll fel”.

Jag rekommenderar ALLA att ta in en oberoende besiktningsman på egen hand.

Ni som ändå väljer att lägga till för Gar-Bo’s försäkring, så rekommenderar jag er att läsa avtalet ordentligt. Dom ersätter tex max 10% av värdet på huset, och självrisken är 25.000kr. Då blir det inte mycket över även om man lyckas få ut dessa 10%. Enligt källor så är det väldigt få som dessutom får ut dessa pengar.

Jag ångrar att jag kastade dessa 15.000kr (enligt mig rakt ner i sjön).
 
Redigerat:
  • Gilla
Danne 1350
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
”Hjältevadhus fick Årets nollfelsaktör 2019 från den stora försäkring / husbesiktning GAR-BO.
[länk] kolla längs ner i deras hemsidan.”

Skall man ta med en stor nypa salt, då Hvh säljer Gar-Bo’s försäkringar, kan förklara varför Hvh påstår sig ha ”noll fel”.

Jag rekommenderar ALLA att ta in en oberoende besiktningsman på egen hand.
Hej Thomas!
Självklart du har rätt, man får välja en oberoende besiktningsman under byggprocess.
GAR-Bo har besiktat nyligen mitt nuvarande hus som ska säljas.
Jag jobbar som fastighetsingenjör vilket jag känner till de exakt och dessutom jag samarbeta med de också. ;).
Bortse från HVH, men läs på GAR-BO hemsida och ta reda på andra husförsäkringar.

https://www.gar-bo.se/bygga-hus/slu...MIqNnvrtnC5gIVAhUYCh32XQ1XEAAYASAAEgLvg_D_BwE

Tror du veklingen skulle jag lura mig själv eller??;):D.Jag jobbar mycket med stora kommersiella fastigheter i Stockholm.

HVH är inte 100% heller om skulle jag vara ärligt mot dig, men de hade bättre pris till huset i kvm samt bra försäkring och besiktningsman.
Jag kan inte säga så mycket just nu tills jag får huset ärligt talat.

Vad har du för förslag för en bra nybyggd husförsäkring?Tack
Jag välkomna alla tips.


God jul och gott nytt år
 
Redigerat:
T
Danne 1350 Danne 1350 skrev:
Hej Thomas!
Självklart du har rätt, man får välja en oberoende besiktningsman under byggprocess.
GAR-Bo har besiktat nyligen mitt nuvarande hus som ska säljas.
Jag jobbar som fastighetsingenjör vilket jag känner till de exakt och dessutom jag samarbeta med de också. ;).
Bortse från HVH, men läs på GAR-BO hemsida och ta reda på andra husförsäkringar.

[länk]

Tror du veklingen skulle jag lura mig själv eller??;):D.Jag jobbar mycket med stora kommersiella fastigheter i Stockholm.

HVH är inte 100% heller om skulle jag vara ärligt mot dig, men de hade bättre pris till huset i kvm samt bra försäkring och besiktningsman.
Jag kan inte säga så mycket just nu tills jag får huset ärligt talat.

God jul och gott nytt år
Säger inte emot dig överhuvudtaget.

Talar av egen erfarenhet, och efter hur många andra drabbats som inte läst på innan dom valt att gå vägen med Garbo.

Hade jag byggt ett hus till hade jag aldrig valt att betala för denna försäkring och hade definitivt valt en egen ”opartisk” besiktningsman.

Jag vidhåller att jag ej tror dom har rent mjöl i påsen.
 
  • Gilla
Danne 1350
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Säger inte emot dig överhuvudtaget.

Talar av egen erfarenhet, och efter hur många andra drabbats som inte läst på innan dom valt att gå vägen med Garbo.

Hade jag byggt ett hus till hade jag aldrig valt att betala för denna försäkring och hade definitivt valt en egen ”opartisk” besiktningsman.

Jag vidhåller att jag ej tror dom har rent mjöl i påsen.
Ok tack!
Men vad har du för förslag för försäkring?
 
T
Danne 1350 Danne 1350 skrev:
Ok tack!
Men vad har du för förslag för försäkring?

Där har vi ett problem, finns inte så mycket annat att välja på. Men frågan är om det är värt att ens skaffa en försäkring, jag hade som sagt ej betalat för denna försäkring igen. Liksom, 10% av värdet och 25.000kr i självrisk. Vad är det att hänga i granen? Om du helförsäkrar bilen tex. Är det då max 10%?

Läs här: https://www.gar-bo.se/bygga-hus/fardigstallandeforsakring

mycket ”om och men”

Nej, det luktar mygel lång väg.

Eller så har jag HELT fel, kanske finns någon på forumet som fått ersättning från sin Garbo försäkring? Vore intressant att veta isf.
 
  • Haha
Danne 1350
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Där har vi ett problem, finns inte så mycket annat att välja på. Men frågan är om det är värt att ens skaffa en försäkring, jag hade som sagt ej betalat för denna försäkring igen. Liksom, 10% av värdet och 25.000kr i självrisk. Vad är det att hänga i granen? Om du helförsäkrar bilen tex. Är det då max 10%?

Läs här: [länk]

mycket ”om och men”

Nej, det luktar mygel lång väg.

Eller så har jag HELT fel, kanske finns någon på forumet som fått ersättning från sin Garbo försäkring? Vore intressant att veta isf.
Thomas!
Jag tror inte Rikspolisstyrelsen och Ericsson AB samt IBM Känner till något SK mygel lukten...Eller?:surprised:;) No way.
Självklart du har rätt att GAR-BO är dyra och det finns inte andra alternative på nybyggda hus, just därför har jag frågat dig om försäkrings förslag.
IF och Folksam har bara villa/hemförsäkringar och jag vill inte nämna andra försäkringar heller :). Man blir låst när det gäller nybyggt försäkring .
Jag fick betala 18000:- till GAR-BO för husbesiktning till min nuvarande hus och den jävel har hittade en dold skada på taknock, vilket det skall åtgärdas.
Fast vi kände varan men ändå rätt ska vara rätt och jag köper det.
 
Tog från GAR-BO

Färdigställandeförsäkring har ingen självrisk. Hur mycket just din försäkring kostar avgörs av byggtiden, kontraktssumman och byggföretagets ekonomiska ställning. Klicka här för att beställa din offert.

Många husleverantörer har en Färdigställandeförsäkring inkluderad i priset. Kolla med din leverantör vad som gäller för just dig.

Med Färdigställandeförsäkring får du ersättning för de extra kostnader som uppstår om din byggare (entreprenör) eller leverantör inte kan uppfylla vad ni kommit överens om, till exempel på grund av konkurs.

Ersättningen är upp till tio procent av hela kontraktssumman. Det betyder att om du till exempel bygger ett hus för två miljoner kan du få 200 000 kronor i extra ersättning för oväntade extrakostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.